۲ روز از شایعه بسته‌ شدن مرز بازرگان از سوی ترکیه می‌گذرد، اما هم مسئولانی در دستگاه دیپلماسی و هم فعالان صنعت حمل‌ونقل این شایعه را یک شیطنت در خبرسازی می‌دانند و می‌گویند مبادلات ایران و ترکیه در این گذرگاه مرزی و تردد کامیون‌های دو کشور طبق روال قبل ادامه دارد.

مرز بازرگان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، بعد از غائله‌ای که جمهوری آذربایجان ایجاد کرد و مشکلاتی که برای کامیون‌های ایرانی در مسیر گوریس-کاپان رخ داد، مانور نظامی ایران در مرزهای شمال غربی و مانور متناظر نیروهای جمهوری آذربایجان و ترکیه در منطقه نخجوان نیز باعث شد بازار خبر و شایعه در مورد مناقشات منطقه‌ای داغ‌تر شود. در این میان از ۲ روز پیش شایعه ممانعت ترکیه از ورود کامیون‌های ایرانی به ‌تلافی رفتار ایران با کامیون‌های ترک به ابعاد گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شد که البته مقامات رسمی و فعالان بخش خصوصی آن را تأیید نکردند.
 

۲ دروغ در یک شایعه

ممنوعیت ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه سرخط خبرهایی بود که از  ۲روز پیش با نقل‌قولی از اوزجان آلاش، رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران در فضای مجازی منتشر شد؛ این در حالی است که نه ایران محدودیت و ممنوعیتی برای تردد کامیون‌های ترکیه وضع کرده و نه طرف مقابل برای تلافی این محدودیت‌ها دست به مسدودسازی گذرگاه مرزی زده است.  در متن این خبر آمده بود: «گذرگاه‌های ترکیه در مرز با ایران در واکنش به اقدام اخیر تهران، به روی کامیون‌های ایرانی بسته شده است. آلاش به اسپوتنیک روسیه گفت: تصمیم ترکیه مبنی بر بستن گذرگاه‌های مرزی به روی کامیون‌های ایرانی اقدامی در پاسخ به تصمیم تهران درباره ممنوعیت ورود کامیون‌های ترکیه‌ای به این کشور بوده است.»

رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران، توقف گردش تجاری میان ایران و ترکیه را ناشی از اوضاع متشنج در مرز ایران با جمهوری آذربایجان دانسته بود؛ اما در مقابل، سجاد سلطان‌زاده، سرکنسول ایران در ارزروم در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر منتشرشده در شبکه روسی اسپوتنیک را رد کرده و گفته است: «خبر ممنوعیت ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه کاملاً جعلی و شیطنت‌آمیز است؛ زیرا بنا بر استعلام انجام‌شده از مدیرکل گمرک شرق ترکیه، تردد دوطرفه کامیون‌ها در این گذرگاه به‌طور عادی در جریان است.»

نکته دیگر این که شایعه توقف تردد کامیون‌های ایرانی به ترکیه در گذرگاه مرزی بازرگان در حالی مطرح می‌شود که دیروز این گذرگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی ایران و ترکیه در آذربایجان غربی برای تردد مسافران هم بازگشایی شد و با توجه به مصوبه ملی ستاد کرونا، مسافران به‌شرط داشتن جواب آزمایش پی‌سی‌آر منفی می‌توانند از این مرز به ترکیه سفر کنند یا از ترکیه به ایران بیایند. پیش ‌از این به‌واسطه شیوع کرونا، پایانه‌های مرزی ایران و ترکیه به‌مدت ۱.۵ سال برای تردد مسافران بسته بود و صرفاً ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت دو کشور از این مرز امکان‌پذیر بود.
 

آرامش مرز بازرگان با مشکلات قدیمی

شاهد دوم بر بی‌اساس بودن شایعه توقف عبور کامیون‌های ایرانی از مرز بازرگان به خاک ترکیه، اظهارات رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران است که به‌صورت لحظه‌ای در جریان وضعیت کامیون‌داران ایرانی در این گذرگاه مرزی قرار دارد. جواد سمساری‌لر ضمن رد این شایعه، به همشهری می‌گوید: در مرز بازرگان هیچ اتفاق جدیدی که بر تردد کامیون‌های ایرانی یا ترک تأثیر بگذارد رخ نداده، اما این گذرگاه به‌واسطه ناهماهنگی ۲۵ دستگاه مستقر در گذرگاه مرزی همواره مشکلات بزرگی داشته و اکنون نیز این مشکلات وجود دارد. او با اشاره به توقف ناگزیر چهار پنج روزه کامیون‌های ایرانی برای عبور از بوروکراسی دستگاه‌های مستقر در مرز بازرگانی می‌افزاید: صرفه اقتصادی حمل‌ونقل بین‌المللی به ‌دلیل ناهماهنگی و بوروکراسی‌های مرزی از بین رفته و بدون این که ترکیه مرز بازرگان را مسدود کند، کامیون‌داران ایرانی از ادامه فعالیت بین‌المللی دلسرد شده‌اند. او معتقد است: اگر شایعه توقف ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه درست بود، وزن اثرگذاری آن نسبت به مشکلاتی که خود ما برای تردد کامیون‌های‌مان از مرز ایجاد کرده‌ایم چندان بیشتر نیست.

کد خبر 630955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha