برخی اتفاقات و ادعاها در فوتبال ایران فراموش‌شدنی نیستند.

روزبه چشمی

همشهری آنلاین- بهروز رسایلی

 خیلی مواقع با آب و تاب حرف‌هایی زده می‌شود، اما این تنها گذر زمان است که عیار آنها را ثابت می‌کند. بعد از چندی هم می‌توان به قضاوت نشست و در مورد صحت و سقم این ادعاها داوری کرد. مثل کاری که ما الان در این مطلب قصد انجامش را داریم.

   باشگاه «اقتصادی» تراکتور
طبق یک عرف قدیمی و عجیب، اغلب باشگاه‌های ورزشی در ایران پیشوند «فرهنگی» را هم کنار نام خود دارند؛ بدون اینکه اصلا بدانند چرا یا کوچک‌ترین برنامه‌ای برای کار فرهنگی در آنها وجود داشته باشد. خود این مسئله به اندازه کافی لوس و نچسب هست، حالا فرض کنید باشگاه تراکتور تبریز از زمان حضور محمدرضا زنوزی، پیشوند «اقتصادی» را هم به این ترکیب اضافه کرد تا چنین معجونی درست شود: «باشگاه فرهنگی، اقتصادی، ورزشی تراکتور.» جناب زنوزی ادعای زیادی در مورد درآمدزایی برای تراکتور و ایجاد استقلال اقتصادی در این باشگاه داشت، اما نه‌تنها هیچ گام مثبتی در این مسیر برداشته نشد، بلکه باشگاه را با کوهی از بدهی برای دیگران به ارث گذاشت. هم‌اکنون بدهی این باشگاه چیزی حدود ۴۰۰میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. به هر حال آنهایی که با عبارت «اقتصادی» آشنا نبودند، حتما امروز در اثر شاهکارهای مدیریتی درخشان آقای زنوزی با زیر و بم این کلمه آشنایی کامل پیدا کرده‌اند!

   مسلمان، عامل موفقیت پرسپولیس
محسن مسلمان ازجمله ستاره‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود که مدت‌هاست نزول کرده؛ بازیکنی که لیگ‌های شانزدهم و هفدهم با پرسپولیس عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست‌آورد و لیگ هفدهم حتی آقای پاس گل فوتبال ایران هم شد، اما در پی اختلاف با برانکو ایوانکوویچ از جمع سرخپوشان جدا شد و از آن به بعد روندی کاملا نزولی را پیمود. مسلمان در ذوب‌آهن نیمکت‌نشین شد، در سپاهان هم همین شرایط را تجربه کرد و با حضور محرم نویدکیا در لیست مازاد قرار گرفت. محرم همان ابتدا در کمال صراحت به مسلمان گفته بود: «تو در تیم من جایی نداری»؛ آنچه موجبات ناراحتی این بازیکن را فراهم کرد، اما این ناخشنودی تبدیل به انگیزه‌ای برای درخشش دوباره نشد. مسلمان سپس به سایپا پیوست و آنجا هم بعد از یک جرقه اولیه (یک گل و یک پاس گل) دوباره وارد سیر نزولی شد؛ تا جایی که مدیران باشگاه در آستانه سقوط به دسته اول، این بازیکن را کنار گذاشتند. امروز هم در کشاکش فصل نقل‌وانتقالات خبری از مسلمان نیست. تمام این داستان‌ها زمانی معنای بیشتری پیدا می‌کند که آخرین مصاحبه محسن در پیراهن پرسپولیس را به یاد می‌آوریم؛ مصاحبه‌ای که در جشن قهرمانی لیگ هفدهم انجام شد و این بازیکن در آن گفت پرسپولیس را او و بقیه بازیکنان احیا کردند. گذر زمان اما نشان داد بیشتر از آنچه پرسپولیس مدیون مسلمان بوده باشد، مسلمان به پرسپولیس احتیاج داشت.

   بازگشت به سیرک؟
روزبه چشمی هم از آن دسته بازیکنانی است که فعلا تکلیف‌شان برای فصل جدید مشخص نیست. او فصل گذشته را در لیگ قطر پشت سر گذاشت و حالا باید دید تصمیمش برای آینده چه خواهد بود. در همین راستا طی روزهای گذشته شایعات زیادی در مورد احتمال بازگشت چشمی به استقلال بر سر زبان‌ها افتاده است. روزبه پیش از این سابقه چند سال حضور در جمع آبی‌پوشان را داشت، اما ابتدای فصل گذشته به ام‌صلال پیوست. حالا می‌گویند با توجه به جدایی مسعود ریگی از استقلال، شاید این باشگاه چشمی را به‌عنوان نفر جانشین جذب کند. اتفاق بامزه‌ای است؛ مخصوصا زمانی که آخرین مصاحبه چشمی به‌عنوان بازیکن استقلال را به یاد می‌آوریم. او در انتهای فینال جام حذفی و شکست استقلال برابر تراکتور، اینطور به پایان فصل فوتبالی در ایران واکنش نشان داده بود: «۱۵‌ماه علاف این سیرک مسخره شدیم.» اول اینکه فصل گذشته ۱۲‌ماه طول کشید نه ۱۵ماه، بعد هم اینکه آن شرایط با توجه به آغاز پاندمی کرونا برای همه دنیا وجود داشت. تازه دم مدیران ایرانی گرم که بازی‌ها را تمام کردند، وگرنه فرانسه که در اقدامی «مضحک» فصل را نیمه‌تمام گذاشت و سوژه خنده کل دنیا شد. حالا چه شده که چشمی دوباره قصد بازگشت به لیگ ایران با چنین شرایطی را دارد؟ در قطر مشتری گیرش نیامده؟ مهم نیست او برمی‌گردد یا نه؛ مهم این است یاد بگیریم وقتی شکست خوردیم، همه‌چیز را زیر سؤال نبریم.

   واگذاری سرخابی‌ها
در این مورد فقط «تیتر» کافی است و هر توضیحی در مورد آن بدهیم، از بار طنز موضوع کم می‌کند. بیشتر از ۲۰ سال است که وعده واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی داده می‌شود، اما آب از آب تکان نخورده است. در این میان هیچ دولتی هم به اندازه دولت قبلی روی مسئله خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال مانور نداد. مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشین ورزش دست‌کم ۱۰ تاریخ متفاوت را برای واگذاری اعلام کرد که هیچ‌کدام محقق نشد. بدون تردید وزارت جدید هم با قدرت پروژه اداره دولتی ۲ باشگاه را ادامه خواهد داد. احمد سجادی، وزیر فعلی ورزش اخیرا هیأت‌مدیره استقلال را معرفی کرد و به‌زودی همین اتفاق در مورد باشگاه پرسپولیس هم رخ خواهد داد. فقط این نکته را اضافه کنیم که استقلال از سال ۹۵تا امروز ۷مدیرعامل عوض کرده؛ یعنی درست به اندازه پرسپولیس. بفرمایید؛ باز هم بگویید عدالت بین ۲ باشگاه رعایت نمی‌شود!

کد خبر 629412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha