با پیش‌آمدن چالش بازگشایی مدارس در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، بحث واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و حتی پایین‌تر نیز مدتی است به راه افتاده است.

واکسن دانش آموزان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از همشهری واکسیناسیون عمومی کووید-۱۹در بسیاری از کشورها از ابتدا با تمرکز بر افراد مسن و بزرگسال انجام شده است اما طبق آنچه محققان و متخصصان از ابتدا می‌گفتند، یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال و در واقع بمب‌های ناقل، کودکان و نوجوانانی هستند که هم به واسطه واکسینه نشدن و هم کنترل نداشتن بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند گروه‌های سنی خود و سایرین را در معرض خطر قرار بدهند.

با پیش‌آمدن چالش بازگشایی مدارس در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، بحث واکسیناسیون گروه سنی ۱۲تا ۱۸ سال و حتی پایین‌تر نیز مدتی است به راه افتاده است. در آخرین آمار اتحادیه اروپا، ۷۷.۷درصد از جمعیت بزرگسال کشورهای عضو، حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و اعداد مشابهی برای بقیه اروپا وجود دارد. چین نیز حداکثر جمعیت ۱۲سال به بالای خود را با واکسن سینوفارم ایمن کرده است و به تازگی مطالعات بالینی سازنده چینی نشان داده است این واکسن برای گروه سنی ۳تا ۱۷سال ایمن و اثربخش است.

آیا کودکان باید واکسن کووید بزنند؟

در مورد واکسیناسیون کودکانی که شرایط زمینه‌ای ندارند بحث‌های زیادی در محافل تخصصی شده است زیرا شانس ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید در آنها بسیار کم است و این باید در برابر عوارض جانبی احتمالی واکسن متعادل شود. با سویه جدید کرونا ازجمله سویه دلتا اما دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون کودکان با توجه به فاکتورهای ریسک موجود باید صورت بگیرد.

آمار واکسیناسیون نوجوانان در اروپا

با این حال بسیاری از کشورهای اروپایی برنامه واکسیناسیون خود را برای کودکان بالای ۱۲سال آغاز کرده‌اند. در انگلیس از ۲۳آگوست (اول شهریور) به همه نوجوانان ۱۶و ۱۷ساله واکسن تزریق  شد و فقط کودکان ۱۲تا ۱۵ساله که از نظر بالینی در برابر کووید آسیب‌پذیر بودند یا با افراد مسن زندگی می‌کردند، واجد شرایط شناخته شدند. کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی‌ توصیه کرد که کودکان ۱۲تا ۱۵ساله سالم واکسینه نشوند. آنها معتقدند که شواهد کافی برای توصیه این گروه به واکسیناسیون وجود ندارد.

اما هدف ایتالیا واکسیناسیون هرچه بیشتر نوجوانان در زمان بازگشت به مدرسه در ‌ماه سپتامبر (شهریور و مهر) است. براساس گزارش‌ها، هم‌اکنون ۶۲.۴۳درصد ایتالیایی‌ها یک دوز دریافت کرده‌اند و ۴۴.۹۵درصد کاملا واکسینه شده‌اند. از ۱۶آگوست، کودکان ۱۲تا ۱۸ساله توانستند واکسن بزنند. واکسن فایزر برای کودکان ۱۲تا ۱۵ساله در اواخر ‌ماه می مجاز بود و مدرنا نیز برای نوجوانان ۱۲تا ۱۷ساله در ابتدای ‌ماه آگوست تأیید شد.

آلمانی‌ها در ابتدا واکسن را فقط برای کودکان با شرایط زمینه‌ای توصیه می‌کردند، اما در پی گسترش نوع دلتا، در ۱۶آگوست تصمیم گرفتند که واکسن را برای همه کودکان بالای ۱۲سال ارائه دهند.

ایرلند در هفته‌های اخیر بیشتر بر واکسیناسیون کودکان تمرکز کرده است. پورتال ثبت نام کودک ۱۲تا ۱۵ساله برای واکسن در ۱۱آگوست (۲۰مرداد) افتتاح شد و در روزهای اول با استقبال خوب و ۷۵هزار نفری روبه‌رو شد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود نیمی از جمعیت لهستان واکسن زده‌اند. در این کشور واکسن‌های فایزر و مدرنا برای ۱۲سال به بالا تأیید شده است. به‌گفته مقامات بهداشتی لهستان در ۱۴سپتامبر، ۱.۴میلیون دوز واکسن به کودکان ۱۲تا ۱۷ساله تزریق شده اما استقبال کمی از آن صورت گرفته است.

فرانسه یکی از نخستین کشورهایی بود که واکسیناسیون را برای افراد بالای ۱۲سال مجاز دانست و این کار را در اوایل تیرماه انجام داد. طبق آمار منتشر شده فرانسه در ۱۲سپتامبر، ۶۸درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۷ساله حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند، درحالی‌که ۵۶درصد کاملا واکسینه شده‌اند.

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت اسپانیا از ۱۳سپتامبر، ۷۹.۲درصد از حدود ۳.۹میلیون نوجوان ۱۲تا ۱۹ساله در این کشور قبلا نخستین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و ۵۸.۴درصد به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

اداره بهداشت دانمارک در ماه ژوئن به واکسیناسیون کودکان در محدوده سنی ۱۲تا ۱۵سال چراغ سبز نشان داد و واکسیناسیون در ماه ژوئیه آغاز شد. دانمارک هفته گذشته تمام محدودیت‌های باقیمانده کووید-۱۹در این کشور را لغو کرد.

سوئیس نیز واکسن فایزر را برای کودکان بالای ۱۲سال در اوایل ژوئن تأیید کرد. براساس آخرین آمار بهداشتی سوئیس که در ۱۲سپتامبر منتشر شد، ۱۸۱هزار و ۵۳۱نفر در محدوده سنی ۱۰تا ۱۹سال در این کشور، کاملا واکسینه شده‌اند.

سینوفارم برای دانش‌آموزان؟

واکسیناسیون در ایران حداکثر با واکسن چینی سینوفارم انجام می‌شود و دغدغه فعلی برای واکسیناسیون گروه سنی دانش‌آموزی، میزان اثربخشی و ایمنی آن است. در تازه‌ترین مطالعه بالینی انجام شده در چین که جزئیات علمی آن در مجله معتبر علمی لنست نیز به چاپ رسیده است، این واکسن حتی برای کودکان ۳تا ۱۷سال نیز بی‌خطر و اثربخش عنوان شده است.

چین با همین واکسن تاکنون ۹۱درصد از دانش‌آموزان ۱۲تا ۱۷ساله را به‌طور کامل واکسینه کرده و حالا قرار است تزریق ۲ دوز از سینوفارم، به‌طور گسترده‌ای در برنامه واکسیناسیون زیر ۱۲ساله‌ها در چین مورد استفاده قرار گیرد. طبق بررسی‌ها، دوزهای تزریقی به کودکان در آزمایش باعث واکنش ایمنی قوی و سطوح مشابه خنثی‌سازی‌ در بزرگسالان شد. با وجود این وزارت آموزش و پرورش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که مدارس باید همچنان با تمام قدرت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

کد خبر 627794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha