جوت یا کنف هندی به دلیل دوستداری محیط زیست و استفاده در صنعت مد در حال تبدیل شدن به جایگزینی مناسب برای الیاف پلاستیکی است.

كنف هندي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس ۲۴، از بوتیک‌های کریستین دیور گرفته تا عروسی‌های سلطنتی، جوت یا کنف هندی در سراسر جهان تقاضای بالایی دارد. این الیاف طبیعی همچنین جایگزینی محبوب برای انواع پلاستیک هستند.

صنعت تولید کیف که مصرف کننده این الیاف است به تنهایی تا سال ۲۰۲۴ بیش از ۳ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت با این حال هند در تلاش است تا این تولید برجسته خود را به صنعت مد نیز گسترش دهد.

این الیاف که به عنوان پارچه گونی نیز شناخته می‌شود مورد استقبال طرفداران محیط زیست است زیرا رشد گیاه جوت به جذب کربن کمک کرده و از منابع طبیعی کمتری نسبت به پنبه استفاده می‌کند.

به گفته کارشناسان یک هکتار گیاه جوت تقریبا ۱۵ تن دی اکسید کربن را جذب کرده و ۱۱ تن اکسیژن را در طول یک فصل تولید می کند که منجر به کاهش اثرات گلخانه‌ای می‌شود. از دیگر سو تولید این الیاف تنها حدود چهار ماه به طول می‌انجامد و در مقایسه با پنبه به حداقل آب و کود نیاز دارد.

در دوران استعمار بریتانیا، صنعت جوت بخش مهمی از اقتصاد هند بود و پارچه‌های حاصل از آن به سراسر جهان صادر می‌شد ، اما در دهه ۱۹۹۰ و در رقابت با جایگزین‌های ارزان‌تر مصنوعی با مشکل روبرو شد. 

اکنون  هند در تلاش برای معرفی کنف به عنوان پارچه‌ای برای آینده‌ای پایدار، دستور داده تمام مواد غذایی و ۲۰ درصد شکر تولیدی این کشور در کیسه‌هایی از جنس جوت بسته بندی شود. تقریباً همه جوت جهان در بنگلادش کشت می‌شود، زیرا آب و هوای مساعد و نیروی کار ارزان است.

بر اساس گزارش‌های اخیر، بازار جهانی کیف جوت در سال ۲۰۲۰ به حدود دو میلیارد دلار رسید و پیش بینی می‌شود که روند روبه رشد خود را با توجه به تقاضای مصرف کنندگان ادامه دهد زیرا جایگزینی برای پلاستیک یکبار مصرف است.

جذابیت این پارچه با مارک‌هایی مانند Dior که صندل‌هایی از جنس جوت درست می‌کند و افرادی مانند مگان مارکل که کفش‌های جوت می پوشند بیشتر شده است. از دیگر سو سرمایه گذاری برای تولید محصولات متنوعی از این جنس، مانند فرش و چراغ نیز افزایش یافته است.

طرفداران محیط زیست اصرار دارند که جوت دارای پتانسیل وسیع اقتصادی و دوستدار طبیعت است، با مد روز نیز تناسب دارد و از آنجا که تقریبا تمام قسمت‌های این گیاه قابل استفاده است صرفه اقتصادی بالایی نیز دارد.

کد خبر 630647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha