پیش‌بینی می‌شود فعالیت چرخند حاره‌ای باعث بالا آمدن آب دریا و جاری شدن سیل در نقاط تحت‌تاثیر شود و به همین دلیل، همه فعالیت‌های دریایی در سواحل سیستان و بلوچستان تعطیل شد.

جاری شدن سیلاب در محور عورکی

به گزارش همشهری آنلاین، اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: چرخند حاره‌ای شاهین همچنان در مسیر سواحل جنوب استان در حرکت است و مردم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی توصیه‌های منتشره در این باره  را جدی بگیرند و به آنها عمل کنند. این اداره کل همچنان بر تعطیلی فعالیت‌های دریایی اصرار دارد و توصیه می‌کند تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت دریایی در جنوب استان انجام نشود و در شرایط تعطیل باقی بماند.

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با  همشهری آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر طوفان شاهین در فاصله حدود ۹۰کیلومتری از بندر گواتر ایران است و همچنان حرکت آن به سمت دریای عمان و سواحل استان ادامه دارد.

الله‌بخش ریگی افزود: فاصله طوفان با سواحل چابهار نیز به حدود ۱۵۰کیلومتر رسیده و دریای عمان در ساحل و فرا ساحل به شدت مواج است.

توصیه به مردم استان

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توصیه می‌شود مردم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی طوفان به هیچ عنوان برای عکاسی یا تفرج به سواحل نزدیک نشوند، زیرا  در حال حاضر بهترین اقدام در خانه ماندن است.

وی با بیان اینکه سازه‌های غیرایمن در زمان مخاطره جوی بسیار تهدید کننده هستند، گفت: مردم از سازه‌های غیرایمن فاصله بگیرند و در صورت سکونت در این سازه‌ها، حتما محل اسکان خود را تغییر دهند و به جای امن بروند.

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان افزود: افرادی که بنابر ملاحظات شغلی خود هنوز در نزدیکی بنادر قراردارند به مکان‌های امن‌تر منتقل شوند. اگر شرایط انتقال به جای امن فراهم نیست به هوش باشند و در صورت افزایش شدت پدیده‌های مخاطره آمیز فورا منطقه خطر را ترک کنند.

ریگی عنوان کرد: فعالان بخش‌های عمرانی، کشاورزی و تأسیسات نیز مراقب باشند و نسبت به استحکام‌بخشی به سازه‌ها در حال ساخت اقدام  و از تخریب شرایط جوی کارگاه‌های عمرانی و گلخانه‌ها را ترک کنند.

وی با بیان اینکه مردم عزیز از فعالیت‌های کاری در ارتفاعات به ویژه ساختمان‌های نیمه کاره خودداری کنند، گفت: کارگاه‌های عمرانی و ساختمان‌های نیمه کاره به دلیل وزش بادهای شدید و احتمال سقوط اشیا به هیچ عنوان امن نیستند.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری عنوان کرد: تأثیر چرخند حاره ای فقط مربوط به سواحل نیست، بلکه اکثر مناطق نیمه جنوبی استان را با شدت و ضعف در بر می‌گیرد.

ریگی با بیان اینکه بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی برخی اثرات مخاطره‌آمیز این چرخند شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر، جنوب ایرانشهر، بزمان، سراوان، سیب سوران و مهرستان را با شدت‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: مخاطرات جوی مورد انتظار از طوفان شامل بارش‌های شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید، سیلاب، بالا آمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریاست.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان  با بیان اینکه مردم مناطق تحت تأثیر سامانه در روزهای پیش‌رو به ویژه در زمان فعالیت سامانه از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی حتی رودخانه‌های خشک بپرهیزند، اظهار کرد: صعود به ارتفاعات به دلیل وزش بادهای شدید، احتمال برخورد صاعقه و رعد و برق، بارش‌ها و گردوخاک شدید ممنوع است. دامداران نیز از هرگونه چرای دام به ویژه در ارتفاعات خودداری کنند.

وی تصریح کرد: مردم عزیز آخرین وضعیت چرخند و هشدارهای احتمالی هواشناسی را از سازمان هواشناسی و صدا و سیما دنبال کنند.

کد خبر 629958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha