رئیس کمیسیون مستقل تحقیق درباره موضوع کودک‌آزاری در کلیسای کاتولیک فرانسه اعتراف کرد از دهه ۱۹۵۰ دست‌کم ۳۰۰۰ هزار کشیش و مقام مسئول در این کلیسا در ماجرای آزار جنسی کودکان درگیر بوده‌اند.

كليساى كاتوليك فرانسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ژان-مارک سوو یکی دو روز پیش از انتشار متن کامل گزارش کمیسیون مستقل بررسی کودک‌آزاری در کلیسای کاتولیک فرانسه اعلام کرد در ۷۰ سال گذشته بین ۲۹۰۰ تا ۳۲۰۰ کشیش و عضو این کلیسا با گرایش‌های شدید آزار جنسی کودکان فعالیت می‌کرده‌اند. سوو به آژانس فرانس‌ پرس گفت که گزارش ۲۵۰۰ صفحه‌ای این نهاد مستقل روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و یافته‌های آن بر اساس اسناد کلیسا، دادگستری، پلیس و گفتگو با شاهدان تنظیم شده و تلاش کرده آمار دقیق آزارگران و قربانیان را ارائه دهد.

کمیسیون مستقل بررسی کودک‌آزاری در کلیسای کاتولیک فرانسه دربرگیرنده ۲۲ فعال حرفه‌ای در حوزه‌های دادگاه و قانون، پزشک، تاریخدان، جامعه‌شناس و دین‌شناس است و پس از آن تشکیل شد که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سال ۲۰۱۸ با دگرگون کردن قوانین داخلی کلیسا اجازه داد موارد مربوط به کودک‌آزاری جرم‌انگاری و افشا شود. یک سال بعد یعنی در ۲۰۱۹ یک خط تماس ویژه برای قربانیان و شاهدان کودک‌آزاری در فرانسه در نظر گرفته شد و در ۱۷ ماه فعالیت ۶۵۰۰ تماس دریافت کرد. هر چند بسیاری از افراد می‌خواستند بدانند پلیس و نظام قضایی فرانسه می‌تواند و می‌خواهد به اتهام‌ها و جرم‌های مسئولان کلیسا رسیدگی کند یا نه.

سال گذشته کشیش برنارد پریان ۷۵ ساله به اتهام آزار رساندن به ده‌ها پسر هفت تا ۱۴ ساله در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱ در دادگاه محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد. رسوایی اخلاقی این کشیش سال ۱۹۹۱ افشا و او از کار کردن با کودکان منع شده بود اما کشیش پریان دوباره اجازه یافت با بچه‌ها کار کند. کاردینال فیلیپ باربارین، اسقف اعظم شهر لیون به دلیل گزارش نکردن جنایت‌های جنسی کشیش پریان در سال ۲۰۱۹ شش ماه حکم تعلیق از مقام گرفت. هر چند سال گذشته دادگاه استیناف حکم تعلیق او را برگرداند و سرانجام پاپ فرانسیس استعفای باربارین را پذیرفت.

از سوی دیگر، مقام‌های ارشد کلیسای کاتولیک نگرانند انتشار متن گزارش رسوایی آزار جنسی در این کلیسا پای بسیاری از چهره‌های مرتبط به کلیسای کاتولیک را به میان بکشید و آسیبی اساسی به اعتبار کلیسا وارد آورد. تهیه‌کنندگان گزارش وعده داده‌اند هیچ‌کس نخواهد توانست از پیامدهای جنایت‌های خود علیه کودکان فرانسه در ۷۰ سال گذشته فرار کند و همه آنها که نام‌شان در گزارش آمده باید پاسخگو باشند.

کد خبر 630354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha