«تونی پیرزه» یکی از مربیان رشتۀ هنرهای رزمی ترکیبی است که سال‌ها به عنوان ورزشکار رزمی در مسابقات مختلف شرکت کرده و مقامات متعددی هم به دست آورده است و اکنون در در حال پرورش نیروهای رزمی جوان و آماده کردن ایشان برای مسابقات است. گفت وگوی همشهری آنلاین درباره جایگاه ورزش های ترکیبی در ایران را بخوانید

,vca jv;dfd

- اساسا ورزش رزمی ترکیبی چیست؟

ورزش رزمی ترکیبی یا MMA که مخفف Mixed martial arts است، همانطور که از اسم آن پیداست ورزشی است که از ترکیب سایر ورزش‌های رزمی به وجود آمده است. این ورزش با استفاده از بهترین تکنیک‌های هر یک از ورزش‌های رزمی ترکیبی به وجود آورده که برای مبارزه و دفاع بسیار اثر گذار است. به عنوان مثال در این ورزش ضربات مشت و نحوه گارد گرفتن و دفاع و جا خالی دادن عموماً از «بوکس»، برای ضربات آرنج و زانو و ساق پا از «موی‌تای»، محکم کردن بدن در برابر ضربات از «کیوکوشین»، ضربات متفاوت و سرعتی پا از «تکواندو»، ترکیب ضربات دست و پا از «کیک بوکسینگ»، برای پاسخ دادن به ضربات با استفاده از فنون درگیری و فریب و استفاده از ترکیب دست و پا از «ووشو ساندا»، برای زیرگیری و خاک کردن‌ها از «کشتی»، برای فنون پرتابی و خاک کردن از «جودو» و برای فنون در خاک و قفل مفاصل از «جوجیتسو» بهره گرفته شده است.

در کشور ما که ورزشکاران ورزشهای رزمی و کشتی‌گیران بسیار خوبی داریم و می‌توان گفت ما در بسیاری از این ورزش‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، این ورزش می‌تواند به سرعت پیشرفت کند.

به طور کلی این ورزش یک ورزش کامل است که در کنار توجه به کنترل ذهن و بدن، تمرینات آن، ورزشکار را در یک آمادگی کامل جسمی و روحی قرار می‌دهد.

- این ورزش از چه زمانی در ایران شکل گرفته است؟

این ورزش در سطح دنیا سابقه بسیار طولانی‌ای دارد، و سال‌های زیادی هم هست که در ایران ورزشکاران به آن مشغول هستند، اما با وجود اینکه علاقه‌مندان زیادی در ایران داشت، برای سال‌های متمادی صورت قانونی پیدا نکرده بود و مسابقات آن برگزار نمی‌شد، اما خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده و حمایت ورزارت محترم ورزش و جوانان این رشته از ابتدای امسال به صورت قانونی و زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی به طور رسمی فعالیت می‌کند.

- جایگاه MMA در دنیا چگونه است و چه کشورهایی در این ورزش پیشرو هستند؟

ورزش MMA در طی سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته است، اما در سال 1993 که سازمان UFC یک سری مسابقات را در آمریکا برگزار کرد و بعد از آن که در سال 1997 در ژاپن رقابت‌های PRIDE برگزار شد، مسیر جدیدی برای این ورزش ایجاد شد. به دلیل ماهیت ترکیبی و آزاد بودن این ورزش، در طی سال‌ها افراد مختلف و ورزشکاران بزرگ تغییراتی را در این ورزش ایجاد کرده‌اند که باعث محبوبیت بیشتر این ورزش در سراسر جهان شده است. می‌توان گفت که کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و روسیه کشورهایی هستند که در این ورزش پیشرو محسوب می‌شوند، اما حالا که این رقابت‌ها در کشور ما هم شکل قانونی به خود گرفته است، من فکر می‌کنم به زودی کشور ما در این رشته جزو مدعیان تراز اول خواهد بود.

ورزش های ترکیبی جایگاه خود را در ایران پیدا می کند

- ورزشکاران این حوزه در ایران چه مشکلاتی دارند؟

قبلاً که برگزاری مسابقات این رشته قانونی نشده بود، مشکلات زیادی برای ورزشکاران وجود داشت، ولی ، حالا در این زمینه مشکلی نداریم و تنها نیاز به حمایت‌ سازمان‌های ورزشی داریم برای برگزاری مسابقات سراسری و توسعه این ورزش که پتانسیل بسیار خوبی در کشور ما برای آن وجود دارد.

- آیا کرونا روی این ورزش هم مثل سایر ورزش ها اثر گذاشت؟

بله صد در صد، کرونا روی این ورزش هم تأثیر منفی داشت، بسیاری از سازمان‌ها مسابقات خودشان را برگزار نکردند و ورزشکارانی که آماده شرکت در مسابقه بودند نتوانستند در این رقابت‌ها شرکت کنند و از این لحاظ آسیب دیدند و مجبور شدند در محیط‌های خلوت و به تنهایی تمرین کنند تا آمادگی خودشان را حفظ کنند.

- شما به عنوان مربی شناخته شده این حوزه که چند دوره قهرمانی هم داشته‌اید، پیشنهاد می کنید علاقمندان  برای شروع این ورزش از چه سنی اقدام کنند؟

این ورزش چون یک ورزش ترکیبی است و هنرجو باید بتواند به تمام فنون این ورزش‌ها مسلط باشد، باید از سنین پایین تمرینات را شروع کند، به نظر من بهترین زمان برای شروع این ورزش از 10 سالگی است که فرصت کافی برای آموزش تمامی فنون و شرکت در مسابقات را داشته باشند، هر چند برای شروع ورزش هیچوقت دیر نیست و هرگز نباید به بهانه اینکه سن و سالمان بالا رفته ورزش را کنار بگذاریم اما برای شرکت در مسابقات و کسب افتخار برای خود و کشور، شروع کردن از سنین پایین‌ بسیار مناسب‌تر است.

شما از چه زمانی به مربی‌گری روی آورده اید؟

من تا زمانی که امکان شرکت در مسابقات برایم فراهم بود به ورزش قهرمانی پرداختم و بعد از آن وارد کسوت مربی‌گری شدم و الان حدود 6 سال است که در حال مربی‌گری هستم و موفق به تربیت ورزشکاران خوبی شده‌ام که برخی از آنها در مسابقات داخلی و بین‌المللی نیز موفق به کسب رتبه و مدال شده‌اند. به عنوان مثال نمایندگان کشورمان درمسابقات mma زیر نظر سازمان oxn قزاقزستان از هنرجوهای من بودند که موفق شدند مدال و کمربند قهرمانی را در سوپر فایت و در وزن های مختلف کسب کنند.

کد خبر 629494

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha