کشته، اسیر یا در معرض خطر؛ این سرنوشت محتوم جاسوسان آمریکا در روسیه، ایران و چین است؛ اتفاقی که سیا را نگران کرده است.

سيا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، مقامات ضد جاسوسی آمریکا در یک پیام فوق محرمانه به پایگاه‌های سیا، آ‍ژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، در سراسر جهان اعلام کردند تعداد زیادی از جاسوسانی که به خدمت ایالات متحده در آمده بودند را از دست داده‌اند.

در این پیام که به همه پایگاه‌های C.I.A. ارسال شد گفته شده که تعداد زیادی از مخبران غیر آمریکایی ایالات متحده که مشغول جاسوسی از کشورهای دیگر بودند به اسارت درآمده یا کشته شده‌اند.

در سال‌های اخیر ده‍‌ها مورد از جاسوسان خارجی دچار خطر شده و این پیام مختصر تعداد مشخصی از عوامل اعدام شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی رقیب را ذکر کرده است. این جزئیات معمولا در اختیار مقامات ضد اطلاعات قرار نمی‌گیرد.

سرویس های اطلاعاتی کشورهایی مانند روسیه، چین، ایران و پاکستان اخیرا عملکردی موفق در جستجوی منابع سیا داشته و در برخی موارد آنها را به  جاسوسانی دوجانبه تبدیل کرده‌اند.

این پیام با اذعان به اینکه استخدام جاسوسان یک تجارت پرخطر است موضوعاتی را که در سال‌های اخیر برای سیا به چالش تبدیل شده را مطرح کرد از جمله ضعف در این تجارت، اعتماد زیاد به منابع، دست کم گرفتن سازمان‌های اطلاعاتی خارجی و شتابزدگی برای جذب  جاسوسان.

تعداد بالای اطلاعات مخربی که در سال‌های اخیر سیا را دچار مشکل کرده است نشان دهنده قدرت روزافزون سایر کشورها در استفاده از فناوریهای جدیدی مانند اسکن بیومتریک، تشخیص چهره، هوش مصنوعی و ابزارهای هک برای ردیابی حرکات C.I.A. است.

اگرچه سیا روشهای  زیادی برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها دارد اما همچنان به شبکه‌های اطلاعاتی انسانی خود در سراسر جهان اعتماد می‌کند و آن را محور تلاش‌های جاسوسی خود قرار داده است. سیا تا پیش از این در جمع آوری چنین اطلاعاتی بهترین در جهان بود. 

آژانس سیا در دو دهه گذشته بیشترین توجه خود را به تهدیدهای تروریستی و درگیری‌های افغانستان، عراق و سوریه اختصاص داده بود اما اکنون و با توجه به اینکه سیاست گذاران خواستار بینش بیشتری درباره چین و روسیه هستند، جمع آوری اطلاعات در مورد قدرت‌های متخاصم و رقیب در دستور کار قرار گرفته است.

از دست دادن خبرچینان اگرچه مشکل جدیدی نیست اما به موضوعی فوری تبدیل شده است؛ نقض سیستم ارتباطات طبقه بندی شده سیا که به covcom مشهور است به افشای شبکه‌های جاسوسی سیا در چین و ایران منجر شد و در هر دو مورد خبرچینان اعدام شدند و آژانس را مجبور به خارج کردن و تامین امنیت جاسوسان دیگر کرد.

مقامات اطلاعاتی بر این باورند که در ایران و چین، برخی از آمریکایی‌ها اطلاعاتی را افشا کردند که به لو رفتن جاسوسان کمک کرده است. مونیکا الفریده ویت، گروهبان سابق نیروی هوایی آمریکا که به ایران گریخته بود، در سال ۲۰۱۹ به ارائه اطلاعات به تهران متهم شد. مقامات ایران تنها پس از تشخیص اینکه می‌توان به او اعتماد کرد از اطلاعات وی استفاده کردند. در همان سال، جری چون شینگ لی، افسر سابق سیا نیز به دلیل افشای اسرار به دولت چین به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

کد خبر 630664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha