یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

ایسلند به عنوان نخستین کشور اروپایی است که زنان در پارلمان این کشور از مردان بیشتر هستند.

ایسلند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از جماران، نتایج انتخابات ایسلند نشان‌دهنده آن است که این کشور به نخستین کشور اروپایی تبدیل شده که زنان اکثریت پارلمانی را در اختیار خواهند داشت.

طبق نتایج نهایی اعلام شده از رای‌گیری روز شنبه از ۶۳ کرسی پارلمان ایسلند موسوم به آلدینگ، ۳۳ کرسی در اختیار زنان قرار می‌گیرد. بدین ترتیب سهم زنان از کرسی‌های پارلمانی این کشور ۵۲.۳ درصد خواهد بود. ایسلند حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت دارد. در انتخابات گذشته ایسلندی‌ها ۲۴ زن را انتخاب کرده بودند.

تاکنون هیچ کشوری در اروپا از مرز نمادین ۵۰ درصد عبور نکرده بود به طوریکه سوئد طبق داده‌های بانک جهانی با ۴۷ درصد نمایندگان زن، مقام اول را از این حیث در قاره سبز در اختیار داشت. بر اساس داده‌های گردآوری شده از سوی بانک جهانی تنها در سه کشور دیگر شامل رواندا، کوبا و امارات تعداد زنان در پارلمان بیشتر از مردان است.

اردنا، یکی از ساکنان شهر «ریکیاویک» پایتخت ایسلند به خبرگزاری فرانسه گفت: «من ۸۵ ساله هستم. تمام عمرم منتظر بودم تا اکثریت از آن زنان شود. واقعا خوشحالم.»

با اینکه چندین حزب داوطلبانه سهمیه حداقلی‌ای را به کاندیداهای زن اختصاص می دهند اما در ایسلند هیچ قانون و اجباری برای تعیین سهمیه کرسی های پارلمانی برای زنان وجود ندارد.

«سیلیا بارا امرسدوتیر» استاد سیاست گفت: «سهمیه‌بندی جنسیتی که از سوی احزاب چپ‌گرا در دهه گذشته اجرا شده بود، توانست هنجار جدیدی را در طیف سیاسی ایسلند ایجاد کند.»

وی افزود: «نادیده گرفتن برابری جنسیتی هنگام انتخاب نامزدها دیگر قابل قبول نیست.»

این کشور حوزه اسکاندیناوی همواره در خط مقدم برابری بین زنان و مردان قرار داشته و ۱۲ سال متوالی است که در مجمع جهانی اقتصاد در مورد برابری جنسیتی رتبه اول را در اختیار دارد.

به گزارش یورونیوز، در پشت این اتفاق تاریخی برای زنان، قربانی اصلی این انتخابات نیز یک زن است: کاترین یاکوبسدوتیر، نخست وزیر ایسلند که حزب چپ‌گرای او سه کرسی را در انتخابات از دست داد و با ۱۲.۶ درصد آرا پشت سر دو متحد دست راستی خود قرار گرفت.

برنده اصلی این انتخابات حزب راست میانه «پیشرفت» با کسب ۱۷.۳ درصد آرا است که توانست با کسب ۱۳ کرسی پارلمان نسبت به انتخابات گذشته در سال ۲۰۱۷، پنج کرسی بیشتر به دست آورد.

اما حزب محافظه‌کار به رهبری «بچارنی بینیدیکتسون» نخست وزیر سابق با ۲۴.۴ درصد آرا حزب پیشرو ایسلند بود و توانست گروه ۱۶ نفری خود را در پارلمان حفظ کند.

بنابراین این سه حزب متحد با مجموع ۳۷ کرسی اکثریت را در اختیار خواهند گرفت. هنوز قطعی نیست که آیا این سه حزب علاقمند باشند به ائتلاف مشترک خود ادامه دهند یا نه.

اما در میان نمایندگان جدید پارلمان مسن‌ترین قانونگذار «توماس توماسون»، ۷۲ ساله قرار دارد و جوان‌ترین «لنیا ران‌کریم» دانشجوی ۲۱ ساله حقوق و دختر زوج مهاجر کرد است.

این دختر جوان به آسوشیتدپرس گفت که می‌خواهد رفتار ایسلند با پناهندگان و پناهجویان را بهبود بخشد. وی افزود: «ایده‌های ما باید بیشتر شنیده شود.»

کد خبر 629110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha