مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

آخرین بررسی‌های اداره حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد ۶۱/۲۹ هکتار از زیست‌بوم تالاب‌انزلی در آتش سوخته است.

تالاب انزلی

همشهری آنلاین- فرشته رضایی: وضعیتی که در سال‌های اخیر در تالاب انزلی رقم خورده، چیزی شبیه فاجعه است؛ موضوعی که آتش‌سوزی‌های اخیر مزید بر علت شد تا حال این روزهای تالاب بدتر از گذشته شود. درچنین شرایطی در فاصله روزهای ۸ تا ۱۱شهریورماه محدوده تالاب انزلی در منطقه «چراغ‌پشتان» دچار آتش‌سوزی گسترده شد و دست‌اندرکاران به‌سختی موفق به مهار آن شدند، اما گمانه‌زنی‌ها درباره حجم آتش‌سوزی‌ها و سرنوشت متخلفان هنوز ادامه دارد. حجم آتش‌سوزی‌ها به‌گونه‌ای بود که سبب شد مسئولان برای مهار آتشی که به جان تالاب انزلی افتاد، از هواپیمای آتش‌نشان یا همان «ایلوشین» کمک بگیرند. با این حال آنچه در گزارش‌های مسئولان اعلام شد، آتش‌سوزی در ۱۲هکتار از مناطق مختلف تالاب‌انزلی بود. این‌درحالی‌است که اعداد و ارقامی که اکنون از وسعت آتش‌سوزی دراین تالاب اعلام می‌شود، با آمارهای اولیه فاصله زیادی دارد. علاوه‌براین رسانه‌های محلی و دوست‌داران محیط‌ زیست در انزلی همچنان خواستار پیگیری قاطع پرونده متخلفان ازسوی دستگاه‌های مسئول هستند و معتقدند باید با برپاکنندگان آتش عمدی برخورد مناسبی صورت بگیرد تا دیگر شاهد آتش زدن زیست‌بوم منطقه به طمع کسب منافع مادی نباشیم.  

آمار جدید از حجم آتش‌سوزی 
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست انزلی دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: حجم و گستردگی آتش‌سوزی در تالاب ازسوی کارشناسان مربوط بررسی و براساس آخرین نتایج به‌دست آمده، مشخص شد ۶۱/۲۹ هکتار از زیست‌بوم تالاب‌انزلی در آتش سوخته است. «سیدفرشید فلاح» درباره فاصله زیاد اعداد اولیه از حجم آتش‌سوزی در تالاب که ازسوی برخی مسئولان اعلام شد با آمارهای فعلی اظهار می‌کند: ارقام قبلی مبنی بر برآورد اولیه بود، اما پس‌از اطفای حریق، بررسی‌های دقیق‌تری انجام شد که از سوختن زمین‌های محدوده تالاب در «چراغ‌پشتان» به میزان بیش‌از ۶۱هکتار حکایت دارد. وی درباره سرنوشت پرونده متهمان آتش‌سوزی نیز عنوان می‌کند: پس از آتش‌سوزی اداره حفاظت محیط زیست انزلی شکایت خود را از متهمان احتمالی به مراجع قضایی ارائه کرد. براین اساس ۵متهم نیز دستگیر شدند، اما اکنون این افراد به قید وثیقه آزاد هستند.  

سرنوشت پرونده
فلاح در پاسخ به این سئوال که اداره حفاظت محیط زیست انزلی به‌عنوان مرجعی که بر علیه متهمان آتش‌سوزی در تالاب شکایت کرده‌است، سرنوشت پرونده را چگونه پیش‌بینی می‌کند؟ می‌گوید: اداره ما تنها شاکی این پرونده نیست، بلکه شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان هم از متهمان شکایت کرده‌است، اما با توجه به درجریان بودن رسیدگی‌های قضایی، درحال‌حاضر از وضعیت دقیق پرونده بی‌اطلاع هستیم. وی می‌افزاید: پس‌از وقوع آتش‌سوزی در تالاب انزلی و همچنین اطفای حریق، دستگاه‌های مسئول در حوزه انتظامی و قضایی برای رسیدگی دقیق به موضوع، وارد عمل شدند و اقدام‌های لازم دراین زمینه را انجام دادند. برهمین اساس هم بود که متهمان در کم‌تر از چند ساعت، بازداشت شدند. سرپرست اداره حفاظت محیط زیست انزلی ادامه می‌دهد: اکنون پرونده روند قضایی و اداری خود را طی می‌کند و با توجه به اینکه باید بر پایه مستندات قوی تکمیل شود، به زمان بیشتری نیاز است. این‌درحالی‌است که مطمئن هستیم دراین زمینه هیچ متخلفی نمی‌تواند از مجازات متناسب فرار کند و متخلفان باید پاسخگوی خسارت‌هایی که به مردم و زیست‌بوم منطقه وارد شده‌است، باشند. فلاح تصریح می‌کند: مسئولان انتظامی و قضایی استان همیشه در کنار ما بوده‌اند و در مسیر تشکیل پرونده و رسیدگی نهایی به تخلفات زیست محیطی اقدام‌های لازم را انجام داده‌اند. با توجه به این موضوع از مسئولان مربوط دراین حوزه انتظار داریم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخی، برخورد قاطعانه‌ای با متهمان پرونده آتش‌سوزی در تالاب انزلی داشته باشند. وی اضافه می‌کند: به‌نظرم باید تصمیمی اتخاذ شود که هم به نفع تالاب باشد و هم متخلفان متوجه شوند که نمی‌توانند هر طور بخواهند با اکوسیستم منطقه برخورد کنند.

قول برخورد قاطع با متخلفان
اینها درحالی‌است که در همان ساعت‌های اولیه وقوع آتش‌سوزی در تالاب انزلی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان ضمن عمدی دانستن این آتش‌سوزی، اعلام کرده بود که در ارتباط با آتش‌سوزی در تالاب انزلی یک نفر بازداشت شده و ۴ نفر هم تحت نظر هستند.   «سیدمهدی فلاح میری» درآن مقطع عنوان کرد که برای آتش‌سوزی در تالاب پرونده‌ای با اولویت رسیدگی، تشکیل و اطلاعات لازم به مراجع قضایی ارسال شده‌است و عوامل انسانی دخیل در حادثه آن نیز شناسایی شده‌اند. علاوه براین «اکبر سبحانی»، دادستان عمومی و انقلاب انزلی نیز حریق اخیر در محدوده تالاب انزلی را عمدی اعلام و بر برخورد قاطع با متخلفان تأکید کرده بود.

دغدغه‌های فعالان محیط زیست
یک فعال اجتماعی دراین باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: آنچه مشخص است، اینکه مسئولان مربوط در ابتدا آمار دقیقی از حجم آتش‌سوزی تالاب ارائه نکرده‌اند. این درحالی‌است که برخی فعالان این حوزه با پایش‌های مختلف، به همین عدد ۶۱هکتاری که امروز مسئولان به‌عنوان حجم آتش‌سوزی اعلام می‌کنند، رسیده بودند. «آرمین صافدل» می‌افزاید: متأسفانه در سال‌های اخیر به مطالبه‌ها و تقاضاهای دلسوزان و فعالان محیط زیست انزلی در زمینه لزوم برخورد قاطع‌تر با خاطیان بروز چنین حوادث فاجعه‌باری، توجه کافی صورت نگرفته‌است.  وی ادامه می‌دهد: تجربه سال‌های اخیر، به‌ویژه با توجه به آتش‌سوزی‌های گذشته در تالاب انزلی، نشان می‌دهد پرونده متخلفان سرانجام موردانتظار دلسوزان این حوزه را نداشته است. برهمین اساس هم هست که همچنان شاهد ادامه بروز چنین حوادثی هستیم و حجم آتش‌سوزی‌ها هرسال گسترده‌تر از قبل می‌شود. صافدل تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد دراین زمینه با شبکه‌های زمین‌خواری مواجه‌ هستیم و این موضوع ضرورت رسیدگی قاطع به چنین پرونده‌هایی را دوچندان می‌کند.

ضرورت شفاف‌سازی
عضو انجمن «طرفداران توسعه انزلی» همچنین می‌گوید: اگر اتهام‌های وارد شده به متهمان پرونده آتش‌سوزی اخیر در تالاب‌انزلی بی‌اساس است، باید دراین زمینه شفاف‌سازی‌های لازم انجام شود. صافدل اضافه می‌کند: باید خلأهای قانونی که زمینه‌ مناسب برای دست‌اندازی سودجویان به تالاب‌انزلی را فراهم می‌کند، رفع شود؛ موضوعی که راهکار آن تعیین حریم و محدوده قانونی برای تالاب است. برخی از تعیین نشدن محدوده تالاب نفع می‌برند.

کد خبر 631666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha