مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

زلزله به همه ۱۳۵روستای بخش چلو در شهرستان اندیکای خوزستان آسیب رسانده و مردم زلزله‌زده را آواره دامنه زاگرس کرده است.

اندیکا

همشهری آنلاین- نادره وائلی‌زاده: زلزله چند هزار روستایی اندیکا در شمال شرق خوزستان را آواره کرده است. ۵زمین‌لرزه و ۱۰پس‌لرزه که بزرگ‌ترین آنها ۵.۷ریشتر بوده از ۱۲مهر، دردی دیگر بر محرومیت‌های این شهرستان اضافه کرد.
بیشترین خسارت در حالی به بخش چلو در شهرستان اندیکا وارد شده است که عشایر نیز به این منطقه کوچ کرده‌اند. حالا زلزله به همه ۱۳۵روستای این بخش آسیب رسانده، اغلب خانه‌ها کاملا خراب و غیرقابل سکونت شده و مردم زلزله‌زده در حالی آواره کوه‌های زاگرس شده‌اند که سرمای پاییز نیز در راه است.

شب‌های سرد کمفه
عضو شورای روستاهای منطقه «کمفه» به همشهری می‌گوید: مردم زلزله‌زده همچنان در سختی هستند. ما در چادرهای عشایری خودمان ساکن هستیم و خانه‌های روستایی به کلی تخریب شده است و امکان سکونت در آنها وجود ندارد.
قدرت‌الله حسنوند با بیان اینکه هنوز هیچ کمکی به مردم زلزله‌زده نشده است، می‌افزاید: نیروهای سپاه قرار است به کمک مردم بیایند و هلال احمر هم اعلام کرده  به مردم امدادرسانی کند، اما هنوز خبری از این کمک‌ها نیست. وی تأکید می‌کند: شب‌ها هوا سرد است، اما با توجه به برف‌گیر بودن منطقه از ۲۰-۱۰روز دیگر سردتر می‌شود و باید از حالا چاره‌اندیشی شود که مردم دچار مشکل نشوند.

همچنان چشم‌انتظار امداد
یکی دیگر از روستاهایی که در این زمین‌لرزه‌ها دچار خسارت سنگین شده روستای سوسن است که ۱۰۰خانوار با ۳۷۰نفر جمعیت دارد.
نیازعلی خان‌سهرابی از اهالی روستای سوسن به همشهری می‌گوید: ۸۰درصد خانه‌های روستایی در اثر این زلزله‌ها تخریب شده است و مردم هیچ سرپناهی ندارند. زلزله‌ها و پس‌لرزه‌هایی که به‌صورت مستمر در حال رخ دادن است، آسایش مردم را گرفته‌اند.
وی می‌افزاید: مردم منطقه تابستان‌ها در باغ‌ها و زیر سایه درختان زندگی می‌کنند و در پاییز با سرد شدن هوا در خانه ساکن می‌شوند که با تخریب خانه‌ها اکنون آواره شده‌اند. حالا هوا سرد شده درحالی‌که مردم حتی نفت برای روشن کردن چراغ‌ها ندارند. روستا آب لوله‌کشی ندارد و از آب چشمه‌ها استفاده می‌کنیم.
سهرابی اضافه می‌کند: هلال احمر به روستا سرکشی کرده، اما این بازدیدها تا وقتی مشکل مردم حل نشود، فایده‌ای ندارد. اکنون به بعضی از خانوارها تکه‌ای موکت و مقداری کنسرو داده‌اند، اما نیازهای اساسی روستا چادر و وسایل گرمایشی و پتو است.

برف و سرما در راه است
شهرستان اندیکا با جمعیت حدود ۸۰هزار نفر در کوهستان زاگرس قرار دارد و جزو ۳۱شهرستان محروم کشور معرفی شده است. این شهرستان ۵۹۵روستا دارد و ۹۰درصد جمعیت آن در روستاها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند. طبق گزارش جمعیت هلال احمر خوزستان تا صبح یکشنبه ۲۴تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده شهرستان اندیکا مستقر شدند و به ۱۵۸۷نفر امداد رسانی شده است. منطقه «شلا» با ۲۴روستا و جمعیت ۱۱۰۰نفر (روستایی و عشایری) از روستاهایی است که معرض زمین‌لرزه‌ها بوده است. محمدرضا مردانی از اهالی روستای «تنگه جولان» با توجه به آغاز فصل سرما خواستار رسیدگی فوری برای اسکان زلزله‌زدگان می‌شود و به همشهری می‌گوید: تا آبان سرمای شدید و باران و برف در منطقه اتفاق می‌افتد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. البته اکنون نیز شب‌ها دمای هوا به حدود ۴درجه می‌رسد. وی با بیان اینکه همه خانه‌های روستایی منطقه آسیب شدید دیده‌اند، برخی کاملا تخریب و بعضی دیگر نیز ترک برداشته‌اند و قابل سکونت نیستند، می‌افزاید: همچنین براثر ریزش کوه ۱۷۰راس از دام‌ها تلف شده‌اند که به فرماندار و بخشدار و امور عشایر اطلاع دادیم. از سوی دیگر منطقه صعب‌العبور است و روستاها از خدمات ابتدایی مثل آب و برق و جاده محرومند و بنابراین باید تدبیر فوری برای اسکان موقت و تامین علوفه دام اندیشیده شود.
مردانی با بیان اینکه هم‌اکنون آنهایی که چادر داشتند در چادرها و بقیه زیر درختان زندگی می‌کنندمی‌گوید: با توجه به حجم زیاد خسارت‌ها، هلال احمر نتوانسته نیازهای اولیه همه زلزله‌زدگان را برای چادر تامین کند. هلال‌احمر کنسرو  و قندوشکر به مردم داده که نیازهای اساسی مردم نیست. نیاز اصلی چادر است که هلال احمر گفته انبارهایش خالی است و به مقدار کافی چادر ندارد.

خطر رانش زمین و زلزله در «سرشط»
روستای «سرشط» نیز از مناطق زلزله‌زده‌ای است که پیش از این نیز به‌دلیل رانش زمین دچار آسیب‌های زیادی شد و اکنون بیشتر در معرض خطر است. عزت‌الله رادیوسفی، دهیار سابق روستای «سرشط» در گفت‌وگو با همشهری از تخریب همه منازل این روستا خبر می‌دهد و می‌گوید: خانه‌های روستایی با چوب و سنگ و گل ساخته شده است که همگی تخریب شده یا ترک‌های بزرگی برداشته‌اند و دیگر قابل سکونت نیستند.
وی با بیان اینکه جمعیت این روستا بین ۴۰تا ۵۰خانوار(بسته به تعداد عشایر) است، می‌افزاید: مردم در تابستان و تا قبل از بارندگی در چادرهای روستایی سکونت دارند و بنابراین در زمان وقوع زلزله در چادر بودند. به همین دلیل خوشبختانه تلفات جانی و تلفات دام نداشتیم، اما همه خانه‌ها از دست رفته است. رادیوسفی با اشاره به رانش زمین و شکاف عمیق روستای سرشط از سال‌های گذشته می‌گوید:‌ از ۱۰سال پیش مکاتباتی برای جابه‌جایی این روستا صورت گرفته بود، اما این پیگیری‌ها به جایی نرسید. به‌گفته وی، با توجه به سردی هوا چادرهایی که هلال احمر می‌دهد برای سکونت مردم در فصل سرما کارایی ندارد و نیاز است چادرهای عشایری برای مردم تامین شود و همچنین نفت تخصیص یافته هم فقط کفاف روشنایی می‌دهد و از سوی دیگر، دام‌ها هم احتیاج به چادر مناسب دارند.

جای خالی امدادگران در «باغات للر»
حاجی محمد للری دهیار روستای «باغات للر» نیز خواستار امدادرسانی به زلزله‌زدگان این روستا می‌شود و می‌گوید: با وجود حضور کارشناسان بنیاد مسکن و هلال‌احمر در روستای للر که در مجاورت این روستا قرار دارد، اما مسئولان به این روستا سرکشی نکرده‌اند. این در حالی است که از ۱۲۰خانوار جمعیت برخی خانه‌ها خراب و بعضی هم ترک برداشته است.
وی با بیان اینکه زمین‌لرزه‌ها بسیار شدید بود و موجب ترس مردم شد و به همین دلیل همه آنها به چادرها پناه آورده‌اند، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون با توجه به خرابی پمپ آب روستا، آب خود را از چشمه‌ها تامین می‌کنیم، اما اهالی روستا به آذوقه، چادر و پتو نیاز دارند.

بی‌خانمانی ۱۵۰۰خانواده در چلو
بخشدار چلو همچنین در گفت‌وگو با همشهری خواستار اقدام فوری برای اسکان اضطراری روستاهای زلزله‌زده در این بخش می‌شود و می‌گوید: براساس برآورد اولیه ۱۵۰۰-۱۰۰۰واحد مسکونی در اثر زمین‌لرزه‌ها آسیب جدی دیده است و برای اسکان موقت در چادر و کانکس باید اقدام فوری صورت گیرد.
عزت‌الله قادری با بیان اینکه مردم زلزله‌زده نیاز به پوشاک گرم، مخزن آب، مخزن نفت، نفت سفید، گاز مایع، بخاری و لوازم‌التحریر دارند، می‌افزاید: این لوازم مورد نیاز را باید دستگاه‌های اجرایی تامین کنند یا خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد برای کمک به مردم پیشقدم شوند.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰روستای بالای ۲۰خانوار در بخش چلو آسیب دیده و ۳۰روستا به کلی تخریب شده است، می‌گوید: خانه‌های روستایی منطقه که به زبان محلی «لیر» نامیده می‌شود از سنگ و چوب و گل ساخته شده که به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن کاملا تخریب شده‌اند. ۲۰مدرسه این بخش نیز آسیب دیده و ۸مدرسه به کلی تخریب شده است.
به‌گفته وی، از جمعیت ۹۹۴۵نفری بخش چلو، ۷هزار نفر در معرض خسارت و آسیب جدی ناشی از زلزله بودند و اکنون آواره هستند. قادری می‌گوید: بنیاد مسکن تا ۱۶مهر ۶۵۰واحد مسکونی را در ۲۵روستای این بخش ارزیابی کرده است که طبق گزارش بیش از ۴۰۰واحد کاملا تخریب شده است. البته ارزیابی هنوز به اتمام نرسیده و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.
وی تأکید می‌کند: با توجه به آغاز فصل سرما، مردم سرپناهی ندارند و اقدام فوری برای اسکان اضطراری آنها لازم است. در بلندمدت نیز ساخت مسکن مناسب روستایی باید در دستورکار قرار گیرد. البته برای اینکار صدور مجوزهایی از سوی بنیاد مسکن، محیط‌زیست و منابع طبیعی ضروری است. با توجه به اینکه در شهرستان اندیکا فقط یک بانک کشاورزی و یک بانک تجارت مستقر هستند، باید نمایندگی این بانک‌ها در شهرستان و محل زندگی روستاییان مستقر شوند. اکنون راه‌های اصلی مسدود نیست، اما ماشین‌های سنگین برای بازگشایی برخی از راه‌های فرعی که بعد از ریزش کوه هنوز مسدود هستند، وجود دارد. قادری شرایط خاص منطقه را نیز یادآور می‌شود و می‌گوید: صعب‌العبور بودن منطقه مشکلاتی برای امدادرسانی ایجاد کرده است و به‌طور مثال بالگرد امکان فرود آمدن در برخی از روستاها را ندارد. چادرهایی که هلال احمر به مردم داده نیز جنس خوب و مناسب آب و هوای منطقه نبوده است.
وی تصریح می‌کند: ما انتظار بیشتری در زمینه امداد رسانی داشتیم، اما کمک‌ها آنچنان که باید و شاید نبوده است. هلال احمر به خانه‌های ترک خورده حتی چادر هم نداده، درحالی‌که با نخستین بارندگی همه آنها فرو می‌ریزد و طبق کارشناسی بنیاد مسکن این منازل قابل سکونت نیست.

کد خبر 631509

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha