سران کشورهای گروه ۲۰، به غیر از پوتین و شی، در نشستی فوق‌العاده با وجود به رسمیت نشناختن طالبان، برای کمک به حل بحران اقتصادی- انسانی این کشور متعهد شدند.

گروه 20

به گزارش همشهری آنلاین، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه پس از میزبانی نشست اضطراری گروه ۲۰ گفت اقتصادهای بزرگ دنیا برای مقابله با بحران انسانی افغانستان مصمم هستند.

طالبان که تقریبا دو ماه است کنترل این کشور را در دست گرفته، به شدت با بحران و سقوط اقتصادی درگیر است و آمار فقر و گرسنگی شدید در این کشور بسیار افزایش داشته است.

کمک به این کشور اما به چالشی برای بسیاری از کشورهای جهان بدل شده زیرا دولت‌ها نمی‌خواهد به گروهی که با تحریم‌های بین‌المللی تروریسم روبرو است مشروعیت دهند.

در این میان آمریکا که خود را تنها کمک کننده بزرگ به افغانستان می‌داند و می‌گوید ۳۳۰ میلیون نفر را در سال جاری تأمین کرده اما میلیاردها دلار از بودجه دولت افغانستان را نیز مسدود کرده است؛

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، تاکید کرد که مردم افغانستان نباید به دلیل رفتارهای طالبان مشمول یک مجازات جمعی شوند.

رهبران گروه G۲۰ نیز متعهد شدند که تلاش‌های خود را برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور افزایش دهند اما تصریح کردند که طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند.

این اجلاس که به شکل فوق‌العاده‌ و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد با غیبت بازیگران اصلی منطقه یعنی روسای جمهور چین و روسیه، به اتمام رسید.

دراگی که پس از این دیدار با خبرنگاران گفت و گو کرد، عدم حضور ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ را کم اهمیت دانست و تصریح کرد که دلیل خاصی برای عدم حضور آنها وجود ندارد.

قدرتهای جهان در مورد بهترین راه برای رسیدگی به عواقب بازگشت طالبان به قدرت با اختلاف نظر روبرو هستند و آن را موجب سقوط اقتصاد این کشور دانسته اند.

علاوه بر این مشکلات خروج پناهجویان و ترس از افغانستان به دلیل تبدیل شدن به پناهگاهی برای تروریست‌ها از دیگر معضلات جامعه بین‌الملل است.

دولت بایدن هفته گذشته با ارسال یک تیم سطح بالا به دوحه قطر ملاقاتی را با مقامات طالبان تربیت داد که در آن وزیر امور خارجه طالبان خواستار آزادسازی بودجه‌های مسدود شده این کشور به جای فشار بر طالبان شد.

جلسه گروه ۲۰ در سطح وزیران امروز نیز ادامه خواهد داشت و در مورد چگونگی تداوم بهبود اقتصادی و بررسی پیامدهای نامطلوب همه گیری تبادل نظر خواهند کرد.

کد خبر 631835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha