محمد حسین رزاقی مدیر عامل شرکت نفت سپاهان در نشست خبری ضمن معرفی محصول جدید مگلوب این شرکت به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

WhatsApp Image 2021-09-19 at 14.41.34.jpeg

محمد حسین رزاقی مدیر عامل شرکت نفت سپاهان در نشست خبری صبح امروز در محل این شرکت با اعلام این خبر که در یک ماه گذشته شرکت نفت سپاهان موفق به اخذ تاییدیه بنز آلمان برای محصول باکیفیت برتر جهانی با نام برند مگلوب شده است، گفت: همزمان در حال مذاکره با سه خودروساز بزرگ هستیم تا مجموعه تاییدیه‌ها را افزایش دهیم. تاییدیه خودروسازان به این ترتیب است که علاوه بر فرمولاسیون فرآیند تولید و بسته بندی را نیز تایید می‌کنند همچنین عملکرد روغن موتور نیز با توجه به ویژگی موتور باید تایید شود. بنابراین روغن موتور مگلوب فراتر از استانداردهای ای پی آی جهانی است و اتفاق بزرگی را در صنعت روغن موتور کشور رقم زده است.

وی درباره گرید مگلوب ادامه داد: این محصول برای اتومبیل‌های کلاس یک جهانی است که قبلا وارد می‌کردیم اما اکنون مهمترین تمرکز ما کمک به عدم نیاز به واردات برای خودروهای مدل بالاست که منجر به حفظ عرضه کشور نیز خواهد شد.

محمد حسین رزاقی در پاسخ به سوالی در خصوص فروش کشتی های این شرکت گفت: از ۸ فروند کشتی نفتکش  این شرکت، دودستگاه باقیمانده بود که به دلیل فرسودگی و سن بالای این کشتیها نگهداری‌شان مقرون به صرفه نبود و با توجه به قوانین بین‌المللی، صرفا در یک مسیر خاص به سمت هندوستان قابلیت استفاده داشتتند؛ بنابراین بهترین راه فروش این کشتیها بود که آخرین آنها اخیرا به فروش رفته است.

رزاقی در ادامه در خصوص مطالبات معوقه از وزارت نفت گفت: این مطالبات در ابتدا ۱۰۲ میلیون دلار بود که با مستندات این شرکت به ۱۱۰ میلیون دلار افزایش یافت که پرونده در دست بررسی است و تیم مدیریت نفت سپاهان تمام تلاش خود را نمود تا پیش از مجمع، بخشی از این مطالبات در صورت‌های مالی منعکس گردد که با توجه به اهمیت بررسی کامل‌تر، موفق نشدیم و همچنان پرونده مفتوح است و امید است در آینده‌ای نزدیک، شاهد وصول این مطالبات باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان رشد فروش حجمی این شرکت را ۱۰ درصد و رشد پنج ماهه را پنج درصد عنوان کرد و گفت: این میزان بالاترین رشد بین شرکت های روانکار می باشد.

 وی با بیان اینکه ما اکنون با مشکل خوراک مواجه هستیم خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها به سمت خوراک سنتزی شیفت کرده‌اند بنابراین قابلیت استحصال لوبکات را ندارند که منجر به بروز مشکلاتی برای ما شده است.

 رزاقی گفت: طبق آمار بورس کالا حجم لوبکات پالایشگاه‌های تهران و اصفهان ۱۳۰ هزار تن (نزدیک ۳۰ درصد) کاهش یافته که رقم قابل توجهی است.

 وی درباره دلایل کاهش تولید خوراک خاطرنشان کرد: پالایشگاه اصفهان سه اورهال بزرگ داشته که منجر به کاهش دریافت خوراک شده و این در حالی است که ما ۳۰ هزار تن از خوراک خود را از این پالایشگاه دریافت می‌کردیم اما به رغم این موانع با مدیریتی که اعمال شد لوبکات را از بندرعباس وارد کردیم اما با وجود کاهش دریافت خوراک توانستیم جهش تولید و فروش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هر گونه اخلال در  تولید ما بازار را نیز دچار چالش می‌کند به موضوع قیمت خوراک اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت خوراک به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده اما از دیگر سو قیمت روغن پایه روند ثابت و نزولی داشته است اما طبق هماهنگی‌هایی که بین صادرکنندگان وجود دارد اجازه ندادیم قیمت منطقه‌ای روغن صادراتی ایران کاهشی باشد.

 مدیر عامل شرکت نفت سپاهان تصریح کرد: میانگین قیمت خوراک نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

رزاقی ابراز امیدواری کرد که پالایشگاه‌های آبادان و تبریز لوبکات سنگین را وارد مدار تولید کنند چرا که کمبود این محصول روی صنعت روانکار از جمله حمل و نقل تاثیرگذار است.

 وی میزان نیاز لوبکات در کشور را دو میلیون تن در سال اعلام کرد که پنج پالایشگاه کشور امکان تولید آن را دارند.

 وی یادآور شد: نفت سپاهان روزانه قابلیت دریافت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن لوبکات را دارد اما به دلیل کمبود در حال حاضر ۱۳ هزار و یکصد تن دریافت می‌کنیم.

 مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه نسبت به سال گذشته به لحاظ حجمی  ۳.۳ برابر رشد فروش داشته‌ایم خاطرنشان کرد: ما اکنون در ۱۲ استان شعبه داریم که تا پایان سال ۹ استان دیگر نیز اضافه خواهد شد.

 وی از تعویض روغنی‌ها به عنوان حلقه مفقوده زنجیره یادکرد و افزود: موضوع بعدی کمبود روغن دیزل است که بنا بر راه‌حل ما تمام پایانه‌های حمل بار و مسافر و سایت‌های فروش و تعویض روغن این محصول را ارایه خواهیم کرد.

 وی با بیان اینکه در حوزه صادرات به لحاظ حجمی ۲ درصد رشد داشته‌ایم گفت:‌ اگر خوراک تامین می‌شد ما بیش از این صادرات داشتیم اما در هر حال پیش بینی این است که با شرایط کنونی به ۳۰۰ میلیون دلار صادرات نزدیک می‌شویم و همه ارز را نیز وارد کشور می‌کنیم.

 رزاقی هزینه سرمایه‌گذاری روی اجرای پروژه‌های یاد شده را حدود شش هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

 رزاقی همچنین به شش پروژه در دست اجرای شرکت اشاره کرد و افزود: جدیدترین پروژه ما پایانه صادراتی ۳۵ هزار تنی مخازن است که امیدواریم تا بهمن به بهره‌برداری برسد و به این ترتیب کشتی‌ها از بندرعباس هم اعزام خواهند شد.

 وی ادامه داد: افزایش صد هزار تنی ظرفیت از دیگر برنامه‌های در دستور کار است که البته موانع تکمیل ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ بشکه‌ای خوراک را نیز پیش رو داریم که اگر این مشکل نبود روزانه دو هزار تن به تولیدات شرکت اضافه می‌شد.

 وی در پایان گفت: برنامه ما این است که از پایانه صادراتی چابهار به صورت فله صادر کنیم تا سهم‌مان در بازارهای کشورهای منطقه افزایش یابد.

کد خبر 627838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha