یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

شماری از دیپلمات‌های افغانستان به‌دلیل نامشخص بودن آینده سفارتخانه‌های این کشور در کشورهای مختلف به‌دنبال دریافت پناهندگی هستند.

افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، طلوع نیوز گزارش داد با آن‌که بیش از یک ماه از سقوط دولت پیشین افغانستان می‌گذرد، تاکنون درباره فعالیت نمایندگی‌های سیاسی این کشور تصمیمی رسمی اتخاذ نشده است. وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان اعلام کرد که وزارت امور خارجه این دولت درباره نمایندگی‌های سیاسی خود تصمیم خواهد گرفت. 

سعید خوستی، یک عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان دولت موقت طالبان، گفت که تصمیم در این باره به زودی از سوی وزارت خارجه اعلام خواهد شد و افزود که نمایندگی‌های سیاسی و دیپلمات‌ها در خارج از این کشور بدون مشورت وزارت خارجه نمی‌تواند فعالیت کند. 

خوستی گفت: «نمایندگی‌هایی که در خارج از افغانستان هستند اکنون نماینده دولت موقت طالبان هستند و وزارت خارجه در این باره کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد.» 

شماری از دیپلمات‌های افغانستان اما می‌گویند که در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند و برخی از همکارانشان در جستجوی پناهندگی هستند. آن‌ها می‌گویند که از چند ماه پیش تاکنون حقوق ماهانه، کرایه‌های خانه و دیگر مصارف خود از سوی حکومت افغانستان پرداخته نشده است. 

زردشت شمس، دیپلمات پیشین افغان، گفت: «دیپلمات‌هایی که در خارج از افغانستان هستند، با مشکلات زیادی روبرو می‌باشند. زیرا نظر به اصول وزارت خارجه، به آنان به شکل معینی حقوق و امتیازاتشان داده می‌شد، اما اکنون آن‌ها حقوق و امتیاز ندارند.» 

در همین حال شماری از دیپلمات‌های افغانستان که نخواستند نامشان فاش شود، به طلوع‌نیوز گفتند کنفرانسی که قرار بود از سوی امیر خان متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت با دیپلمات‌های حکومت پیشین از راه دور برگزار گردد، به علت حاضر نشدن بسیاری از سفیران ملغا گردید. 

عبدالحمید جلیلی، دیپلمات پیشین افغان، گفت: «تا جایی که می‌دانم، یک شمار از دیپلمات‌هایی که در پاکستان هستند به شیوه انفرادی کوشش دارند که با موسسات بین المللی مانند کمیساری عالی سازمان ملل در امور پناهدگان و سازمان جهانی مهاجرت تماس بگیرند تا آن‌ها را به خارج منتقل کنند. از طرف دیگر، تقریبا هزینه‌های قبل به آن‌ها داده نشده است و فکر نمی‌کنم که این پول‌ها به زودی بیاید تا آن‌ها هزینه زندگیشان را پرداخت کنند.» 

از سوی دیگر، نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد از دبیر کل این سازمان خواسته است تا مدت کاری‌اش را تمدید کند. 

سخنگوی سازمان ملل متحد به رویترز گفته است که «غلام اسحق‌زی»، نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در نشست بیست هفتم ماه سپتامبر به نمایندگی از افغانستان شرکت خواهد کرد.

کد خبر 627631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha