مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

مدیرکل محیط‌زیست البرز گفت: طاعون نشخوارکنندگان که در میان نشخوارکنندگان کوچک شیوع پیدا کرده است، جمعیت دامی البرز را تهدید نمی‌کند.

گله گوسفند

به گزارش همشهری آنلاین، از زمان انتشار خبر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ارتفاعات طالقان در استان البرز ۹لاشه کل و بز شناسایی و به صورت بهداشتی امحا شدند.
فردین حکیمی در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: دامداران استان به هیچ وجه نگران نباشند، زیرا علاوه بر طرح ضربتی واکسیناسیون جمعیت دامی باقی‌مانده، کوچ و انتقال سریع دام‌ها هم در حال انجام است.
وی با بیان اینکه مهار این بیماری با مدیریت اداره کل محیط‌زیست استان و سایر نهادهای ذی‌ربط در حال انجام است، تصریح کرد: استان‌های همجوار هم باید در روند مبارزه با این بیماری شرکت و تعجیل کنند، زیرا سرد شدن هوا در شیوع این بیمار نقش دارد.
مدیرکل محیط‌زیست البرز ادامه داد: ضدعفونی‌کردن آبشخورها، جایگاه‌های نگهداری احشام و سایر نقاط تجمیع این جانوران همچنان در دستور کار و در حال اجراست.
حکیمی با بیان اینکه نیروهای محیط‌زیست در مناطق مرتفع دائم در حال گشت‌زنی و پایش هستند، گفت: این پایش‌ها به این دلیل انجام می‌شود که اگر لاشه‌ یا جانور بیماری مشاهده شود، سریعا اقدامات لازم برای دفن بهداشتی یا سوزاندن لاشه صورت گیرد.
وی در پایان گفت: آمارها نشان می‌دهد که در روزهای آینده با کاهش آمار تلفات جمعیت نشخوارکنندگان کوچک در منابع طبیعی استان باشیم.
 بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان «طاعون بزی» نیز شناخته می‌شود، بیماری کشنده‌ حاد با واگیر بسیار بالاست که نشخوار کنندگان کوچک را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات‌الریه همراه با سختی تنفس است که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود. این بیماری به انسان سرایت نمی‌کند، اما جزو بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و برهمین اساس کشورها موظف هستند در صورت وقوع و شیوع بیماری، مراتب را  به این سازمان گزارش دهند.

کد خبر 631713

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha