یک سیستم جدید بدون باتری می‌تواند علاوه بر اعطای یک عمر بی‌پایان به دستگاه‌های الکترونیکی به شکل قابل توجهی مشکل رو به رشد زباله‌های الکترونیکی را کاهش دهد.

62040380.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، مهندسان کامپیوتر یک سیستم بدون باتری را توسعه داده‌اند که به دستگاه‌های الکترونیکی اجازه می‌دهد به صورت متناوب با انرژی‌هایی نظیر انرژی خورشیدی کار کنند و یک "عمر بی‌نهایت" به آنها می‌دهد.

این سیستم که "BFree" نامیده می‌شود، به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا در هر زمان که برق چه در دسترس باشد، چه نباشد، به راحتی کار کنند. این سیستم برای کمک به مقابله با مشکل روزافزون زباله‌های الکترونیکی طراحی شده است که ۵۳ میلیون تن از آن سالانه در سطح جهان تولید می‌شود.

"جوسیا هستر" سرپرست این تحقیق می‌گوید: هدف ما که ممکن است تحقق آن دور باشد، این است که فناوری‌های بدون باتری مانند "BFree" به دلایلی مانند پایداری، سهولت و کاهش هزینه‌های نگهداری جایگزین نسخه‌های دارای باتری شوند.

گروه محققان از دانشگاه "نورث وسترن" و دانشگاه صنعتی "دلفت"، سیستم "BFree" را توسعه دادند، سیستمی که از نسخه مقاوم در برابر اختلال زبان برنامه نویسی "پایتون" استفاده می‌کند. "BFree" همچنین شامل سخت افزارهای برداشت انرژی به نام "BFree Shield" است که تکامل کارهای قبلی همین تیم است.

عمر باتـری مستدام

سال گذشته آنها از یک سیستم بدون باتری به نام "ENGAGE" رونمایی کردند که تنها از انرژی جنبشی فشار دکمه‌ها استفاده می‌کرد. این دستگاه به عنوان یک دستگاه الکترونیکی پایدار معرفی شد که می‌تواند راه را برای قطعات الکترونیکی دارای کارکرد طولانی مدت برای ماموریت‌های فضایی آینده هموار کند، زیرا برای کار به باتری یا انرژی خورشیدی احتیاج ندارد.

"هستر" توضیح داد که نسخه‌های بعدی "BFree" با الهام از قابلیت‌های برنامه نویسی بدون باتری می‌توانند در عرصه فضا و به ویژه ماهواره‌های کوچک که به طور کامل از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کنند، مفید باشند. به گفته وی: سیستم جدید "BFree"، تکامل فناوری "ENGAGE" است و به هر کسی اجازه می‌دهد لوازم الکترونیکی پایدار خود را بسازد.

محققان امیدوارند که این سیستم جدید به کاهش تعداد زباله‌های الکترونیکی کمک کند.

"هستر" می‌گوید: سازندگان دستگاه‌های الکترونیکی در سراسر جهان می‌پرسند که چگونه عمر باتری دستگاه‌های خود را افزایش دهیم. آنها سوال اشتباهی را مطرح می‌کنند. ما می‌خواهیم آنها باتری را فراموش کنند و در عوض به راه‌های پایدارتری برای تولید انرژی فکر کنند.

"هستر" توضیح داد: بسیاری از مردم پیش‌بینی می‌کنند که ما در اینترنت اشیا(IoT) یک تریلیون دستگاه خواهیم داشت. این بدان معناست که یک تریلیون باتری خالی یا ۱۰۰ میلیون نفر خواهیم داشت که هر چند دقیقه یک باتری خالی را تعویض می‌کنند. این امر، هزینه زیست محیطی وحشتناکی را برای محیط زیست به همراه دارد. در عوض، آنچه ما انجام می‌دهیم تغییر دستگاه‌ها به شیوه‌ای پایدارتر است.

محققان می‌گویند، با استفاده از این فناوری جدید، حتی برنامه نویسان مبتدی نیز می‌توانند دستگاه خود را به یک حسگر با انرژی خورشیدی با طول عمر نامحدود تبدیل کنند.

سیستم "BFree" به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از انرژی متناوب به طور دائمی کار کنند و هنگامی که برق قطع می‌شود، سیستم، محاسبات را متوقف می‌کند. سپس با بازگشت برق، به طور خودکار بدون از دست دادن حافظه و بدون نیاز به انجام هیچ کاری، تمام فعالیت‌ها از سر گرفته می‌شود.

این سیستم جدید می‌تواند پیشرفت گسترده‌ای در زمینه لوازم الکترونیکی ایجاد کند و امکان کاهش چشمگیر زباله‌های الکترونیکی را که به طور فزاینده‌ای در حال وخیم شدن هستند، فراهم کند.

کد خبر 628966
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha