مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

کشف لاشه ۶ راس کل و بز وحشی در ارتفاعات منطقه طالقان در استان البرزموجب شد اداره کل محیط زیست برای مهار بیماری طاعون نشخوارگنندگان به همه ادارات و نهادهای ذی ربط اعلام آماده باش دهد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک

به گزارش همشهری آنلاین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک از بیماری‌های مهلکی است که قابل سرایط به دام‌های سبک مانند بز و گوسفند هست که در صورت شیوع بیماری می‌تواند خسارت سنگینی سوای حیات وحش  به اقتصاد  و دامداری استان البرز وارد کند.   

درگیری استان‌های همجوار با بیماری

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: موضوع شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق بالادست طالقان به تایید رسیده  و گزارش‌ها حاکی از این است که علاوه بر البرز، استان‌های همجوار نیز درگیر این بیماری شده‌اند. به همین دلیل برای پیشگیری به‌موقع از شیوع بیماری، محیط بانان در حال انجام پایش‌های منطقه هستند و در حال حاضر میزان تلفات حیات وحش در این منطقه، ۶ راس کل و بز بوده است.

فردین حکیمی گفت: در روزهای اخیر، محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان هنگام  پایش و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش،   تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز را مشاهده کردند.

وی ادامه داد: نتایج حاصل از بررسی‌ها نشان داده است که تلفات حیات وحش بر اثر شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده است. برهمین اساس آماده باش کامل نیروهای یگان حفاظت برای مهار این بیماری در دستور کار قرار گرفته است.

ورود نهادهای ذی‌ربط

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار کرد: با تایید شیوع بیماری کلیه ادارات و نهادهای ذی‌ربط منطقه پای کار آمدند تا هرچه سریع‌تر این بیماری مهار شود.

حکیمی افزود:برای همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استفاده از توان و امکانات آنها، نخستین جلسه هماهنگی به ریاست فرماندار طالقان و با حضور  مدیران دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، هلال احمر، ورزش و جوانان و اعضای شورای جوانان شهرستان تشکیل و بر همکاری همه جانبه با محیط زیست در کنترل این بیماری تاکید شد.

وی گفت: با توجه به اعلام اداره کل دامپزشکی مبنی بر مثبت بودن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان، بلافاصله جلسه هماهنگی نهایی با مدیران استانی در محل استانداری و به ریاست مدیر کل مدیریت بحران استانداری برگزار و بر همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌ها به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و امور عشایری و همچنین اداره کل دامپزشکی مطابق با «سناریو مقابله با شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک» تاکید شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد:‌ اکنون با همکاری مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی در حال خروج دام‌ از منطقه هستیم و اداره دامپزشکی نیز واکسیناسیون تکمیلی دام‌های منطقه را در اولویت قرار داده است. همچنین محیط بانان در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه ها و امحای بهداشتی آنها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخورها هستند.

اقدام قابل ستایش دامپزشکی استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: این بیماری قابل کنترل و مهار است و جای هیچگونه نگرانی است، با این وجود نباید غفلت کرد، زیرا کوچک‌ترین بی‌توجهی می‌تواند به گسترش دامنه بیماری و شیوع آن دامن بزند.

حکیمی ادامه داد: شرایط مطلوبی که برای کنترل این بیماری وجود دارد مرهون تلاش‌های بی‌وقفه دامپزشکی استان است که جای قدردانی و ستایش دارد، زیرا تا به امروز ۹۸ درصد دام‌های سبک استان علیه این بیماری واکسینه شده‌اند و جای نگرانی نیست و در اقدامات فوری باقی و مختصر دام‌هایی که تاکنون واکسینه نشده‌اند، قرار است واکسینه شوند.

وی بیان کرد: مردم بابت شیوع این بیماری نگران نباشند، زیرا طاعون نشخوار کنندگان کوچک قابل سرایت به انسان نیست. همچنین ما بابت واکسینه شدن دام‌های سبک نگرانی نداریم، مشکل آنجاست که حیات وحش را نمی‌توان واکسینه کرد. همین مساله باعث می‌شود که بیماری طاعون بین جمعیت‌های جانوری حیات وحش شیوع پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد : برهمین اساس از همه ساکنان بومی و غیربومی تقاضا و خواسته شده است که از رفتن به مناطق آلوده جدا خودداری کنند، زیرا حضور آنها در مناطق یاد شده موجب ترس، رمیدن و فرار گونه‌های حیات وحش می‌شود و هرچه منطقه تردد جانوران یاد شده گسترده‌تر شود یقینا میزان مناطق آلوده به این بیماری هم بیشتر خواهد شد.

دستور خروج دام از مناطق آلوده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی و خاصیت واگیری بالایی بین گونه‌های یاد شده و دام‌های سبک مانند گوسفند و بز دارد، تاکید کرد: اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود به دلیل تردد دام‌های اهلی در منطقه و زمان خروج دام‌های عبوری، شاهد تلفات گسترده‌ای خواهیم بود که برای پیشگیری از آن، هماهنگی‌های لازم جهت خروج فوری دام‌ها از مناطق آلوده و جلوگیری از ورود دام‌های عبوری در دستور کار منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها دشوارتر است، گفت: به علت جابه‌جایی و گذار حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آنها حتی در مرز سایر استان‌ها، امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.

تردد افراد غیر مسئول در منطقه ممنوع

حکیمی در پایان با اشاره به اینکه حیات وحش جزء سرمایه‌های ملی کشور است و حفاظت از آن ضروری است، افزود: از تمامی دستگاه‌های مسئول درخواست داریم  برای مهار و کنترل بیماری با محیط زیست همکاری کنند و از هیات‌های ورزشی و کوهنوردی، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و همچنین جوامع محلی تقاضا می‌شود  برای جلوگیری از جابه‌جایی حیات وحش و گسترش بیماری، بدون هماهنگی با اداره محیط زیست طالقان از ورود به منطقه آلوده خودداری کنند.

کد خبر 631266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha