مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

کرونا، واکسن، گرانی، کم‌آبی و قطع برق از مهم‌ترین چالش‌ها و مطالبات تابستانی مردم در استان‌های مختلف کشور بوده که در شبکه‌های اجتماعی نمود یافته‌است.

واکسن

به گزارش همشهری آنلاین،  این روزها شبکه‌های اجتماعی به ابزارهایی بی‌جایگزین در ارتباطات روزانه مردم تبدیل شده‌اند و بخش قابل‌توجهی از شهروندان اخبار موردعلاقه خود را به‌صورت آنلاین و ازطریق فضای‌مجازی دنبال می‌کنند؛ موضوعی که سبب شده کارشناسان، شبکه‌های اجتماعی را به‌مثابه «دماسنج جامعه» قلمداد کنند که می‌تواند بازتاب دهنده مطالبه‌ها  و دغدغه‌های مردم باشد و تصمیم‌سازان کشور را در نیل به اهداف موردنظر یاری دهد. برهمین اساس بررسی پربازدیدترین اخبار و مطالب شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهگشای تصمیم‌گیری‌های کلان و نمود بخشی از مطالبات شهروندانی باشد که دغدغه‌های خود را به‌صورت روزانه در فضای‌مجازی مطرح می‌کنند. با توجه به این موضوع همشهری در پرونده ویژه‌ای به بررسی مهم‌ترین ترندهای تابستان در استان‌های مختلف پرداخته‌است که می‌تواند بیان‌کننده اولویت‌های مردم هر استان باشد.

آذربایجان‌غربی
خشک شدن دریاچه ارومیه، کاهش آب رودخانه‌های پرآب استان و میوه‌های انباشته شده در کنار جاده، ۳ موضوعی بود که در تابستان سال‌جاری در رسانه‌ها و فضای‌مجازی استان بسیار موردتوجه قرار گرفتند. انتشار عکس‌ها و فیلم‌های متعدد از وضعیت دریاچه ارومیه در شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی داشت و تصادف اتوبوس حامل جمعی از خبرنگاران در بازدید از دریاچه ارومیه، به داغی این ترند افزود و در روزهای پایانی تابستان هم مردم استان شاهد خشک شدن بیشتر دریاچه و وقوع طوفان‌های نمکی در اطراف آن بودند. ازسوی دیگر امسال تولید سیب دراستان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشت و قیمت این‌محصول کاهش زیادی پیدا کرد و به‌دنبال آن، ده‌ها تن ازاین محصول کنار جاده رها شدند و وضعیت نامناسبی ازنظر زیست‌محیطی و آلودگی جاده‌ها پیش آمد و این موضوع در شبکه‌های اجتماعی انعکاس وسیعی یافت. این موضوع واکنش مسئولان استان را به‌همراه داشت و برای پاک‌سازی و شست‌وشوی جاده‌ها اقدام و خرید توافقی سیب هم آغاز شد. کاهش شدید آب رودخانه‌های پرآب به‌ویژه در ارومیه، از دیگر اخبار پربازدید استان آذربایجان‌غربی در فصل تابستان بود.

خراسان‌رضوی 
کم‌آبی و خشکسالی پدیده عجین شده با زندگی مردم استان خراسان‌رضوی است و تابستان امسال نیز مانند چند سال اخیر، این مشکلات روزهای سختی را برای اهالی این استان رقم زدند. ازسوی دیگر اوج‌گیری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و آغاز پیک پنجم همه‌گیری این ویروس، درتابستان سال‌جاری بیشتر شهرهای خراسان‌رضوی را به رنگ قرمز درآورد و سبب اعمال محدودیت‌های بیشتر دراین استان شد. دراین میان شهر مشهد نیز که هرسال تابستان میزبان گردشگران و زائران بسیاری از سراسر کشور بود، به‌دلیل منع ورود اتومبیل‌های غیربومی و محدودیت‌های ایجاد شده در سفرهای ریلی و پروازها، تابستان متفاوتی را تجربه کرد؛ موضوعی که در فضای‌مجازی استان بسیار موردتوجه کاربران قرار گرفت و دیدگاه‌های مختلفی پیرامون آن مطرح شد. همچنین تابستان امسال کم‌باران‌ترین تابستان ۶۰ سال‌گذشته در شهر مشهد بود و این موضوع گمانه‌زنی‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. تحولات سیاسی در کشور افغانستان نیز از دیگر رویدادهای مهم در تابستان امسال بود که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی یافت و بخش قابل‌توجهی از اخبار خراسان‌رضوی را نیز تحت تأثیر قرار داد. انتقال و شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس به استان خرسان‌رضوی هم جزو مهم‌ترین اخبار موردتوجه شبکه‌های اجتماعی در تابستان امسال بود که باوجود پیگیری مسئولان استانی، اجرای این طرح بزرگ همچنان به کندی پیش می‌رود.

خراسان‌جنوبی
در تابستانی که گذشت اخبار تلخ خشکسالی و بی‌آبی بازتاب وسیعی در افکارعمومی استان خراسان‌جنوبی داشت و به یکی از اصلی‌ترین ترندهای تابستانی در استان تبدیل شد. خراسان‌جنوبی، استانی صنعتی و کشاورزی‌ است که هر دو نیاز مبرمی به آب دارند، اما صدای تشنگی این استان در تابستان امسال بلندتر از سال‌های قبل بود، چراکه مردم استان خشک‌ترین و کم‌باران‌ترین تابستان سال‌های اخیر را تجربه کردند. در تابستان امسال آب سدهای خراسان‌جنوبی به کم‌ترین میزان خود در ۱۰ سال اخیر رسید که زنگ خطر را برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی استان به‌صدا درآورد و سبب شد بحث‌های دامنه‌داری پیرامون این موضوع در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد. ازسوی دیگر اما تابستان سال‌جاری فصل پررونقی برای صادرات از مرزهای استان خراسان‌جنوبی بود، چراکه تحولات سیاسی افغانستان سبب برداشته شدن تشریفات اداری و گمرکی در مرزهای این کشور شد و به‌همین دلیل مراودات تجاری با سرعت بیشتری در مرزهای خراسان‌جنوبی انجام می‌شد. همچنین گرد و غبار از پدیده‌های هرساله در استان محسوب می‌شود، اما این معضل در تابستان امسال شدت بسیاری پیدا کرد، به‌طوری‌که این استان در تابستان امسال پرگرد و غبارترین استان در کل کشور بود.

آذربایجان‌شرقی
فوتبال، مرگ‌ومیر به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی، ۳ موضوعی بودند که در تابستان سال‌جاری در آذربایجان‌شرقی ترند شدند. تیم تراکتورسازی به‌عنوان محبوب‌ترین تیم فوتبال دراستان، که البته طرفدارانی هم در نقاط مختلف کشور دارد، به‌دلیل سوءمدیریت دچار بحران‌های جدی شد و در تابستان این بحران‌ها به اوج خود رسید تا جایی که طرفداران تیم با تجمع چندباره درمقابل دفتر باشگاه، نسبت به وضعیت موجود انتقاد کردند و فضای‌مجازی پر شد ازکلیپ‌ها، عکس‌ها و طنزهای تلخی که گویای گلایه‌های هواداران نسبت به وضعیت تیم بود. افزایش یک‌باره فوتی‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا دراستان و انتشار خبر چندبرابرشدن دفن فوتی‌های کرونا در «وادی رحمت» تبریز ترند دیگری بود که درطول تابستان دراستان برجسته شد؛ جوانانی که تا پیش‌از این کرونا را جدی نمی‌گرفتند، عکس‌ دوستان جوان خود را در صفحات مجازی منتشر می‌کردند که به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده بودند. علاوه‌براین، بحث گرانی کالاهای اساسی در آذربایجان‌شرقی نه‌تنها در کوچه و بازار داغ بود، بلکه که به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شد و شهروندان در صفحات‌مجازی از کمبود موادغذایی و گرانی کالاهای اساسی در استانی که مرکز تولید موادغذایی در کشور است، گلایه‌مند بودند.

یزد
در تابستان سال‌جاری اخبار عمرانی استان یزد بازتاب ویژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت؛ براین اساس از مهم‌ترین رویدادهای تابستان امسال در استان می‌توان به بهره‌برداری از خط انتقال آب خلیج‌فارس به استان اشاره کرد که بخش زیادی از نیاز آبی صنایع یزد را تأمین می کند و در آینده نیز قرار است قسمتی از این آب با همکاری صنایع، برای آشامیدن وارد شبکه مصرفی استان شود؛ موضوعی که با واکنش‌های مثبت زیادی در افکارعمومی و شبکه‌های اجتماعی استان مواجه شد. علاوه‌براین، پایان ساخت طرح کتابخانه مرکزی یزد؛ طرح ۲۰ساله‌ای که به‌دلیل تناسب نداشتن با الزام‌های بافت تاریخی همچنان بلاتکلیف باقی مانده بود، از دیگر موضوع‌هایی بود که در تابستان سال‌جاری در صدر مهم‌ترین اخبار استان قرارگرفت. ازسوی دیگر بهره‌برداری از راه‌آهن یزد - اقلید نیز از مهم‌ترین خبرهای تابستاتی در استان یزد بود که با استقبال افکارعمومی مواجه شد؛ طرحی که سبب کاهش مسافت و تسهیل در انتقال بار و مسافر در مسیر یزد به فارس می‌شود. اینها درحالی‌است که انتقاد از روند واکسیناسیون و افزایش قیمت کالاهای اساسی از دیگر موضوع‌هایی بود که مانند بیشتر نقاط کشور، اصلی‌ترین ترندهای تابستانی را در استان یزد به خود اختصاص دادند.

بوشهر
موضوع‌های اقتصادی و وضعیت مدیریت‌شهری، بیشترین ترندهای فضای‌مجازی را در تابستان داغ بوشهر به خود اختصاص دادند و مردم استان با استفاده از ابزار شبکه‌های اجتماعی، مطالبه‌های خود را دراین حوزه‌ها مطرح کردند. براین اساس با وجود اینکه برخی مسئولان اقتصادی استان نرخ بیکاری بوشهر را در بهار سال‌جاری ۸/۷ درصد اعلام کردند، اما کاربران فضای‌مجازی و همچنین بخش‌ قابل‌توجهی از افکارعمومی معتقد بودند با توجه به ادامه همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بنگاه‌های اقتصادی بخش‌خصوصی، آمارهای بیکاری به‌مراتب بیش‌از نرخ اعلامی ازسوی مسئولان به‌چشم می‌آید؛ موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی بحث‌های زیادی درباره آن مطرح شد. ازسوی دیگر با توجه به آغاز فعالیت دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا، نحوه انتخاب شهرداران در شهرهایی مانند بوشهر، برازجان و گناوه در صدر بحث‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. البته بحث‌ برسر انتخاب استاندار جدید برای بوشهر و همچنین اعلام لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها که چندسالی بود اجرایی شده بود نیز واکنش‌های متفاوتی در فضای‌مجازی به‌دنبال داشت. منتقدان این طرح معتقدند مدیران ارشد دولت دوازدهم در آخرین روزهای مسئولیت خود نباید چنین تصمیم مهمی را اتخاذ می‌کردند.

چهارمحال‌وبختیاری
یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی چهارمحال‌وبختیاری در تابستان سال‌جاری، همچنان دغدغه آب و خشکسالی‌های متوالی این استان بود. مردم این استان بارها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به قطع و افت فشار آب در استانی که بخش قابل‌توجهی از آب شیرین کشور را تأمین می‌کند، گلایه و نسبت به توقف پروژه انتقال آب بن به بروجن ابراز نگرانی کردند و خواستار اجرای هرچه سریع‌تر این طرح شدند. از دیگر موضوع‌های مهم مطرح شده، دغدغه‌هایی بود که نسبت به انتخاب استاندار جدید برای چهارمحال‌وبختیاری ابراز می‌شد، به‌طوری‌که با آغاز به‌کار رسمی دولت سیزدهم، شبکه‌های اجتماعی پر شد از گمانه‌زنی درباره چهره‌هایی که نام‌شان برای تصدی پست استانداری چهارمحال‌وبختیاری مطرح می‌شد. ازسوی دیگر بسیاری از کاربران فضای‌مجازی در مرکز استان، نسبت به تعلل شورای‌اسلامی شهر شهرکرد نسبت به انتخاب شهردار گلایه داشتند و خواستار سرعت بخشیدن به این موضوع می‌شدند. ازسوی دیگر دغدغه‌های معیشتی و نگرانی نسبت به افزایش قیمت خودرو و مسکن و همچنین موادغذایی از دیگر موضوع‌هایی بود که تابستان سال‌جاری در شبکه‌های اجتماعی استان بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت و بحث‌های زیادی پیرامون آنها مطرح شد.

اردبیل
در تابستانی که گذشت چند موضوع بیشتر موردتوجه افکارعمومی استان اردبیل قرار گرفت و می‌توان گفت مسائل مربوط به پیک‌پنجم همه‌گیری ویروس کرونا و روند واکسیناسیون جزو مهم‌ترین دغدغه های اردبیلی‌ها بود. دراین میان انتشار جدولی در رسانه‌ها که استان اردبیل را در رده آخر روند واکسیناسیون «جامعه هدف» نشان می‌داد، بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت، تا جایی که وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم‌پزشکی استان با انتشار اصلاحیه‌ای، توضیحات بیشتری دراین زمینه به افکارعمومی ارائه کردند. دراین میان موضوعی که در فضای‌مجازی استان به‌صورت قابل‌توجهی مورد بحث قرارگرفت و اظهارنظرهای زیادی پیرامون آن مطرح شد، انتخاب استاندار جدید برای اردبیل بود. براین اساس گمانه‌زنی درباره گزینه‌های مطرح برای تصدی پست استانداری و موضوع ابقای استاندار فعلی، بحث‌های دامنه‌داری را در رسانه‌ها و افکارعمومی استان به‌همراه داشت. علاوه‌براینها، درکنار موضوع‌های معیشتی که توجه زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرد، بحث انتخاب شهردار جدید برای اردبیل و دستگیری یکی از مسئولان سابق شهر به اتهام تخلف‌های مالی را می‌توان از موضوع‌های پرسروصدای فضای‌مجازی اردبیل در تابستان سال‌جاری دانست.

قم
بیشترین واژه‌هایی که در تابستان امسال در شبکه‌های اجتماعی قم فراگیر شد، مربوط به دغدغه‌های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مردم بوده‌است. با توجه به گسترده‌بودن پیک پنجم همه‌گیری ویروس کرونا، بیشترین ترندها در استان قم درباره کرونا، بالابودن آمار فوتی‌ها و بستری‌ها، واکسن، واکسن‌هراسی و تجمع علیه واکسیناسیون بوده‌است. قطع مکرر برق در اوایل تابستان و خراب شدن خمیر نانوایان از دیگر سوژه‌هایی بود که موردتوجه رسانه‌های قم قرارگرفت. درخواست کمک از پلیس با عنوان سفارش پیتزا، دستگیری باند نوجوانان هکر، انتخاب علیرضا زاکانی نماینده سابق قم به‌عنوان شهردارتهران، گران شدن لبنیات، درگیری مأموران مقابله با سد معبر شهرداری با ۲ جوان میوه‌فروش و جولان موش‌ها در نان ساندویچی که صبح‌ها مقابل مغازه‌ها گذاشته می‌شود، از دیگر سوژه‌ها و اخباری بود که در تابستانی که گذشت مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. علاوه‌براینها، اواخر تیرماه مرگ دلخراش «محمدحسین فرج‌نژاد» از فعالان فضای مجازی به‌همراه ۴ عضو خانواده‌اش در جریان یک تصادف، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. ازسوی دیگر به‌دلیل سکونت ده‌ها هزار تبعه افغانستانی در استان قم، تحولات اخیر این کشور و تجمع جمعی از افغانستانی‌های مقیم قم دراین رابطه، موردتوجه کاربران فضای‌مجازی در استان قرارگرفت.

البرز
قطع مستمر برق یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که درطول تابستان گذشته در صدر اخبار موردتوجه عامه مردم قرار داشت؛ چالشی اساسی که به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی، خسارت‌های بسیاری به تولیدکنندگان وارد کرد. تعطیلی بیمارستان امام‌خمینی(ره) البرز با وجود شرایط وخیم کرونایی، از دیگر اخبار تابستانی استان بود که نتیجه آن ورود مسئولان استانی و کشوری به این موضوع و آغاز به‌کار دوباره بیمارستان بود. ازسوی دیگر شلوغی و ترافیک جاده چالوس با وجود شرایط قرمز کرونایی در تعطیلات، کمبود مرغ و صف‌های طولانی خرید مرغ، خشک شدن تالاب صالحیه، خشکسالی و کاهش آب سدهای استان و کم‌آبی و خسارت به زمین‌های کشاورزی به‌دلیل نبود آب از دیگر خبرهای مهم استان در ۳ ماه گذشته بود. علاوه براینها، موفقیت‌های موسسه سرم‌سازی رازی در زمینه تولید واکسن، رتبه برتر استان در واکسیناسیون، ایجاد بازارچه‌های مختلف صنایع‌دستی در شهرستان‌های مختلف البرز، احیای کاخ تخریب شده شهرستانک و رتبه برتر سوادآموزی در کشور از دیگر اخبار مهم استان در تابستانی که گذشت بوده‌است.

مرکزی
تابستان امسال برای شهروندان استان مرکزی نامطلوب‌ترین تابستان درسال‌های اخیر ازنظر آلودگی هوا بود. آلودگی ناشی از گردوغبار دشت‌های کویری استان و آلودگی ناشی از صنایع و سوزاندن مازوت، بعد از بحران همه‌گیری ویروس کرونا، بیشترین توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌خود اختصاص داد. پیک پنجم همه‌گیری ویروس کرونا، انتقاد از روند واکسیناسیون و بالابودن فوتی‌ها و بستری‌ها و همچنین تکمیل ظرفیت تخت‌های مراکز درمانی مانند فصل بهار، بیشترین حجم محتوای تولیدشده و پخش شده در فضای‌مجازی را در استان به‌خود اختصاص داد. قطع‌های مکرر برق و خسارت سنگین به صنایع و بخش‌های کشاورزی و دامپروری، خسارت ده‌ها میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی و دامداری، آب‌رسانی سیار به روستاها و افزایش سرقت‌های خرد به‌دلیل مشکلات اقتصادی از دیگر موضوع‌هایی بود که در تابستان سال‌جاری مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی در استان مرکزی قرارگرفت. همچنین در تابستانی که گذشت هشتک‌هایی همچون «برای مردم» باهدف تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف برق، «فوق‌العاده خاص کادرسلامت» ویژه درخواست نیروهای دانشگاه‌علوم‌پزشکی برای اضافه شدن فوق‌العاده خاص به احکام‌حقوقی خود، «نجابت ایرانی» برای حمایت از حجاب، «عشق پاک» در سالروز ازدواج‌ امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) و «من واکسن می‌زنم» در شبکه‌های اجتماعی این استان خودنمایی می‌کرد.

سیستان‌وبلوچستان 
استان سیستان‌وبلوچستان تابستان سال‌جاری را با گسترش سریع «سویه دلتا» ویروس کرونا آغاز کرد و اخبار این موضوع روزها و هفته‌ها در صدر توجه شبکه‌های اجتماعی استان قرار داشت و افزایش مبتلایان و تعداد مرگ‌ومیرها به این موضوع دامن می‌زد. خشکسالی، کمبود آب و قطع پی‌درپی آب و برق از دیگر موضوع‌هایی بود که در رسانه‌های استان و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرارگرفت و مردم با انتشار اخبار و تصاویر مرتبط، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در رابطه با این اتفاق‌ها به اشتراک می‌گذاشتند. در کنار این مسائل، معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، به‌ویژه در چابهار، هم مورد توجه کاربران بود و حتی برخی مطالب و موضوع‌های جذاب فراتر از استان می‌رفت تا گردشگران بیشتری را جذب کند. مسدود بودن مرزها و قاچاق سوخت و انهدام شبکه‌های قاچاق موادمخدر هم در برخی از روزهای تابستان موردتوجه کاربران قرار ‌گرفت. سقوط دولت افغانستان و درپی آن تسلط طالبان براین کشور که سیل عظیم مهاجران را به‌دنبال داشت، از دیگر اخباری بود که به‌صورت چشمگیری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی استان بازتاب داشت. اکنون اگرچه از تب و تاب اولیه این موضوع کاسته شده، اما اخبار تحولات افغانستان همچنان ازسوی کاربران سیستان‌وبلوچستانی دنبال می‌شود.

کردستان
در تابستان سال‌جاری اخبار آتش‌سوزی در جنگل‌های کردستان بخش قابل‌توجهی از مطالب شبکه‌های اجتماعی این استان را به خود اختصاص داد و کاربران کردستانی با هشتگ‌هایی ازجمله «نجات بلوط‌ها» به این موضوع واکنش نشان دادند. کاهش آب سدها و منابع زیرزمینی استان و همچنین مشکلات به وجود آمده برای مردم درپی قطع آب در چند روستای کردستان نیز از اخبار پربازدید کردستان در تابستان ۱۴۰۰ بود. انتصاب امیر دریادار «شهرام  ایرانی» اهل کردستان به سمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش ازسوی مقام‌معظم‌رهبری، افزایش مبتلایان به کرونا دلتا و خرید و فروش واکسن تقلبی از دیگر اخبار مهمی بود که درطول تابستانی که گذشت در فضای‌مجازی استان دست به دست می‌شد. قطع مکرر برق و دستگیری تعداد قابل‌توجهی ماینر ارزهای دیجیتال از دیگر موضوع‌هایی بود که در فضای رسانه‌ای و مجازی استان بسیار مورد توجه قرارگرفت و بحث‌های عمومی و کارشناسی بسیاری را به‌دنبال داشت. ازسوی دیگر بهره‌برداری از جاده جدید سنندج به مریوان و افتتاح آزمایشی فازنخست فرودگاه سقز هم از اخبار خوب برای مردم کردستان بود که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید. ثبت‌جهانی اورامانات نیز ازجمله اخبار فرهنگی موردتوجه افکارعمومی استان در تابستانی که گذشت بود.  

اصفهان 
امسال استان اصفهان رویدادهای متفاوتی را در فصل تابستان تجربه کرد که بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت؛ برخی از آنها، مانند خشکسالی و جاری نبودن آب در رودخانه زاینده‌رود، از مسائلی بود که در سال‌های قبل هم تجربه آن وجود داشت، اما برخی دیگر ازجمله قطع برق و خاموشی‌های پی‌درپی از اخبار مهم تابستان سال‌جاری به‌حساب می‌آمد. براین اساس اصفهانی دغدغه‌های خود دراین زمینه را با هشتگ‌هایی مانند «زاینده‌رود» و «زنده‌رود» در شبکه‌های اجتماعی بازتاب دادند تا نمودی از مطالبه‌های اساسی آنان از مسئولان باشد. همچنین به‌دنبال آلودگی هوا در تابستان، بحث‌های زیادی دراین زمینه در افکارعمومی استان درگرفت که در فضای‌مجازی هم بازتاب داشت و با هشتگ‌هایی مانند «آلودگی هوای اصفهان» و «قانون هوای پاک» موردتوجه کاربران اصفهانی‌ قرارگرفت. در کنار نگرانی‌های اقلیمی، موضوعی که در شهریورماه امسال توجه ویژه افکارعمومی را به خود جلب کرد و شبکه‌های اجتماعی را تحت‌تأثیر قرارداد، فداکاری «علی لندی» نوجوان ایذه‌ای بود که ۱۸شهریورماه، پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در خانۀ یکی از همسایگان اقوامش در ایذه، به دل آتش زد و جان ۲ زن سالمند را نجات داد و دچار سوختگی شدید و به‌دنبال آن در بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان بستری شد. اگرچه این نوجوان ایذه‌ای اول مهرماه سال‌جاری در بیمارستان درگذشت، اما جانفشانی او در افکارعمومی بازتاب‌های بسیاری داشت و یاد و نام او را جاودانه کرد.

کرمان
در تابستان سال‌جاری مردم کرمان مطالبه‌های خود را با هشتگ «استاندارکرمان» بیان کردند؛ موضوعی که محدود به دیدگاه سیاسی خاصی نبود و افکارعمومی برای رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ... تغییر استاندار را کم‌ترین انتظار و شاید مهم‌ترین اتفاق دولت سیزدهم در استان می‌داند. بررسی دیدگاه‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی گواه این موضوع است که بخش قابل‌توجهی از مردم معتقدند استاندار، به‌عنوان نماینده عالی دولت، سهم ویژه‌ای در پیشرفت کرمان دارد. حاشیه‌های مطرح شده پیرامون این موضوع و بحث برسر بومی یا غیربومی بودن استاندار، سبب شد پس‌از آغار به‌کار رسمی دولت سیزدهم، گمانه‌زنی‌های زیادی دراین باره در فضای‌مجازی استان مطرح شود. البته بحث پیرامون انتخاب استاندار جدید برای کرمان سبب نشد مردم این استان از طرح دغدغه‌های خود پیرامون همه‌گیری ویروس کرونا، روند واکسیناسیون و تورم نیز غافل شوند؛ موضوعی که در تابستان امسال بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی استان داشت.

کرمانشاه
کم‌آبی، خشک شدن بسیاری از رودخانه‌های مهم استان و قطع مکرر آب و برق از مهم‌ترین اخباری بود که در فصل تابستان در استان کرمانشاه در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت. ازسوی دیگر استعفای شهردار کرمانشاه و گمانه‌زنی پیرامون انتصاب استاندار جدید برای کرمانشاه از دیگر موضوع‌هایی بود که توجه افکارعمومی استان را در فضای‌مجازی به خود جلب کرد. علاوه‌براینها، آغازبه کار ششمین دوره شورای‌اسلامی‌شهر کرمانشاه با حاشیه‌هایی همراه شد که واکنش‌های منفی بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. شکستن خط لوله انتقال آب از سد گاوشان از دیگر خبرهای پربازدید تابستان در کرمانشاه بود. سیر صعودی همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش آمار فوتی‌ها را نیز باید به اخبار پربازدید کرمانشاه اضافه کرد. دراین‌میان واژگان «واکسن» و «کمبود تخت‌بیمارستانی» و «سرم» نیز جزو ترندهای خبری پرکاربرد در کرمانشاه به‌شمار می‌رفت که گویای دغدغه‌های مردم دراین زمینه بود. ثبت‌جهانی اورامانات نیز از خبرهای خوشحال‌کننده‌ای بود که فضای‌مجازی استان را تحت‌تأثیر قرار داد و با واکنش‌های مثبت فراوانی مواجه شد.

خراسان‌شمالی
استفاده نامناسب از منابع آبی در بخش آشامیدنی و کشاورزی با وجود داشتن منابع آبی مناسب، یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی بود که کاربران فضای‌مجازی خراسان‌شمالی درتابستان امسال توجه ویژه‌ای به آن نشان دادند. موضوع دیگری که به بحران آب در استان خراسان شمالی دامن می‌زند، استفاده صنایع خراسان‌شمالی از آب آشامیدنی است. کاربران شبکه‌های اجتماعی استان بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که صنایع استان تاکنون نتوانسته‌اند از پساب فاضلاب و تصفیه آن برای مصارف خود بهره ببرند و به سمت این کار نرفته‌اند و زیان این موضوع در بخش تأمین آب آشامیدنی کاملا مشهود است. علاوه بر مشکلات معیشتی و گرانی‌ها، تنش آبی در ۳۰۰ روستای استان از اخبار ویژه‌ای بود که درطول تابستان در شبکه‌های اجتماعی خراسان‌شمالی پربازدید شد.  

زنجان
هرچند در تابستان امسال موضوع‌هایی مانند خشکسالی، کم‌آبی قزل‌اوزن و حاشیه‌های انتخاب شهردارجدید برای زنجان از پربحت‌ترین اخبار استان در شبکه‌های اجتماعی بود، اما سیرصعودی همه‌گیری ویروس‌کرونا در پیک پنجم و ضرورت شتاب بخشیدن به روند واکسیناسیون را می‌توان از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم زنجان در تابستانی که گذشت دانست. افزایش میزان فوتی‌ها و تعداد بیماران بستری در پیک‌پنجم سبب شد واکسیناسیون به یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های زنجانی‌ها تبدیل شود که نمود ویژه‌ای هم در شبکه‌های‌اجتماعی داشت؛ موضوعی که در روزهای اخیر شتاب قابل‌توجهی گرفته و گفته می‌شود درحال‌حاضر بیش‌از ۶۰ درصد از «جامعه‌هدف» دراین استان برعلیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

خوزستان
امسال تابستان سختی به خوزستان گذشت؛ تنش‌های آبی که هرسال و در هر فصلی مشکلات زیادی روی دوش مردم گذارد، این‌بار جان‌شان را به لب رساند. انتشار اخبار مختلف درباره خشکی کرخه و هورالعظیم، تنش‌های آبی در شهرها و روستاها اطراف کرخه، تلف شدن گاومیش‌ها و تشنگی زمین‌های کشاورزی، بار دیگر مطالبه همیشگی مردم این استان جنوبی را درباره توقف طرح‌های انتقال آب در صدر اخبار قرار داد. در طول تابستانی که گذشت به‌ویژه در ماه‌های تیر و مرداد، هشتگ‌های «نه به انتقال آب‌ کارون»، «کارون جان‌ ماست»، «کرخه جان ماست»، «کارون آب ندارد»، «کرخه؛ جان خوزستان» و «خوزستان تشنه است» در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد.  

کهگیلویه‌وبویراحمد
در کهگیلویه‌وبویراحمد در بیشتر ماه‌های سال هشتگ‌های مناطق گردشگری و جاذبه‌های طبیعی استان پربازدید است، اما در تابستانی که گذشت، با وقوع آتش‌سوزی گسترده در منابع طبیعی و جنگل‌های استان در نبود امکانات اطفای حریق، این موضوع مورد توجه فعالان فضای‌مجازی قرارگرفت و هشتگ‌های مختلفی ازجمله «زاگرس درآتش» دراین باره فراگیر شد. این هشتگ‌ها به‌ویژه بعد از ارسال بالگردهای اطفای حریق ایران به ترکیه برای اطفای حریق جنگل‌های این کشور، مورد توجه قرارگرفت. ارسال بالگردهای اطفای حریق به ترکیه در زمانی صورت گرفت که آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس و استان کهگیلویه‌وبویراحمد، به‌دلیل سخت‌گذر بودن، شیب تند، گرمای ۵۰درجه و صخره‌ای بودن منطقه، چندین روز ادامه داشت.

هرمزگان 
رفع مشکل فاضلاب هرمزگان به‌ویژه در بندرعباس، به‌عنوان مرکزاستان، در کنار آلودگی‌های گسترده در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان، از مهم‌ترین اخبار استان بود که در تابستان امسال در شبکه‌های اجتماعی بازتاب قابل‌توجهی داشت. همچنین با تسریع روند ساخت‌وسازها در بندر سیریک، هشتگ‌های «نیروی بومی» و «بیکاری» با دغدغه استفاده از نیروهای بومی به‌جای غیربومی در بنگاه‌های اقتصادی و مراکزصنعتی استان، گویای یکی‌ از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی کاربران فضای‌مجازی دراین استان درطول تابستان بود. تنش آبی و مشکلات موجود در زمینه تأمین آب و برق موردنیاز مردم استان از دیگر موضوع‌هایی بود که با استفاده از هشتگ‌های «بی‌آبی»، «خشکسالی» و «قطع برق» در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازدید شد؛ موضوعی که صرفا مختص استان هرمزگان هم نبود و مردم بسیاری از استان‌های کشور درطول تابستانی که گذشت به طرح موضوع‌های مشابه در فضای‌مجازی پرداختند.

گلستان
عدم رعایت کافی پروتکل‌های بهداشتی ازسوی برخی اصناف، ازجمله تعدادی از رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و کافه‌ها، از موضوع‌هایی بود که درطول تابستان گذشته به پربازدیدترین مطالب شبکه‌های اجتماعی استان گلستان تبدیل شد. ازسوی دیگر کمبود واکسن‌های حیاتی نوزادان از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در حوزه سلامت استان بود و کاربران به طرح مشکلات موجود در زمینه تأمین واکسن سه‌گانه نوزادان ۶ماهه پرداختند؛ موضوعی که برای چند هفته به اصلی‌ترین مطالبه مردم در شبکه‌های اجتماعی استان تبدیل شد. در حوزه محیط زیست هم کاربران فضای‌مجازی به طرح دغدغه‌های خود درباره کمبود امکانات برای مهارآتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی پرداختند که پربازدید شد. همه اینها درحالی‌است که قطع آب و برق بدون اعلام قبلی نیز ازجمله موضوع‌هایی بود که با انتقادهای گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی دراستان مواجه شد.

گیلان
فصل تابستان در گیلان خبرهای داغی پربازدید شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آغاز پیک پنجم همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد؛ روندی که ابتدا در شهر آستارا با وضعیت نگران‌کننده‌تری همراه شد و این شهرساحلی را قرمزپوش کرد. درچنین شرایطی ادامه موج سفرها به‌ویژه از ۲ استان تهران و البرز، انتقاد گسترده گیلانی‌ها را به‌دنبال داشت و با هشتگ‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی نمود ویژه‌ای یافت. در کنار اینها، کمبود داروهای کرونایی و همچنین سرم در مقاطعی از تابستان از دیگر موضوع‌هایی بود که کاربران فضای‌مجازی در استان گیلان توجه ویژه‌ای به آن نشان دادند. آتش‌سوزی در بخش قابل‌توجهی از تالاب انزلی و حواشی پیرامون دلایل بروز چنین حوادثی که خسارت‌های فراوانی به زیست‌بوم این منطقه وارد کرد، از دیگر اخباری بود که واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی استان گیلان به‌همراه داشت.

فارس 
یکی از مشکلات استان فارس که از بهار امسال آغاز شد و دامنه‌اش به تابستان هم کشید، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان بود؛ موضوعی که بازتاب گسترده‌ای هم در فضای‌مجازی فارس داشت و کاربران واکنش‌های گسترده‌ای به این موضوع نشان دادند. آتش‌سوزی ارتفاعات زاگرس در شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و مناطق سخت‌گذر دیگر موجب جان باختن چند نفر از اهالی منطقه و از بین رفتن منابع طبیعی دراین استان شد. این درحالی بود که به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، تنها نیروهای اداره منابع طبیعی و برخی گروه‌های مردمی برای خاموش کردن آتش داوطلب می‌شدند و از هواپیمای آب‌پاش خبری نبود. تقاضا برای سرعت دادن به روند واکسیناسیون از دیگر موضوع‌هایی بود که در شبکه‌های اجتماعی استان نمود ویژه‌ای یافت.

قزوین
مردم استان قزوین تابستان ۱۴۰۰ را درحالی آغاز کردند که سیر صعودی همه‌گیری ویروس کرونا در موج پنجم و بازگشت محدودیت‌های کرونایی به پربازدیدترین اخبار شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌بود. کمبود تخت‌های بیمارستانی از موضوع‌هایی بود که با انتشار عکس‌هایی از بستری شدن تعدادی از بیماران بر روی زمین در برخی بیمارستان‌های قزوین همراه شد و واکنش‌های زیادی را در فضای‌مجازی به‌دنبال داشت. ازسوی دیگر ادامه خشکسالی در دشت قزوین تا ۱۰سال دیگر، کیفیت پایین نان با وجود افزایش قیمت‌ها، جاری شدن سیل در برخی شهرها و روستاهای الموت و آوج و مرگ چند شهروند و زیان صنایع استان از قطع مکرر برق، از مهم‌ترین موضوع‌هایی بود که درطول تابستان گذشته بازتاب‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی استان قزوین به‌همراه داشت.

لرستان
«آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط» یکی از پرکاربردترین ترندهای فصل تابستان در استان لرستان بوده‌است؛ موضوعی که نشان می‌دهد چالش‌های زیست‌محیطی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم استان به‌حساب می‌آید. این‌درحالی‌است که سیرصعودی آمارهای کرونایی در استان در پیک‌پنجم بحث‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی لرستان به‌همراه داشت و سبب شد سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون به یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم تبدیل شود. البته کرونا، گرانی، قطع برق و مشکلاتی از این دست سبب نشد لرستانی‌ها از پرداختن به موضوع‌های ورزشی و گردشگری در فضای‌مجازی غافل شوند، چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد پیگیری وضعیت تیم فوتبال «خیبر لرستان» و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان از دیگر موضوع‌هایی بوده که کاربران لرستانی شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته‌اند.

ایلام
خشکسالی یکی از مشکلات اساسی استان ایلام در تابستان و سال آبی امسال بود که اخبار آن در شبکه‌های اجتماعی استان بازتاب وسیعی یافت. در سال آبی جاری میزان دریافت نزولات جوی دراین استان ۴۵درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش داشته است. هرچند ایلام از صنایع کلان آب‌بر برخوردار نیست، اما حجم عمده‌ای از اقتصاد این استان توسط زیربخش‌های کشاورزی تأمین می‌شود که به‌دلیل کاهش بارش‌ها این حوزه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد. طبق برآوردهای انجام شده ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مزارع دیم گندم، بیش از ۲۰درصد مزارع گندم آبی و کلزا و سایر زیربخش‌های کشاورزی به‌دلیل خشکسالی دچار خسارت شده اند.  

همدان
بررسی‌ شبکه‌های اجتماعی استان همدان در تابستان سال‌جاری نشان می‌دهد افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در حوزه فروش و اجاره مسکن، از مهم‌ترین موضوع‌های موردتوجه مردم دراین مدت بوده‌است. براین اساس درصد زیادی از هشتگ‌های فضای‌مجازی استان به وضعیت قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی پرکاربرد همدان دراین حوزه اختصاص داشته‌است و کاربران انتقادهای زیادی را پیرامون افزایش قیمت‌ها دراین بخش مطرح کرده‌اند. ازسوی دیگر دغدغه‌های مربوط به بازگشایی مدارس و واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز از دیگر موضوع‌هایی بود که در تابستان امسال بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. بحث انتخابات نظام‌مهندسی همدان نیز از دیگر موضوع‌هایی بود که بحث‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی استان به‌دنبال داشت و حاشیه‌های آن سبب توجه ویژه افکارعمومی به این موضوع شد.  

سمنان 
تابستان داغ سمنان برای ساکنان این استان با پشت‌سر گذاشتن یک موج دیگر کرونایی به پایان رسید که همین موج نیز هشتگ‌هایی را در فضای‌مجازی سمنان به‌دنبال داشت؛ هشتگ‌هایی که عمدتا بر پیگیری مطالبه‌هایی در زمینه کرونا و ضرورت تهیه واکسن تأکید می‌کرد. علاوه براین، حاشیه‌های ایجاد شده برای سد «فینسک» در تابستان بین مازندران و سمنان و افزایش بودجه درنظر گرفته شده برای این سد که مورد اعتراض برخی شهروندان و کارشناسان در مازندران قرار گرفته بود نیز منجر به استفاده از هشتگ‌هایی درباره آب و نیاز آبی سمنان ازسوی کاربران فضای‌مجازی در این استان شد.

مازندران 
مازندرانی‌ها تابستان امسال را درحالی پشت‌سر گذاشتند که حدود نیمی از این فصل را، یعنی از اول تیرماه تا پایان مردادماه را در جدال با موج سنگین کرونا دلتا بودند. شرایط بحرانی مازندران و حضور همیشگی و پرتعداد مسافران دراین استان که حتی با وجود بسته شدن راه‌های ورودی این استان به‌دلیل مقاومت مسافران و برخی ضعف‌ها در برنامه‌ریزی و مدیریت سفرها ادامه داشت، سبب شد یکی از ترندهای پربازدید مازندرانی‌ها دراین فصل هم مانند بهار امسال، جلوگیری از سفر به مازندران باشد. «به‌ مازندران نیایید»، «به مازندران سفرنکنید» و «سفر به مازندران ممنوع» و هشتگ‌هایی با این مفهوم دراین فصل ازسوی مردم مازندران زیاد به‌کار برده شد. هشتگ مهم دیگری که ازسوی مازندرانی‌ها در تابستان امسال دست به دست شد نیز مربوط به کرونا بود. «نذر نفس» پویشی بود که از قائمشهر برای تأمین کپسول‌های اکسیژن بیمارستان‌های استان آغاز شد و به استان‌های دیگر هم رسید. مازندرانی‌ها در تابستان پس از رسانه‌ای شدن طرح انتقال آب لار از منطقه پلور به تهران و ادامه یافتن ماجرای سد فینسک در سمنان، دراین زمینه نیز هشتگ‌هایی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

کد خبر 631040

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha