مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

خراسان‌رضوی امسال با کاهش شدید بارندگی نسبت به سال‌های گذشته علاوه بر مشکلاتی که پیش‌تر در حوزه تامین آب روستاها داشت، با مشکل بزرگ تامین آب آشامیدنی در شهرها و حتی در کلانشهر مشهد به‌عنوان مرکز استان نیز مواجه شد. براساس اعلام اداره کل هواشناسی این استان، کاهش بارندگی بیشتر در 2شهرستان کلات و مشهد محسوس بوده است.

بی ابی

ستاره حجتی- همشهری آنلاین:

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی می‌گوید: از ابتدای سال آبی تاکنون در خراسان‌رضوی ۱۱۹میلی‌متر باران باریده است که میانگین بارندگی در این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۰درصد و در مقایسه با دوره آماری ۴۱درصد کاهش را نشان می‌دهد.

محسن عراقی‌زاده ادامه می‌دهد: جز بردسکن و ریوش در دیگر ایستگاه‌های استان کاهش بارندگی بیش از ۵۰درصد برآورد شده است. میانگین بارندگی در مشهد هم از ابتدای سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶۷درصد کاهش داشته است.

او با بیان اینکه در این مدت ۹۵میلی‌متر باران در مشهد باریده که در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۶۲درصد کاهش داشته است، می‌گوید: در این مدت بیشترین کاهش بارندگی در مقایسه با دوره آماری در ایستگاه کلات با ۶۴درصد و مشهد با ۶۲درصد کاهش گزارش شده است.

گلایه شهروندان
یکی از اهالی کلات می‌گوید: امسال نه‌فقط قطعی‌های مکرر آب را تجربه کردیم، بلکه حتی در زمان وصل‌بودن آب فشار به حدی پایین بود که عملا با قطع فرقی نداشت.

موسی‌الرضا مهدوی می‌افزاید: با وجود این همه کمبود هنوز هم شاهد هستیم مردم حتی خیابان و پیاده‌روی جلوی خانه‌شان را با آب لوله‌کشی می‌شویند. چندبار به اداره آب گزارش داده‌ایم اما اهمیتی نمی‌دهند.

زهرا توکلی، یکی از اهالی این شهر نیز می‌گوید: من نوزاد کوچک دارم. تمام تابستان تقریبا آب نداشتیم. مجبور شدیم ۱۰میلیون تومان وام بگیریم و برای خانه منبع و پمپ بگذاریم تا حداقل آب مورد نیاز فرزندم را تامین کنیم، اما به‌دلیل قطعی‌ زیاد و کاهش شدید فشار آب، تقریبا منبع همیشه خالی بود و مجبور شدم تابستان را در منزل پدرم در مشهد و دور از همسرم بگذرانم. البته مشهد هم قطعی آب دارد.

افزایش جمعیت بدون آب آشامیدنی
وضعیت کمبود آب آشامیدنی این استان به‌گونه‌ای است که براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب در حال‌حاضر از 2560روستای خراسان‌رضوی ۲۵۴روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند که ۷۷روستا از این تعداد زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب قرار ندارند اما ارائه خدمت به آنها انجام می‌شود. همچنین سال گذشته فقط برای ۵درصد جمعیت روستایی ساکن در ۲۵۴روستای استان آبرسانی سیار انجام می‌شد اما جمعیت فاقد آب آشامیدنی بهداشتی با ۴درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۳۰هزار نفر رسیده ‌است که در ۳۵۰روستای خراسان‌رضوی ساکن هستند.

از آنجا که قطع برق در روند آبرسانی اختلال ایجاد می‌کند ۲۸دستگاه مولد برق اضطراری برای تأمین انرژی چاه‌های آب آشامیدنی روستاهای این استان ارسال شده‌است تا برق این گونه چاه‌ها تأمین شود. 2271روستا با جمعیت یک میلیون‌و ۳۰۰هزارنفر در قالب ۵۰۰هزارمشترک روستایی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی قرار دارند که با یکپارچه‌سازی خدمات شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی از سال ‌گذشته شرایط آبی ۹۰۰روستا بهبود یافته ‌است.  

همچنین در سال‌گذشته ۷۴روستای استان نیز در قالب پویش «الف- ب» وزارت نیرو آبرسانی شدند. مسئولان استان اعلام کرده‌اند به‌دنبال جذب اعتبار «ماده۵۶» قانون بودجه برای بهبود شرایط آبرسانی در روستاهای استان و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱هیچ روستای خراسان‌رضوی کمبود آب  نخواهد داشت.

آبرسانی سیار به 258روستا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب می‌گوید: متأسفانه با وجود مشکل در تامین آب و تبلیغات زیادی که نسبت به قناعت در مصرف می‌شود، افزایش ۱۵درصدی مصرف آب در روستاهای خراسان رضوی را شاهد هستیم. ازجمله علل این افزایش شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغ و باغچه داخل منازل و دام است.

سید ابراهیم علوی با اشاره به سکونت یک‌میلیون و ۷۱۸هزار نفر جمعیت در 2600روستای خراسان رضوی توضیح می‌دهد: ۶۵درصد روستاهای استان از سطح یک آب آشامیدنی و ۲۹درصد از سطح2 آب آشامیدنی بهره‌مند هستند. همچنین 6درصد روستاهای خراسان رضوی بدون آب آشامیدنی هستند و ۲۵۸روستای استان با ۳۱هزار و ۵۰۰خانوار از طریق تانکر سیار آبرسانی می‌شوند. هم‌اکنون شاخص برخورداری روستاهای این استان از آب آشامیدنی ۷۶.۳۳ درصد است و آب آشامیدنی روستاها از طریق 1300چاه، قنات، چشمه و منابع سطحی به ظرفیت ۴۴۰۰لیتر برثانیه تامین می‌شود.

کد خبر 628112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha