آمار مهاجرت ایرانیان در چند سال اخیر افزایش شدیدی پیدا کرده است. اما ایرانی‌ها بیشتر به کدام کشورها مهاجرت کرده‌اند؟ آیا بدون داشتن پول و سرمایه آنچنانی هم می‌توان مهاجرت کرد؟

image-20210919112721-1.jpeg

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حدودا ۵۰۰ هزار نفر به تعداد مهاجران ایرانی اضافه شده است. در واقع به طور متوسط، هر ساله ۵۰ هزار نفر از شهروندان ایرانی مهاجرت کرده‌اند! بخش مهمی از این مهاجرت، طی همین چند سال اخیر اتفاق افتاده است. در واقع می‌توان گفت که سیل مهاجرت در ایران، در یکی دو سال اخیر به سونامی مهاجرت تغییر پیدا کرده است. در این مطلب ضمن بررسی آمار مهاجرت ایرانیان به این موضوع می‌پردازیم که آیا بدون پول هم می‌توان مهاجرت کرد یا خیر.

نگاهی به آمار مهاجرت ایرانی ‌ها

در سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۲ میلیون ایرانی مهاجر در سرتاسر دنیا زندگی می‌کرده‌اند. البته این آمار رسمی کشور است اما بر اساس آمار غیررسمی تعداد مهاجرت ایرانی حدودا ۴ میلیون نفر بوده است! بر اساس آمار، مواردی مثل دلایل تحصیلی، دلایل خانوادگی، پناهندگی و پیشرفت زندگی مهم‌ترین دلایل مهاجرت ایرانی‌ها بوده است. آمارها نشان می‌دهد برخلاف گذشته که اکثر مهاجران ایرانی را سرمایه‌داران، افراد نخبه و متخصصان تشکیل می‌دادند، در سالیان اخیر جریان مهاجرت به تمام اقشار و طبقات اجتماعی کشورمان سرایت کرده است. در ادامه نگاهی می‌کنیم به آمار مهاجرت ایرانیان.

محبوب ترین مقصد ایرانی‌ها برای مهاجرت کجاست؟

گذشته از دلایل مهاجرات ایرانی‌ها، احتمالا برایتان جالب است که بدانید کدام قاره‌ها و کشورها بیشترین تعداد مهاجران ایرانی را در خود جای داده‌اند.

قاره آمریکا

بر اساس آمار مهاجرت، کشور آمریکا محبوب‌ترین کشور دنیا در بین مهاجران ایرانی بوده است. چیزی حدود ۱.۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها به آمریکا ایالات متحده تنها کشور محبوب مهاجران ایرانی در قاره آمریکا نیست. کانادا به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا، از دیگر کشورهای محبوب ایرانی‌هاست. در حال حاضر، جمیعتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ایرانی‌ها در کانادا زندگی می‌کنند.

مهاجرت ایرانیان به کانادا طی یک دهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. این جریان مهاجرتی به ویژه در چند سال اخیر رشد شدیدی پیدا کرده است. مشکلات سیاسی ایران و آمریکا و سختگیری دولت این کشور در اعطای اقامت به ایرانی‌ها از یک سو و شرایط ایده آل کشور کانادا از سوی دیگر باعث شده تا کانادا به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی ایرانی‌ها تبدیل شود.

بعد از آمریکا و کانادا کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین، مکزیک، ونزوئلا، کلمبیا و... در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته تعداد مهاجران ایرانی در این کشورها ناچیز است و به ۱۰هزار نفر هم نمی‌رسد. به طور کلی، قاره آمریکا ۴۷ درصد کل مهاجران ایرانی را به خود اختصاص داده است.

قاره اروپا

اروپا دومین مقصد مهاجران ایرانی طبق آمار بوده است. چیزی حدود ۱.۲ میلیون ایرانی در نقاط مختلف قاره اروپا اقامت دارند؛ یعنی ۲۹ درصد از کل مهاجران کشور ایران. در بین کشورهای اروپای، انگلستان با چیزی نزدیک به ۴۰۰ هزار ایرانی در صدر قرار دارد. آلمان با بیش از ۳۰۰ هزار نفر در رده دوم و سوئد با بیش از ۱۰۰ هزار نفر در رتبه سوم بیشترین ایرانی‌های مهاجر در اروپا قرار گرفته‌اند. بعد از این کشورها نیز کشورهایی مثل فرانسه، هلند، اتریش، ایتالیا، دانمارک، بلژیک، سوئیس و نروژ قرار دارند که در مجموع چیزی بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی را در خود جای داده‌اند.

کشورهای عربی و آفریقا

کشورهای عربی و آفریقایی حدودا ۱۴ درصد مهاجران ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. البته در این بین، کشورهای آفریقایی سهم ناچیزی را دارند و بیشترِ این جمعیت در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه امارات اقامت دارند. امارات حدودا ۳۶۰ هزار ایرانی دارد و از این حیث در بین ۵ کشور محبوب ایرانیان برای مهاجرت قرار می‌گیرد. بعد از امارات هم کشورهایی مانند عراق، کویت و قطر قرار دارند که در مجموع چیزی بیش از ۱۵۰ هزار ایرانی را در خود جای داده‌اند.

سایر کشورهای آسیایی و اقیانوسیه

کشورهای آسیایی (به جز کشورهای عربی) و کشورهای حوزه اقیانوسیه هم ۱۰ درصد مهاجران ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. در بین این کشورها ترکیه با چیزی نزدیک به ۱۳۰ هزار ایرانی در جای نخست قرار دارد و بعد از آن استرالیاست که ۱۲۰ هزار ایرانی دارد. بعد از آنها نیز کشورهایی مثل مالزی، گرجستان، هند، نیوزلند، آذربایجان و... در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در زیر لیست ۱۰ کشور دنیا با بیشترین مهاجر ایرانی را می‌بینید:

  • ایالات متحده آمریکا
  • کانادا
  • انگلیس
  • امارات
  • آلمان
  • ترکیه
  • استرالیا
  • سوئد
  • عراق
  • فرانسه

آیا بدون پول هم می‌توان مهاجرت کرد؟

جواب این سوال به طور کلی مثبت است اما بستگی به شرایط شما دارد. بنابراین مهاجرت بدون پول برای همه امکان پذیر نیست اما برای افرادی که از برخی شرایط مانند تخصص کاری، رزومه تحصیلی درخشان و... برخوردار باشند امکان پذیر است.

مهاجرت تحصیلی بدون پول

مهاجرت تحصیلی در حال حاضر در دسترس ترین شیوه مهاجرت ایرانی‌هاست. آمارها نشان می‌دهد که مهاجرت از طریق تحصیل بیشترین حجم مهاجرت‌ ایرانیان در چند سال اخیر را تشکیل می‌دهد. اما سوال اینجاست که آیا مهاجرت تحصیلی بدون پول هم ممکن است؟

به طور کلی، برای مهاجرت تحصیلی باید مدارک مربوط به تمکن مالی را ارائه کنید. مدارکی که نشان دهد از بودجه کافی برای تامین هزینه تحصیل و زندگی در کشور مقصد برخوردار هستید. اما در صورتی که بتوانید بورسیه تحصیلی یک کشور را به دست آورید، همین بورسیه می‌تواند جایگزین مدرک تمکن مالی شود. بنابراین با گرفتن بورسیه تحصیلی حتی می‌توانید بدون پول و به صورت رایگان در کشورهای خارجی تحصیل کنید.

البته گرفتن بورسیه تحصیلی معمولا نیاز به سوابق علمی و آموزشی قابل توجه است. اما یک راه دیگر هم برای تحصیل در خارج با هزینه خیلی پایین وجود دارد؛ انتخاب کشوری با سیستم آموزش رایگان مثل آلمان. دانشگاه‌های دولتی آلمان هیچ هزینه‌ای را از دانشجویان خارجی بابت شهریه دریافت نمی‌کنند و کل هزینه‌های شما مربوط به هزینه زندگی است. بخشی از این هزینه را هم می‌توانید با کار دانشجویی تامین کنید.

مهاجرت کاری بدون پول

مهاجرت کاری بدون پول نسبت به انواع دیگر روش‌های مهاجرتی راحت‌تر است. فقط کافیست در یک زمینه شغلی مورد نیاز بازارهای کار خارجی داری تخصص باشید و بتوانید یک پیشنهاد شغلی را از کارفرمای خارجی دریافت کنید. در چنین شرایطی لازم است که فقط هزینه یک ماه زندگی در کشور مقصد را داشته باشید تا بتوانید ویزای کاری آن کشور را بگیرید. بعد از ورود به کشور مقصد و مشغول به کار شدن هم درآمد ماهیانه خواهید داشت که کفاف زندگی روزمره را می‌دهد.

مهاجرت کاری به کانادا یکی از بهترین گزینه‌هایی است که دارید. یک کشور مهاجرپذیر با اقتصاد پیشرفته و بازار کار گسترده که برنامه‌های مهاجرتی مختلفی از جمله اسکیل ورکر را برای جذب نیروی خارجی متخصص ارائه کرده است. ارائه درخواست برای برنامه مهاجرت کاری کانادا هزینه خاصی ندارد.

مهاجرت از طریق خانواده بدون پول

مهاجرت از طریق خانواده یکی دیگر از انواع روش‌های مهاجرت است که برای اقدام از طریق آن باید یکی از اعضای درجه یک خانواده‌تان اقامت کشور مقصد را داشته باشد. در چنین شرایطی اگر شخص دعوت کننده در کشور مقصد بتواند تمکن مالی خود را ثابت کند، نیازی به پول برای گرفتن ویزا و اقامت نخواهید داشت. میزان تمکن مالی شخص دعوت کننده باید در حدی باشد که از پس هزینه‌های زندگی شما برآید. این عدد در کشورهای مختلف فرق دارد.

به طور کلی، از آمارها مشخص است که کشور ایران به ویژه در سالیان اخیر به یکی از کشورهای مهاجرفرست دنیا تبدیل شده است. رفاه، کیفیت زندگی و فرصت‌های بهتر برای پیشرفت در کشورهای مقصد از مهم ترین دلایل مهاجرت ایرانیان محسوب می‌شود. حتی اگر پول آنچنانی هم نداشته باشد، باز هم می‌توانید شانس خود را برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته دنیا امتحان کنید. شرکت نیلگام با سابقه طولانی در این حوزه، در تمامی مراحل مهاجرت همراه شما خواهد بود.

منبع: موسسه مهاجرتی نیلگام

آمار مهاجرت ایرانیان | مهاجرت بدون پول امکانپذیر است؟

کد خبر 627623

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha