طبق مصوبه دولت در خصوص اسقاط خودرو، خودروسازان موظفند در ازای تولید هر ۴ خودرو با مصرف سوخت بیش از ۸ لیتر، یک خودرو اسقاط کنند اما این مصوبه به فراموشی سپرده شده است.

خودرو فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در خصوص آخرین وضعیت خروج خودروهای فرسوده از سطح شهر، گفت: تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه می‌رسد، با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۸ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول می‌کشد.

محمود مشهدی شریف ادامه داد: مراکز اسقاط در سال ۱۳۸۶، تشکیل شد که متولی اصلی نهاد ریاست جمهوری بود، متاسفانه در آن زمان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از اسقاط خارج شد و پس از آن به وزارت راه  و شهرسازی سپرده شد. عملا ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از جایگاه بالایی که داشت به دبیرخانه‌ای در وزارت راه تبدیل شد.

او بیان کرد: اکنون حدود ۲۲۰ مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که تنها ۱۰۰ مرکز با ظرفیت بسیار کم فعالیت می‌کنند و ۱۰۰ مرکز دیگر کامل تعطیل هستند، با توجه به روند افزایشی آلودگی هوا باید برای این صنعت مغفول مانده کاری کرد در غیر این صورت آلودگی هوا با افزایش تردد خودروهای فرسوده بیشتر خواهد شد.

مشهدی شریف گفت: ۶ هزار نفر در این مراکز مشغول هستند و ۳۰ هزار کارگر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند. حجم سرمایه گذاری در مراکز اسقاط هر مرکز حدود ۲۵ میلیارد تومان است و حدود ۵ هزار میلیارد تومان در مراکز اشتباه سرمایه گذاری شده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تشریح کرد: در تهران ۱۶ مرکز اسقاط وجود دارد که مراکز دولتی نیستند و تنها تعداد کمی از آن‌ها نیمه دولتی هستند و باید به مراکز اسقاط خصوصی تبدیل شوند.

او ادامه داد: ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال باید اسقاط می‌شد که در سال ۹۸ تنها ۸ هزار خودرو اسقاط شد، امسال ۳ میلیون خودرو به این تعداد افزوده شده است.

مشهدی شریف ادامه داد: اسقاط خودرو باید منوط به شماره گذاری خودروهای دیگر شود؛ اگر خودرویی از خارج وارد می‌شود باید به ازای شماره گذاری آنها خودروهای فرسوده اسقاط شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. عملا اسقاط خودرو برای خودروهای خارجی نداریم، از سال ۸۸ قانون ۳۰ درصدی وجود داشت به جهت رانت قوی خودروسازان زیر بار مصوبه دولت نرفتند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته در رابطه با اسقاط موتور سیکلت منعقد شده مقرر شد در خرداد امسال به ازای شماره‌گذاری هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده اسقاط شود، اما با توجه به اینکه شرایط اسقاط موتورسیکلت فراهم نیست طی این مدت هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است.

اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور نیز گفت: بحث آلودگی موضوعی جدید نیست و چند سالی است با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، تردد خودروهای فرسوده است که روز به روز در حال افزایش است.

سید امیر احمدی بیان کرد: موضوع اسقاط خودرو چند سالی است که به فراموشی سپرده شده است و خودروسازان به هیچ وجه خود را درگیر این کار نمی‌کنند. از ۲۲۰ مرکزی که در حوزه اسقاط فعال بودند اکنون تنها ۱۰ درصد آن‌ها فعالیت می‌کنند، از این رو اشتغال زایی در این زمینه از بین رفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته است، برای افراد صرف نمی کند که خودرو را اسقاط کنند و صرفا آن را اوراق شخصی می‌کنند یا  ترجیح می‌دهند که این خودروها را در بازار آزاد با قیمت بیشتری بفروشند و دارندگان خودروهای فرسوده، آن‌ها را تعمیر و مجدد استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با تاکید بر اینکه اگر از خودروها خوب نگهداری شود، خودروهای سواری تا ۲ برابر، خودروهای سنگین تا ۳ برابر و موتورسیکلت‌ها تا ۴ برابر عمر می‌کنند، گفت: اما به دلیل اینکه از وسایل نقلیه بد نگهداری می‌شود در زمان‌های کوتاه‌تری به آلایندگی می‌رسند. اما با عمل به قانون می‌تواند جلوی این اتفاق را گرفت.

وی ادامه داد: کل مشکلی که اکنون با آن رو به رو هستیم، تفاوت قیمتی است که به وجود آمده است. معلوم نبودن سن اسقاط یکی از معضلات دیگری است که با آن رو به رو هستیم و دیوان عدالت اداری این سن را برداشته و اکنون شاخصی برای سن فرسودگی نداریم.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور بیان کرد: بحث دیگر موضوع معاینه فنی است که به آن اصلا اهمیت داده نمی شود. مراکز معاینه فنی باید به خودروهای فرسوده برگه تردد ندهند در حالی که این کار را انجام می دهند.  

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از ابتدای مجلس یازدهم با تشکیل کارگروه خودرو، در کمیسیون صنایع مجلس، موضوع خودرو را در اولویت قرار دادیم؛ ابعاد مختلفی پیرامون صنعت خودرو است که یکی بحث اسقاط خودرو است.

روح الله ایزدخواه  اضافه کرد: فعالیت مراکز اسقاط نزدیک به ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد و اثراتی هم در بحث آلودگی هوا، جلوگیری از خروج ارز در صنایع فولاد ذوب آهن و … داشت؛ اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم این صنعت فراموش شد و جلوی فعالیت آن به روش‌های مختلف گرفته شد.  

او بیان کرد: از سال گذشته،  دولت حمایت خود را از این صنعت شروع کرده، مصوباتی در این خصوص اکنون در مجلس تصویب شده و آماده است به سرعت تبدیل به قانون شود تا جایی که دولت آن را حمایت کند نیاز به قانون جدید ندارد. با توجه به وجود زیرساخت‌ها، هماهنگی بین دستگاه ها باعث می شود سیاست موفقی در این زمینه ایجاد شود.

کد خبر 627876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha