دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از امضای تفاهمنامه همکاری با وزارت مسکن برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان خبر داد.

علی صالح آبادی که روز گذشته برای ارائه گزارش سالانه بورس به مجلس شورای اسلامی رفته بود ضمن اعلام این خبر به خبرنگار همشهری گفت: تفاهمنامه اولیه برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان پس از گفت‌وگو‌هایی که پیش از این انجام شده بود با وزارت مسکن نهایی شد.

او که با سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهر‌سازی‌ در مجلس دیدار کرده بود توضیح داد: تفاهمنامه‌ای با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت مسکن و سازمان بورس و اوراق بهادار برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان انجام شده و دیروز نیز تفاهم نهایی با وزیر مسکن برای راه‌اندازی این صندوق‌ها و اجرایی کردن کار انجام شد.

براساس گزارش‌های دریافتی وزارت مسکن نیز از تاسیس این صندوق‌ها استقبال کرده و انتظار می‌رود این وزارتخانه بعضی از زمین‌های خود را به فعالیت این صندوق‌ها اختصاص دهد.

صندوق‌های زمین و مسکن فعالیت خود را از سال‌ها پیش در کشورهای مختلف جهان آغاز کرده‌اند ؛اما قرار است عرضه سهام این صندوق‌ها در ایران برای اولین بار در سال‌جاری اجرا شود.

فعالیت رسمی این صندوق‌ها با جمع‌آوری وجوه و نقدینگی موجود در دست مردم و اختصاص آنها به ساخت و ساز طرح‌های مسکونی، آغاز خواهدشد و سرمایه‌گذار در قبال نقدینگی خود واحد سرمایه‌گذاری دریافت می‌کند.  این در حالی است که درصورت تایید هیات پذیرش بورس، واحد‌های این صندوق‌ها در بورس تهران هم قابل معامله خواهد بود.

همچنین منوچهر خواجه دلویی، معاون وزیر مسکن پیش از این درباره خرید سهام این صندوق‌ها گفته بود: سهامداران صندوق‌های زمین و مسکن می‌توانند در آینده سهام خود را به مسکن تبدیل کنند.

او تصریح کرده بود: طرح‌های بزرگی در این مدل تعریف شده است و قرار است سهام این طرح‌ها در میان عموم مردم عرضه شود.

هدف صندوق‌های زمین و ساختمان افزایش عرضه و تامین مالی در بخش ساخت و ساز و جمع‌آوری نقدینگی سرگردان در جامعه است. رضا کیانی، رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس هم پیش از این درباره صندوق‌های زمین و ساختمان گفته بود: تمام اعتبار لازم برای طرح در یک مرحله جمع‌آوری نخواهد شد؛

به عبارت دیگر و به‌عنوان مثال اگر یک طرح به 100میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد این مبلغ در 20عرضه 5میلیارد تومانی تامین می‌شود.

او این جمع‌آوری مرحله به مرحله سرمایه‌ها را برای تضمین سلامت فعالیت صندوق و جلوگیری از انباشت نقدینگی توصیف کرد و افزود: براساس مدل پیشنهادی سازمان بورس در پایان طرح، واحدهای ساخته شده از طریق مزایده به فروش رفته و حساب‌های صندوق تسویه خواهد شد.

به گفته کیانی، بعد از تسویه حساب‌های مالی سرمایه‌گذارها براساس تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری سود خود را دریافت خواهند کرد.

ارائه گزارش به مجلس

علی صالح آبادی در ادامه درباره علت حضورش در میان اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی از سازمان بورس خواسته بود تا به ارائه گزارش عملکرد و فعالیت‌های بورس اوراق بهادار بپردازد.

رئیس سازمان بورس همچنین در مورد ارائه لایحه جدیدی برای حل مشکل مالیاتی ابزار جدید مالی افزود: این لایحه به وزارت اقتصاد ارسال شده و تا 2 هفته آینده برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.

کد خبر 62856

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز