پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه حرکت دستگاه های اقتصادی کشور باید در جهت عدالت تنظیم شود، تصریح کرد:

 برای اصلاحات چاره ای جز اجرای طرح تحول اقتصادی نداریم
واحد مرکزی خبر : احمدی نژاد روز پنج شنبه در دیدار دبیر و اعضای کارگروه تحول اقتصادی، گفت : در طول 20 سال اخیر تلاش های فراوانی شده است تا ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح شود و طبیعی است که امروز باید درپی طرحی جامع، کامل، موثر و هدفمند در این باره باشیم و از این رو طرح بزرگ تحول اقتصادی تدوین شده است.

احمدی نژاد عدالت را از اهداف پایه‌ای طرح بزرگ تحول اقتصادی دانست و افزود: پیشرفت بدون عدالت ارزشی ندارد؛اینکه 30-20 سال سرمایه کشور به کارگرفته شود اما فقط عده خاصی از ثمرات آن برخوردار شوند، درست نیست و باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد تا همه قشرهای مردم بهره مند شوند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تحکیم پایه‌های عدالت موجب شکوفایی و احیای شخصیت و فرصت دادن به رشد انسانها و نیز تثبیت امنیت ملی می شود، تصریح کرد: ما می خواهیم پیشرفته ترین کشور جهان بر پایه عدالت شویم.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه پیشرفت و توسعه کشور در سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی در قالب برنامه های گوناگون تنظیم شده است، گفت: امروز زمان آن است که حرکت دستگاه های اقتصادی را نیز به طور کامل در جهت عدالت تنظیم کنیم .

وی با بیان اینکه در نظام بانکی ، یارانه ای و مالیاتی چاره ای جز اصلاح وضع موجود نداریم، افزود : 70 درصد یارانه ها به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط سه دهک برخوردار جامعه استفاده می شود و این موضوع یکی از علت های اصلاح نظام توزیع یارانه‌هاست.

احمدی نژاد با بیان اینکه در برابر اصلاحات اقتصادی از ناحیه دو سه گروه مقاومت هایی صورت می گیرد، اظهار داشت: یک گروه کسانی هستند که روحیه ایرادگیری دارند و بطور ذاتی با هر نوع تحول و تغییر مخالف اند و در برابر آن مقاومت می کنند. این گروه نقاط منفی را چندین برابر برجسته می‌کنند و هیچ راه حلی نیز ارایه نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: گروه دیگر افرادی هستند که برنامه های تحولی را به اندازه ای پیچیده و سخت نشان می دهند تا طرف مقابل را از عملیاتی کردن آن منصرف کنند و گروهی نیز به خاطر نگاه سیاسی با آن مخالفت می کنند و چه بسا اگر همین کار را با 50 درجه ضعیف تر خودشان انجام می دادند، کاری بسیار خوب و اثر گذار معرفی می شد .

رییس جمهور تاکید کرد: چاره‌ای جز اجرای طرح تحول اقتصادی نداریم و اصولا راه دیگری برای اصلاح اوضاع اقتصادی کشور وجود ندارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه خوشبختانه در کلیات و جهت گیری های طرح، هماهنگی و اتفاق نظر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم در گام دوم که طراحی تفصیلی طرح تحول اقتصادی در بخش های گوناگون است و گام بعدی آن یعنی اجرای طرح نیز این هماهنگی و اتفاق نظر وجود داشته باشد.

رییس جمهور در ادامه خطاب به اعضای کارگروه تحول اقتصادی گفت: از آنجایی که باید این طرح را در کشور مدیریت کنید، باید به ابعاد و اجزای گوناگون آن به طور کامل مسلط باشید و برای سوالات و شبهات احتمالی در بخش‌های مختلف از جمله هدفمند کردن یارانه‌‌ها، افزایش فعالیت های عمرانی و کنترل مصرف انرژی، پاسخ‌های قانع کننده ای داشته باشید.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح تحول اقتصادی نیازمند همدلی و همراهی مردم هستیم، تصریح کرد: جذب و جلب این همراهی و همدلی در گام اول به خوبی انجام شد و در گام دوم نیز چون وارد جزییات خواهیم شد، همین روند باید ادامه یابد.

وی درباره اهمیت توجیه قشرهای گوناگون مردم درخصوص طرح تحول اقتصادی گفت : علت اول جذب مشارکت عمومی است؛ چرا که باعث می شود این طرح، روان و صریح به سرانجام برسد و علت دیگر آن است که آسیب ها را به حداقل ممکن کاهش می دهد ؛ از این رو باید تلاش شود تا اعتماد مردم به اینگونه طرح ها هر چه بیشتر تقویت شود و اگر این اعتماد عمومی در سطح بالایی باشد، آسیب ها کاهش پیدا می‌کند.

رییس جمهور همچنین خواستار سازماندهی بیشتر برای اطلاع رسانی صریح و شفاف از طرح تحول اقتصادی شد و افزود: ضروری است درباره جزییات این طرح بطور گسترده و با ظرافت و دقت اطلاع رسانی شود و اگر فرصت داشتم با تک تک 70 میلیون ایرانی درباره این طرح صحبت می کردم؛ چرا که اجرای این طرح برای کشور بسیار مهم و با ارزش است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه باید افکار عمومی برای اجرای طرح تحول اقتصادی بسیج شود، گفت: این طرح باید موضوع گفتگو و مباحث عمومی شود و همه اندیشه های کشور نیز برای هر چه بهتر انجام شدن آن بسیج شوند.

رییس جمهور تصریح کرد : باید از ظرفیت طرح تحول اقتصادی برای افزایش سطح دانش و فرهنگ اقتصادی مردم استفاده و ادبیات اقتصادی مردمی شود و اگر این اتفاق بیفتد، در آن صورت پیام های شما به سرعت مورد قبول افکار عمومی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد : باید طرح تحول اقتصادی به گونه ای اجرا شود که در آن نه شتابزدگی وجود داشته باشد و نه معطل شویم؛ البته خوشبختانه فضای عمومی مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه هم با این طرح هماهنگ است.

احمدی نژاد طرح تحول اقتصادی را طرحی کامل و جامع دانست و گفت : باید مراقبت شود تا این طرح به کام اقتصاد و ملت شیرین باشد.

رییس جمهور در ادامه حمایت از تولید و افزایش بهره وری ، کاهش مصرف انرژی ، کاهش استفاده از درآمدهای نفتی در هزینه های اجرایی و استفاده از آن در فعالیت های عمرانی و نیز پرداخت مستقیم به مردم را از ثمرات اصلاح نظام یارانه ای دانست.

در ابتدای این نشست، حسینی، وزیر اقتصاد و امور دارایی گزارشی از پیشرفت و تکمیل روند طرح تحول اقتصادی ارایه کرد و گفت: حمایت مقام معظم رهبری از این طرح و اجماع صورت گرفته در خصوص آن از افتخار آمیزترین و بزرگترین دستاوردهای طرح تحول اقتصادی است و امروز نیز وارد مرحله طراحی تفصیلی این طرح شده‌ایم.

وی ضرورت آگاهی بخشی به قشرهای مختلف مردم را در مرحله جدید مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید با انسجام در اطلاع رسانی و طرح موضوعات عمومی از سوی سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی، تلاش کنیم سایر بخش های این طرح نیز بر پایه وفاق جمعی، گفت و گو و اندیشه‌ورزی به پیش برود

کد خبر 63080

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز