سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

جایزه نوبل سال ۲۰۲۱ میلادی به سی یو کورو مانابه و کلاوس هاسلمن به دلیل مدلسازی فیزیکی آب و هوای زمین، کمی‌سازی تغییرات و پیش‌بینی قابل اعتماد گرمایش جهانی و جورجیو پاریسی به دلیل کشف برهمکنش اختلال و نوسانات در سیستم‌های فیزیکی از مقیاس اتمی تا سیاره‌ای تعلق گرفت.

نوبل فیزیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا  پایگاه خبری نوبل پرایز نوشت، سیوکورومانابه، برنده نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۱ میلادی، در تاریخ ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۳۱ در شینجو واقع در کشور ژاپن متولد شد.

وی در زمان دریافت جایزه نوبل در دانشگاه پرینستون واقع در آمریکا مشغول به کار بود و یک‌چهارم از جایزه نوبل فیزیک را به دلیل مشارکت در مدلسازی فیزیکی آب و هوای زمین، کمی‌سازی تغییرات و پیش‌بینی قابل اعتماد گرمایش جهانی به دست آورد. 

کلاوس هاسلمن، برنده دیگر جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۱ میلادی، در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۱۹۳۱ در شهر هامبورگ آلمان متولد شد.

وی در زمان دریافت جایزه نوبل در انستیتوی ماکس پلانک برای هواشناسی واقع در هامبورگ آلمان مشغول به کار بود.

هاسلمن نیز مانند سیوکورو مانابه توانست یک چهارم از جایزه نوبل ۲۰۲۱ را به دلیل مشارکت در مدلسازی فیزیکی آب و هوای زمین، کمی‌سازی تغییرات و پیش‌بینی قابل اعتماد گرمایش جهانی به دست آورد. 

جیورجیو پاریسی، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۱  در تاریخ ۴ آگوست سال ۱۹۴۸ در شهر رم ایتالیا متولد شد. وی در زمان دریافت جایزه نوبل در دانشگا ساپینزا واقع در شهر رم ایتالیا مشغول به کار بود.

وی توانست نیمی از جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ را به دلیل کشف برهمکنش اختلال و نوسانات در سیستم‌های فیزیکی از مقیاس اتمی تا سیاره‌ای به دست آورد.

از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۲۰، جایزه نوبل فیزیک ۱۱۴ بار اهدا شده است و به ۲۱۵ دانشمند تعلق گرفته است و جان باردین آمریکایی موفق شده است دو بار این جایزه را دریافت کند.

در سال‌های ۱۹۱۶،‌۱۹۳۱، ۱۹۳۴، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ میلادی هیچ جایزه‌ای اهدا نشده است. فیزیک اولین جایزه‌ای است که در وصیت‌نامه نوبل ذکر شده و این موضوع نشان می‌دهد که فیزیک محبوب‌ترین حوزه آلفرد نوبل بوده است.

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۰ میلادی به "راجر پنروز" از انگلیس به دلیل "کشف این که تشکیل سیاهچاله، یک پیش‌بینی قوی برای نظریه نسبیت عام است" و "رینهارد گنزل" از آلمان و "آندریا گز" از آمریکا برای کشف "یک جرم بسیار سنگین و فشرده در مرکز کهکشان ما" اهدا شد. نیمی از این جایزه به پنروز و نیم دیگر به صورت مشترک به گنزل و آندریا گز اعطا شده است.

سال ۲۰۱۹ میلادی  نیمی از جایزه نوبل فیزیک  به «جیمز پیبلز» به دلیل اکتشافات نظری در کیهان‌شناسی فیزیکی و نیم دیگر این جایزه به‌طور مشترک به «میشل مایو» و «دیدیه کوئلُز» برای کشف سیارات فراخورشیدی که به دور یک نوع ستاره مدل خورشیدی می‌چرخد، اهدا شد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، آرتور اشکین آمریکایی ۹۶ ساله به عنوان سالخورده ترین برنده نوبل، نیمی از جایزه نوبل فیزیک  را دریافت کرد و نیمی دیگر به جرارد مورو  ۷۴ ساله از فرانسه و دونا استریکلند ۵۸ ساله از کانادا برای ابتکارات نوآورانه در فیزیک لیزر اهدا شد.

کد خبر 630566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha