چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - تعداد کودکانی که با روش تلقیح آزمایشگاهی ‌(IVF)به دنیا آمده‌اند از 28 سال پیش- زمان تولد اولین "کودک آزمایشگاهی" لوئیس براون در انگلیس – تاکنون به بیش از سه میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش آزانس فرانس پرس از پراگ "ژاک دو موزون" از "کمیته بین‌المللی نظارت بر تکنولوژی‌های کمکی تولید مثل" یک کنفرانس باروری گفت اروپا مقام اول را از لحاظ  موارد درمان با IVF دارد و 56 درصد موارد چرخه‌های درمانی با این روش را آغاز کرده است.

دو موزون با ارائه آمار سال 2002 از 52 کشور گفت که  هر سال یک میلیون چرخه IVF   در جهان انجام می‌گیرد که به تولد 200000 نوزاد در سال می‌انجامد.

او یادآور شد که از هر شش زوج در جهان یک زوج با مشکل  ناباروری روبرو می‌شود اما از لحاظ دردسترس‌بودن ‌IVF  و میزان موفقیت آن تفاوت‌های بسیاری  میان کشورها وجود دارد، اما میزان موفقیت بارداری به طور متوسط در  جهان به ازای هر چرخه در مانی IVF با استفاده از رویان‌های تازه 25.1 درصد و میزان زایمان 18.5 درصد است.

در سال‌های اخیر در کشورهای اسکاندیناوی میزان موارد ‌IVF  و موفقیت آنها افزایش یافته‌است به طوری که در دانمارک و هلند  از هر 25 نوزادی که به دنیا می‌آید یکی از  آنها از طریق IVF  به دنیا آمده است. از طرف دیگر پیشرفت‌های تکنیکی IVF  در این کشورها باعث شده است که پزشکان در هر چرخه درمانی تنها یک رویان (جنین در مرحله ابتدایی)  را به رحم مادر منتقل کنند و نه چند رویان را که شیوه معمول است.

در شیوه معمول IVF  به امید آنکه دست کم یک جنین در رحم مادر  رشد کند چند رویان به آن منتقل می‌شود. اما در این صورت خطر دوقلویی و سه قلویی افزایش می‌یابد. حاملگی‌های چندقلو  خطر تولد نوزادان کم‌وزن و مبتلا به مشکلات نمویی را افزایش می‌دهد.

پزوهش‌های قبلی نشان‌داده‌اند که ناباروری به طور تنگاتنگی با سیگار‌کشیدن، چاقی، استرس و افزایش سن ارتباط دارد.

کد خبر 630

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز