سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه برای افراد دچار نقصان دستگاه ایمنی و نیز افراد بالای ۶۰ سالی که واکسن‌های کرونای چینی سینوفارم و سینوواک را دریافت کرده‌اند، تزریق یک دوز اضافی واکسن را توصیه کرد.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز «گروه کارشناسی مشاوره راهبردی» (SAGE) درباره ایمن‌سازی در سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد با توجه به این که افراد دچار نقص دستگاه ایمنی با احتمال کمتری ممکن است به دنبال تزریق سری اولیه استاندارد واکسن‌ها پاسخ کافی ایمنی ایجاد کنند و در معرض خطر بالاتر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ هستند، باید در ادامه دوزهای اولیه این دوز اضافی واکسن به آنها ارائه شود.

کیت اوبراین، مدیر برنامه واکسیناسیون سازمان جهانی بهداشت با اشاره به افرادی که به خاطر بیماری‌های دیگر سطح ایمنی پایین‌تری دارند، گفت: «توصیه تزریق دوز سوم واکسن یعنی یک واکسن اضافی در سری اولیه واکسیناسیون به این افراد و این توصیه بر اساس شواهدی است که نشان می‌دهند ایمنی‌زایی در این گروه افراد کمتر و احتمال بروز عفونت پس از واکسیناسیون یا عفونت رخنه‌ای بیشتر است.»

این گروه کارشناسی همچنین بر اساس شواهد بررسی‌های انجام شده در آمریکای لاتین که نشان می‌دهد اثربخشی واکسن‌های چینی کرونای سینوفارم و سینوواک در طول زمان کاهش می‌یابد، توصیه می‌کند در افراد بالای ۶۰ سال یک دوز اضافی این واکسن‌ها یک تا سه ماه پس از تکمیل واکسیناسیون اولیه تزریق شود.

جواخیم هومباخ، دبیر این گروه کارشناسان مستقل که هفته پیش اجلاس پنج روزه دربسته‌ای را برگزار کردند، گفت داده‌های بررسی‌های مشاهده‌ای درباره واکسن‌های سینوفارم و سینوواک به روشنی نشان دادند که این واکسن‌ها پس از تزریق دو دوز نسبت به واکسن‌های دیگر کارکرد پایین‌تری دارند.»

او افزود: «همچنین می‌دانیم که افزودن دوز سوم یا انجام واکسیناسیون به صورت برنامه دو به علاوه یک پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کند. بنابراین انتظار داریم به این ترتیب حفاظ بسیار بهتری به وجود آید.»

این گروه کارشناسی پیشنهاد می‌کند مقامات بهداشتی کشورهایی که از واکسن‌های سینوفارم و سینوواک استفاده می‌کنند، ابتدا پوشش دودوزی این واکسن‌ها را در جمعیت‌ سالمند به حداکثر برسانند و بعد دوز سوم را برای آنها تجویز کنند.

به گفته اوبراین، گروه SAGE که متشکل از کارشناسان مستقلی است که توصیه‌های درباره سیاستگذاری بهداشتی و نه مقررات بهداشتی انجام می‌دهد، در جلسه بعدی‌اش در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) داده‌های جهانی درباره تزریق دوزهای یادآور واکسن را بازبینی خواهد کرد.

اوبراین گفت تاکنون حدود ۳.۵ میلیارد دوز واکسن کرونا در جهان تجویز شده است.

به گفته او تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۵ میلیارد دوز واکسن کرونا در هر ماه در جهان در دسترس قرار گیرد که برای رسیدن به هدف واکسیناسیون ۴۰ درصد جمعیت هر کشور جهان تا پایان سال میلادی جاری کافی است، اما توزیع این واکسن‌ها نابرابر است.

کد خبر 631602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha