مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها نشان می‌دهد با عبور کشور از قله پیک پنجم و نزولی‌شدن روند بستری، اکثر مناطق از وضعیت قرمز خارج شده‌اند.

كرونا

همشهری آنلاین-حمیده پازوکی: اکنون ۱۰۸شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۴۷شهرستان در وضعیت زرد و ۸۵شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند و ۷شهرستان سردشت و مهاباد در آذربایجان غربی، سنندج و مریوان در کردستان و پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در کرمانشاه هنوز در وضعیت قرمز هستند؛ دلیل قرمزماندن این مناطق، ورود دیرتر به موج پنجم اعلام شده، اما برای عادی‌شدن شرایط در آنها و جلوگیری از سرایت بحران به دیگر شهرهای کشور باید توجه بیشتری  به آنها صورت گیرد.

عادی‌انگاری؛ معضل کردستان
وضعیت در کردستان هنوز هم بحرانی است. به‌گفته فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در شبانه‌روز گذشته ۳۰۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در این استان شناسایی شده‌اند. هم‌اکنون ۹۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری‌اند که از این تعداد ۵۷۳ بیمار مربوط به سنندج هستند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره وضعیت فعلی شهرهای قرمز استان به همشهری می‌گوید: خوشبختانه میزان تست‌هایی که هر روز گرفته می‌شود بسیار زیاد است. به همین دلیل بیماران به سرعت شناسایی و درصورت لزوم بستری می‌شوند. شاهد این مدعا هم میزان اندک مرگ‌ومیر بیماران کرونایی است که از متوسط روزانه ۷ نفر بیشتر نمی‌شود.
ابراهیم قادری، با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم استان درصد پایین رعایت پروتکل‌هاست، اظهار می‌کند: هم‌اکنون مریوان سومین و سنندج چهارمین پیک خود را پشت سر می‌گذارند و با وجود این، توجه به رعایت پروتکل‌ها کم شده است و عزا و عروسی و مهمانی به وفور برگزار می‌شود. معمولا یک نفر ناقل که در مراسمی حضور دارد اعضای خانواده را بیمار می‌کند و به همین دلیل گسترش بیماری به شکل خانوادگی است.
وی پایین بودن میزان مرگ‌ومیر را از دلایل دیگر بی‌توجهی شهروندان به رعایت مسائل بهداشتی می‌داند و می‌گوید: مردم تصور می‌کنند کشندگی کرونا کم شده و نیازی   به رعایت پروتکل‌ها یا تزریق واکسن ندارند درحالی‌که کرونا عوارض سختی ایجاد می‌کند و نباید به همین راحتی ابتلای آن را پذیرفت. مردم بعضی شهرها اقبالی به واکسن نشان نمی‌دهند و ما با وجود داشتن ظرفیت واکسیناسیون گسترده در روز تعداد کمی واکسن تزریق می‌کنیم.

ادامه وضعیت قرمز در آذربایجان غربی
در آذربایجان غربی هم شرایط مانند کردستان است، مهاباد و سردشت هنوز قرمز کرونایی هستند و آمار ابتلا در آنها هنوز بالاست. هم‌اکنون در این استان ۸۲۵ نفر بستری قطعی کرونایی وجود دارد. هر روز هم بیماران جدیدی به این تعداد اضافه می‌شود.
به‌گفته جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی در ۲۴ساعت گذشته ۲۰نفر در استان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که این رقم همچنان بالاست.
رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی درباره وضعیت این استان به همشهری می‌گوید: باید وضعیت کرونا در یک شهر را مستقل بررسی کرد؛ زیرا پیکی که در یک شهر وجود دارد با توجه به میزان واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها با شهر دیگر در یک استان متفاوت است.
علی‌احمد آقاپور، می‌افزاید: هم‌اکنون سردشت به‌دلیل پایین بودن میزان واکسیناسیون هنوز قرمز مانده و در مهاباد هم یکی از دلایل اصلی قرمز ماندن شهر، فعال بودن بازار و افزایش خرید و فروش و مانند این‌هاست. با این حال همچنان معتقدیم به‌دلیل دیرتر شروع شدن موج پنجم در استان‌های غربی، این بخش از کشور دیرتر به قله پیک رسیده‌ است.

کرمانشاه نگران
براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان کرمانشاه پس از ۷۷روز به وضعیت نارنجی کرونایی تغییر وضعیت داده است؛ با این حال هنوز شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.
به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با توجه به پایان یافتن‌ماه صفر، نگران شروع موج جدید عروسی‌ها و دورهمی‌ها و درپی آن اوج‌گیری دوباره کرونا در استان هستیم. تجمعات عامل مهمی در شیوع بیماری کرونا محسوب می‌شود.
برگزاری این مراسم می‌تواند آتش کرونا را دوباره در استان
شعله‌ور کند. محمودرضا مرادی با اشاره به سیر کاهشی کرونا در استان، می‌افزاید: احتمال بروز پیک ششم کرونا در آبان وجود دارد و طبیعتا با بروز این موج، استان هم گرفتار خواهد شد و همه باید از امروز هوشیار باشند.
اردبیل، تهران، البرز، بوشهر و بعضی دیگر از استان‌ها اکنون در حال بهبود مداوم هستند، اما ادامه شرایط بحرانی استان‌های غربی و قریب‌الوقوع بودن موج ششم کرونا آن‌قدر نگران‌کننده است که باید مراقب بود فاجعه دیگری رخ ندهد.

کد خبر 631280

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha