سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

سیدمحمد مقیمی، استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران متولد سال ۱۳۵۰ در شهر قم است که در ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد.

سید محمد مقیمی

به گزارش همشهری آنلاین سیدمحمد مقیمی از جمله دانشگاهیانی است که هر سه مقطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه تهران گذرانده و پس از آن به عضویت هیات علمی این دانشگاه درآمده است و با فاصله زمانی کوتاه درجات علمی استادیاری، دانشیاری و استادی را طی نموده و در زمان ارتقا به عنوان جوانترین استاد تمام دانشگاه تهران در حوزه علوم اجتماعی و انسانی شناخته شده است.

این استاد دانشگاه، تز دکتری خود را بر روی موضوع «طراحی و تبیین مدل کارآفرینی سازمانی برای سازمان‌های غیردولتی ایران» انجام داده که در سال ۱۳۸۲ به عنوان برترین رساله دکتری سال معرفی شد.

وی موسس کرسی کارآفرینی یونسکو در جمهوری اسلامی ایران است و از سال ۱۳۸۹ تاکنون ریاست این کرسی را برعهده دارد و یکی از موسسین مراکز کارآفرینی در دانشگاههای سراسر کشور و علاوه بر آن، در فعالیت ترویجی، تحقیقی و آموزشی کارآفرینی و مدیریت در دانشگاهها و سازمانهای اداری و صنعتی در قالب سخنرانی و برگزاری همایشهای ملی، فعالانه مشارکت داشته است. آثار علمی این استاد دانشگاه در زمینه‌های کارآفرینی، مدیریت اسلامی، مدیریت دولتی، مدیریت مالی دولتی، مدیریت علوم رفتاری و مدیریت شهری است.

سید محمد مقیمی ۵۰ ساله، فعالیت‌های اجرایی خود را در سال‌های پایانی تحصیل در دوره دکتری با تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی در زمینه توسعه کارآفرینی در بخش غیردولتی آغاز کرده و پس از عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران به ایفای مسئولیت‌های دانشگاهی در سطوحی نظیر رئیس دانشکده مدیریت، معاون و رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم و همچنین معاون رئیس دانشگاه تهران و عضویت در هیات ممیزه و هیات اجرایی جذب هیات علمی دانشگاه تهران پرداخته است.

وی از سال ۱۳۹۵ تاکنون معاونت آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات کشور را برعهده دارد و دو سند راهبردی دیوان محاسبات کشور را برای دو دوره چهار ساله تدوین کرده است.

این استاد تمام دانشگاه تهران از سال ۱۳۷۸ تا کنون ۴۱ عنوان کتاب در حوزه تخصصی خود تالیف کرده که عناوین مهمترین آنها در حوزه کارآفرینی شامل کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، مبانی کارآفرینی، نظریه‌های کارآفرینی و کارآفرینی در سازمان‌های دولتی می‌شود. کتاب مبانی کارآفرینی این استاد دانشگاه تهران به عنوان بهترین اثر دهه هشتاد در ایران و کتاب نظریه‌های کارآفرینی او نیز به عنوان کتاب برتر چهارمین کنفرانس بین‌المللی کارآفرینی شناخته شده است.

۱۲ عنوان از تالیفات مقیمی در قالب پژوهشنامه مدیریت با نگاه به زیرشاخه‌های علم مدیریت بوده و بودجه‌ریزی دولتی، مجموعه ۹ جلدی بحران شناسی، ارتباطات و مدیریت بحران و نظام پیشنهادها در سازمان‌های دولتی از دیگر آثار تالیفی وی است. مقیمی در کتاب‌های «منشور مدیریت: رویکرد تطبیقی به فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر»، «اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام» و «رهبری اخلاص‌مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی» به حوزه مدیریت از نگاه اسلامی و انقلابی پرداخته است.

این استاد دانشگاه در زمینه تدریس نیز بیشتر به ارائه درس‌هایی نظیر مبانی و تئوری‌های مدیریت دولتی، بهره‌وری در دولت و مبانی فلسفی مدیریت از دیدگاه اسلام به دانشجویان مقطع دکتری و درس‌های نظام‌های اداری تطبیقی پیشرفته، اصول و مفروضات مدیریت اسلامی و بررسی مسائل جاری مدیریت اجرایی به دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد می‌پردازد و با انجام ۳۶ پروژه تحقیقاتی در عرصه مدیریت و کارآفرینی، نقش موثری در حل مسائل سازمانی و ملی داشته است.

وی دارای بیش از ۱۶۰ عنوان مقاله در مجلات علمی پژوهشی ISI و ISC به زبان فارسی و ۱۹ مقاله چاپ‌شده در مجله‌های خارجی با ایندکس ISI و سایر ایندکس‌های معتبر بین‌المللی به زبان انگلیسی و عربی است و تا کنون راهنمایی و مشاوره بیش از ۱۰۰ پایان‌نامه و رساله دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری و محققان دوره‌های پسادکتری را بر عهده داشته است.

مقیمی علاوه بر عضویت در هیات تحریریه و ارزیاب مقالات چندین مجله تخصصی حوزه مدیریت، مدیرمسئولی نشریات علمی – پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، آمایش سرزمین، فلسفه دین، اللغه العربیه و آداب‌ها، پژوهش‌های فقهی، پژوهشنامه تفسیر قرآن، مدیریت سرمایه اجتماعی و مجله Studies Management of Journal Iranian با نمایه ISI و سردبیری فصلنامه علمی - پژوهشی توسعه کارآفرینی دانشگاه تهران و سردبیری فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت اسلامی دانشگاه امام حسین(ع) را در کارنامه خود دارد.

انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر و استاد آموزشی برتر در دانشگاه تهران و همچنین مولف برتر بین الملل دانشگاه تهران برای چاپ دو کتاب Organizational Behaviour Management: An Islamic Approach و Principles and Fundamentals of Islamic Management در انتشارات امرالد انگلستان که به عنوان منبع درسی در دانشگاههای معتبر دنیا تدریس می شود، از جمله افتخارات اوست.

سید محمد مقیمی در ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ طی حکمی از سوی محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد.

کد خبر 628224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha