سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کشور ونزوئلا از مقام خود استعفا داد و دلیلش را کاملا شخصی عنوان کرد.

به نوشته ال موندو، رودریگس چاسین در یک کنفرانس مطبوعاتی که اخیرا درباره دستگیری یک وزیر سابق و دو تن از سران قاچاقچی مواد مخدر برگزار شد، طی سخنانی دلیل استعفای خود را کاملا شخصی عنوان کرد.

این مقام ارشد دولت ونزوئلا همچنین افزود که هوگو چاوز رئیس جمهوری استعفایش را پذیرفته و به جای وی تارک ال ایسامی معاون امنیت شهری ، سرپرستی وزارت کشور ونزوئلا را عهده دار خواهد شد.

او گفت: تا زمانی که خبر تغییر در راس وزارت کشور ونزوئلا رسما طی چند ساعت آتی اعلام شود، در راس وزارتخانه باقی خواهم ماند، رودریگس چاسین سپس به سوالاتی درباره دستگیری الوارو ارواخو وزیر سابق کلمبیایی و دو تن از سران قاچاقچی پاسخ داد.

رودریگس چاسین در سخنان خود به این مساله اشاره نکرد که آیا سمت دولتی دیگری را عهده دار خواهد شد یا خیر. وی در 4 ژانویه سال جاری از سوی هوگو چاوز به سمت وزیر کشور ونزوئلا منصوب شد، او پیشتر نیز طی سال‌های 2001 و 2002 عهده دار این سمت بوده است.

رودریگس چاسین که از افسران بازنشسته نیروی دریایی ارتش ونزوئلا است، برای اولین بار پس از کودتای آوریل 2002 زمانی که کودتاچیان چاوز را به مدت 48 ساعت از مقام خود بر کنار کرده بودند، از سمت خود در راس وزارت کشور استعفا داده بود.

چاسین در زمان دور بودن از کابینه چاوز در زمینه امنیت کشور فعالیت می‌کرد، او در آزادسازی گروگان‌های ونزوئلایی ربوده شده در داخل و خارج از این کشور نیز نقش مهمی ایفا کرده بود.

در ماه‌های منتهی به دومین انتصابش در مقام وزیر کشور، رودریگس چاسین از طرف رئیس جمهور ونزوئلا ماموریت یافت تا هماهنگی‌های لازم برای انجام عملیات آزادسازی  کلارا روخاس و کنسوئلو گونسالس را که هر دو در اسارت فارک(نیرو‌های مسلح انقلابی ) در کلمبیا بودند را انجام دهد.

هر دوی این زنان در جریان ماموریتی که هدایت آن به عهده چاسین بود، در ماه ژانویه سال جاری از سوی فارک به دولت ونزوئلا تحویل داده شدند.

در پی انجام این عملیات چاسین مجددا به مقام وزارت کشور ونزوئلا رسید.

اما این عملیات مورد انتقاد مخالفان دولت چاوز قرار گرفت، در آن زمان شبکه تله سور تصاویری را پخش کرد که در آن‌ها به رودریگس چاسین پس از آزادی گروگان‌ها در حال سلام دادن به شبه نظامیان فارک نشان داده شده بود.

یک ماه بعد نیز چاسین هدایت تیم دیگری را برای ازادسازی چهار نماینده کنگره کلمبیا در این کشور به عهده گرفت.

در این زمان نیز رسانه‌های مختلفی به این مساله اشاره کردند که چاسین در دیدار با شبه نظامیان فارک آنان را با لفظ رفقا (عنوانی که کمونیست‌ها در اتحاد جماهیر شوروی و در سایر کشورهایی که نظام کمونیستی بر آن‌ها حاکم است به هم حزبی‌های خود می‌دادند) صدا کرده بود.

اما رودریگس چاسین پس از اعلام استعفای خویش اعلام کرد که در زمان مسئولیت وی امنیتی بهبود پیدا کرده است و از میزان جرایم ناشی از قتل به طرز محسوسی کاسته شده است.

کد خبر 62918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز