شرکت ملی نفت ونزوئلا با وجود تحریم‌های شدید آمریکا یک قرارداد سواپ نفتی با طرف ایرانی امضا کرده و نخستین محموله آن چند روز دیگر با اَبَرنفتکش شرکت ملی نفت ایران آب‌های آمریکای جنوبی را به سمت آب‌های بین‌المللی ترک می‌کند.

شركت ملي نفت ونزوئلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، ونزوئلا که پیش‌تر هم در شرایط مشابه با ایران تبادل نفتی داشت، به دلیل تحریم بودن نمی‌تواند از دلار آمریکا در معامله‌های خود بهره ببرد. از این رو، نفت سنگین خود را با محموله‌های میعانات گازی ایران تاخت می‌زند تا بتواند به نیازهای مردم و صنایع کشورش پاسخ دهد. این اقدام در حالی می‌تواند به روابط خوب میان شرکت ملی نفت ونزوئلا با شرکت ملی نفت ایران عمق بیشتر ببخشد که هر دو شرکت زیر شدیدترین تحریم‌های واشنگتن هستند.

بر اساس منابع خبری نزدیک به طرف ونزوئلایی، قرارداد سواپ نفتی میان دو شرکت ایران و ونزوئلا در فاز اول شش ماه اعتبار دارد اما با رضایت دو طرف ادامه خواهد یافت. این در حالی است که مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا با بو بردن از ماجرا در تدارک اعمال جریمه‌های سنگین احتمالی برای هر دو شرکت به بهانه شکستن تحریم‌های ایالات متحده هستند. کاخ سفید از نزدیک قرارداد نفتی ایران و ونزوئلا را زیر نظر دارد و می‌خواهد میزان پیشرفت عملی آن را ارزیابی کند.

یکی از سخنگویان وزارت خزانه‌داری آمریکا از «نگرانی واشنگتن» نسبت به بیشتر شدن معامله‌های نفتی میان دو کشور ایران و ونزوئلا خبر داد و اعلام کرد تحریم‌ها علیه هر دو کشور ادامه می‌یابد. وزیران امور خارجه تهران و کاراکاس در چند روز اخیر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و درباره افزایش همکاری‌های دوجانبه برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا گفتگو کردند.

بر اساس خبرهای منابع آگاه، تا چند روز آینده ابرنفتکش فلیسیتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران با ۱.۹ میلیون بشکه نفت سنگین ونزوئلا از بندر خوزه جدا و راهی ماموریت در آب‌های بین‌المللی می‌شود. این ماموریت پیش‌تر در فهرست فعالیت‌های ماه سپتامبر شرکت ملی نفت ونزوئلا PDVSA گنجانده نشده بود.

کد خبر 628886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha