مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

پرونده اختصاصی همشهری درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان‌ها و اقدام‌های انجام شده در این بخش را در ادامه بخوانید.

واکسیناسیون

همشهری آنلاین-گروه استانی:

این روزها روند واکسیناسیون کرونا در کشور با حساسیت ویژه‌ای ازسوی افکارعمومی دنبال می‌شود و بازتاب گسترده‌ای هم در شبکه‌های اجتماعی دارد؛ موضوعی که به اولویت اصلی دولت سیزدهم نیز تبدیل شده و براساس اعلام مسئولان تأمین واکسن و شتاب دادن به روند تزریق، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دولت در دستورکار دارد. براین اساس هم بود که مسئولان دولتی وعده‌هایی مبنی بر تکمیل واکسیناسیون جامعه هدف علیه ویروس کرونا ‌تا بهمن‌ماه سال‌جاری دادند و به‌دنبال انجام اقدام‌های گسترده برای مهار کرونا هستند.

با توجه به این موضوع همشهری با بررسی دقیق همه استان‌های کشور، برنامه‌های اساسی استان‌ها برای مهار کرونا و تسریع واکسیناسیون در کشور و مشکلات موجود برسر راه این طرح را مورد بررسی قرار داده‌است. همچنین با توجه به برنامه‌ها و اقدام‌های درحال اجرا، به بررسی پیش‌بینی مسئولان بهداشتی استان‌ها درباره وضعیت همه‌گیری کرونا و میزان امید به بهبود شرایط در هفته‌های آینده پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اردبیل
باتوجه به پوشش حدود 20درصدی واکسیناسیون در استان اردبیل تا این لحظه، مردم این استان معتقدند میزان واکسیناسیون مطلوب نیست و فاصله زیادی با روند قابل‌قبول دارد. براساس آمار دانشگاه علوم‌پزشکی استان، تاکنون بیش‌از 354هزارنفر دوز اول و حدود 175هزار نفر هم دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. هرچند واکسیناسیون گروه‌های هدف براساس ابلاغیه‌های وزارت بهداشت، در استان درحال انجام است، اما بررسی‌های میدانی خبرنگارهمشهری از ازدحام جمعیت در برخی مراکز تزریق واکسن با وجود نوبت‌دهی حکایت دارد؛ موضوعی که مردم نسبت به آن انتقاد دارند.

گاهی هم نبود واکسن به‌ویژه دوز دوم گلایه‌های شهروندان را به‌دنبال داشته‌است. مسئولان می‌گویند تنها واکسنی که فعلا برای تزریق دوز دوم تأمین نشده، اسپوتنیک است که این، یک مشکل کشوری است. مسئولان اظهار می‌کنند سهمیه واکسن اختصاصی به استان، به محض دریافت در پایگاه‌ها به گروه‌های هدف تزریق می‌شود و اگر رایزنی‌ها برای اختصاص سهمیه بیشتر در سطح کشوری انجام شود، روند واکسیناسیون تسریع خواهد شد. درحال‌حاضر نسبت به روزهای پایانی مردادماه، وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، روند نزولی نشان می‌دهد و اگر مردم با حساسیت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اردبیل از پیک پنجم عبور می‌کند.

خراسان‌رضوی
 با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان‌رضوی درماه اخیر، انجام واکسیناسیون برای گروه‌های هدف در کنار اقدام‌های کنترل بحران نظیر تأمین تجهیزات پزشکی و دارویی به‌منظور پیشگیری از مرگ ومیر بیماران کرونایی، در دستورکار مدیریت استان قرارگرفت. اگرچه خراسان‌رضوی پنجمین اوج‌گیری کرونا را پشت‌سر گذاشته‌است، اما درنگاهی بدبینانه، ممکن است در آینده با موج ششم و بسیار شدید کرونا نیز مواجه شود. با سازوکار علمی، سن واکسیناسیون برای حاشیه شهر مشهد پایین آورده شد، به همین دلیل خراسان‌رضوی چند روزی به‌شدت با کمبود واکسن مواجه شد، اما با وارد شدن محموله جدید واکسن کرونا برنامه دوز دوم واکسیناسیون گروه‌های هدف از 14شهریورماه دوباره آغاز شده‌است.

براساس آخرین آمارها، تاکنون ۳۱درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸سال این استان واکسینه شده‌اند که از میانگین کشوری هم بالاتر است. درحال‌حاضر روزانه حدود ۴۵هزارنفر در ۶۵مرکز تجمیعی واکسیناسیون و مراکزغیرتجمیعی استان واکسینه می‌شوند. بخشی از ظرفیت‌های استان اعم از دانشگاه‌ها، هلال‌احمر، نیروی زمینی ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و بخش‌خصوصی به کار گرفته شده‌است تا ظرفیت واکسیناسیون استان به روزانه 100هزارنفر افزایش یابد.

کرمانشاه 
در استان کرمانشاه طی روزهای اخیر با همکاری دانشگاه‌های رازی، آزاد، ارتش، سازمان تاکسیرانی و... تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون تجمیعی از 34پایگاه به 41پایگاه افزایش پیدا کرده‌است. یکی دیگر از اقدام های مرکز بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان، فعال کردن تعدادی از پایگاه‌های واکسیناسیون در نوبت بعدازظهر وافزایش تعداد تیم‌های واکسیناسیون با استفاده از ظرفیت بسیجیان، دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی، بسیج دانشجویی، بسیج جامعه پزشکی و... است تا جایی ‌که دانشگاه‌علوم‌پزشکی کرمانشاه در شاخص نسبت تعداد تیم‌ها به تعداد پایگاه‌های تجمیعی، رتبه نخست کشور را دارد.

همچنین برای تحویل و توزیع سریع واکسن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه‌ریزی شده‌است. آموزش و تبلیغات گسترده ازطریق رسانه‌های محلی و فضای‌مجازی برای تشویق گروه‌های هدف به واکسیناسیون و درنظرگرفتن پایگاه‌های اختصاصی برای مشاغل معرفی شده نیز از دیگر اقدام‌ها برای تسریع در روند واکسیناسیون است.

اقدام‌های پیشگیرانه در مرزهای ورودی استان شامل حساس‌سازی کارکنان مراقبت مرزی، آموزش کارکنان مستقر در پایانه مرزی و تحویل تجهیزات موردنیاز ازجمله ماسک N95، سواپ نمونه‌گیری، محیط ترانسپورت، کیت حفاظت فردی و... به پایگاه‌های بهداشتی مرزی از دیگر اقدام‌های انجام شده بوده‌است. امید به کاهش موارد بستری و سرپایی در روزها و هفته‌های آینده در استان بالاست.

خراسان‌جنوبی
میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از اوایل تیرماه سال‌جاری افزایش یافت و شهرستان‌های استان خراسان‌جنوبی به‌تدریج تغییر رنگ دادند تا جایی که از ۱۱شهرستان استان، ۶شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، 3شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲شهرستان نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار گرفتند. این‌درحالی‌است که تاکنون بیش‌از ۳۳۰هزار دز واکسن کرونا وارد خراسان‌جنوبی شده و ۹۰درصد واکسن‌ها به گروه‌های هدف تزریق شده‌است.

اگر روند توزیع واکسن مانند ۲هفته اخیر باشد، تا ۴۰روز دیگر واکسیناسیون برای جامعه هدف کامل می‌شود، اما این مهم نیازمند ورود محموله‌های واکسن موردنیاز به استان است. براساس آخرین آمارهای ارائه شده ازسوی مسئولان استان، روزانه ۸هزار دوز واکسن در استان خراسان‌جنوبی تزریق می‌شود که درصورت تأمین واکسن، ظرفیت افزایش ۲برابری واکسیناسیون نیز وجود دارد.

با توجه به افزایش قابل‌توجه واکسن‌های دریافتی و ورود ۶۸هزار دوز واکسن جدید به استان، ساعت کار مراکز تجمیعی واکسیناسیون در خراسان‌جنوبی از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب افزایش پیدا خواهد کرد و به‌صورت مداوم این مراکز دراین ساعت‌ها فعالیت می‌کنند.

گلستان 
براساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان، از جمعیت یک‌میلیون و ۹۰۰هزارنفری استان، حدود یک میلیون‌و ۲۰۰هزارنفر واجد شرایط دریافت واکسن هستند و تا پایان هفته نخست شهریور، ۴۶۰هزارو ۹۲۱دوز واکسن به افراد واجد شرایط تزریق شده‌است. درمجموع در گلستان ۳۲مرکز تجمیعی واکسیناسیون با همکاری سه جانبه دولت، ارتش و سپاه نینوا ایجاد شده و یک‌ششم افراد از واکسن کووایران برکت استفاده کرده‌اند.

در برخی مناطق استان به‌دلیل استقبال اندک از واکسیناسیون، سن تزریق با مجوز رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی، تا متولدان سال ۱۳۶۵ نیز پایین آمده‌است. اما برخلاف این مناطق، شاهد ازدحام متقاضیان واکسن در سایر مراکز تزریق واکسن و نگرانی‌های شهروندان هستیم. اگرچه به‌نظرمی‌رسد گلستان در مسیر نزولی ازنظر تعداد مبتلایان به کرونا قراردارد، اما بستری‌شدن ۷۹۴بیمار که ۱۱۲نفر آنان در بخش آی.سی.یو بستری هستند و ۳۲نفر از دستگاه ونتیلاتور استفاده می‌کنند همچنان اعداد بالایی برای استانی با کم‌تر از ۲میلیون نفر جمعیت به حساب می‌آید.

برای پیشگیری از صعودی شدن آمار مبتلایان، محدودیت ترددهای شبانه از ساعت ۲۲شب همچنان برقرار و محدودیت های صنفی نیز به قوت خود باقی است. 

آذربایجان‌شرقی  
دراستان آذربایجان‌شرقی پس از چند روز کمبود واکسن، بازهم امکان واکسیناسیون گسترده فراهم و تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا و سینوفارم آغاز شده‌است. محموله جدید واکسن کرونا چندروز قبل از تهران وارد شده و قرار است محموله‌های دیگر نیز به‌زودی از راه برسد. بنابراعلام مسئولان، برای روزهای آینده به اندازه کافی واکسن وجود دارد و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت. تاکنون 35درصد از جمعیت بالای ۱۸سال استان واکسینه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا حدود 2هفته آینده، تا 40درصد هم برسد.

براساس اعلام مسئولان، روند کاهشی همه‌گیری ویروس کرونا در استان با افزایش سرعت واکسیناسیون و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی ازسوی شهروندان ممکن خواهد بود و با توجه به افزایش موارد ابتلا در چند هفته‌ گذشته، احتمال افزایش فوتی‌ها و بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه هم محتمل است.

سمنان
سرعت واکسیناسیون در سمنان در مقایسه با جمعیت این استان نسبت به سایر استان‌ها روند تقریبا مطلوبی دارد. دراین استان 720هزارنفری، تاکنون بیش‌از 280هزار دوز واکسن تزریق شده‌است. روند واکسیناسیون دراین استان درصورت دردسترس بودن واکسن مناسب است، به‌طوری‌که آمار تزریق روزانه بیش‌از 5هزارو400دوز واکسن نیز دراین استان ثبت شده‌است. اما کمبود واکسن سبب شده سرعت واکسیناسیون در سمنان نیز کاهش یابد.

دراین میان باید اذعان کرد که سمنان نیز از پیک موج پنجم کرونا عبور کرده‌است، با این‌حال همچنان شهرستان‌های آرادان، مهدیشهر، سمنان، شاهرود و گرمسار در وضعیت بی‌ثبات کرونایی قراردارند. به همین دلیل کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان سمنان معتقدند ساده‌انگاری کرونا دراین روند نزولی آمارها، می‌تواند بازهم آمارها را دراین استان افزایش دهد. برهمین اساس مهم‌ترین اولویت مسئولان در کنار تأمین واکسن، افزایش میزان توجه جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران همه‌گیری ویروس کرونا به‌ویژه در آستانه پاییز است.

مازندران
آمارهای کرونایی مازندران طی 3هفته اخیر پس‌از چند هفته فوق بحرانی، سرانجام روندی نزولی به‌خود گرفته و براساس آخرین بررسی‌ها، فقط یک شهرستان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارد. اما درحالی‌که انتظار می‌رفت با کاهش شرایط بحرانی دراین استان، بستر تسریع واکسیناسیون در 35مرکز تجمیعی واکسیناسیون و ده‌ها مرکز بهداشت روستایی فراهم‌ شود، کمبود واکسن در کشور سبب شد مازندرانی‌ها نیز چشم‌انتظار دریافت واکسن بمانند.

تاکنون حدود یک‌میلیون‌و 550هزار دوز واکسن کرونا در مازندران تزریق شده که حدود یک میلیون از آن دوز نخست است و نزدیک به 550هزارنفر نیز هردو دوز را دریافت کرده‌اند. بنابراین حدود یک‌میلیون نفر دراین استان منتظر دریافت دوز دوم واکسن کرونا هستند که بسیاری از آنان نوبت دریافت دوز دوم‌شان نیز گذشته و هنوز منتظر دریافت پیام برای تزریق هستند. با توجه به اینکه موج پنجم کرونا در مازندران به‌دلایل مختلف ازجمله عادی‌انگاری اجتماعی به بالاترین حد ضریب ابتلا رسیده بود، کارشناسان بر این باورند احتمالا فعلا روند کاهشی ادامه خواهد داشت، مگر اینکه با عادی‌انگاری مردم، سویه «لمبدا» موج ششم را دراین استان آغاز کند.

اصفهان 
در اصفهان روند واکسیناسیون پس از وقفه‌ای چندروزه در هفته گذشته، با ورود محموله جدید که شامل حدود ۷۰هزار دوز واکسن آسترازنکا و ۳۰هزار دوز واکسن کووایران برکت بود، ازسر گرفته شد. این ۲نوع واکسن فقط برای افرادی که دوز اول را تزریق کرده‌اند و منتظر دوز دوم هستند، استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت واکسیناسیون در استان بالاست و ظرفیت ۵۰هزار دوز واکسن روزانه وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در محموله‌های بعدی حدود ۱۰۰هزار دوز واکسن دریافت شود.

دراین میان باید اشاره کرد که آمار ابتلا به کرونا در اصفهان، روند کاهشی دارد. البته هرچند تعداد مراجعه‌کنندگان و تست‌های مثبت کرونا کاهش یافته، اما تعداد افراد بستری و فوتی روزانه ناشی از کرونا در اصفهان همچنان افزایشی است که انتظار می‌رود با افزایش سرعت واکسیناسیون در هفته‌های پیش رو، سیر نزولی پیدا کند. تاکنون حدود ۲۹درصد از جمعیت استان نوبت نخست واکسن کرونا و بیش‌از ۱۶درصد نیز هردو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند. هرچند آمار واکسیناسیون اصفهان از متوسط کشوری بالاتر است، اما تا میزان هدف که واکسینه کردن ۷۰درصد جمعیت است، فاصله دارد. 

همدان
میزان واکسیناسیون دراستان همدان در هفته‌های گذشته روند روبه‌رشدی داشته و تعداد بیشتری از مردم استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که علت آن، افزایش واردات واکسن‌های خارجی و افزایش تولید واکسن‌های داخلی است. آخرین آمارها نشان می‌دهد که تاکنون بیش‌از ۴۸۰هزار دوز واکسن در همدان تزریق شده‌است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین برنامه برای مهار کرونا، تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس باشد. اگر واکسیناسیون انجام شود و بر روند ورود و خروج دانش‌آموزان کنترل وجود داشته باشد، شاید بتوان شاهد حضور درصد محدودی از دانش‌آموزان در مدارس بود. مسئله مهم دیگر همه‌گیری ویروس آنفلوانزاست که تلفیق این ویروس با ویروس کرونا می‌تواند مشکلات زیادی ایجادکند و هم تشخیص را دچار مشکل و هم امکان ابتلا به عفونت همزمانی را بیشتر کند.

یزد
برای هفته‌های آینده به‌منظور مهار ویروس کرونا در استان یزد چندین برنامه تدوین شده‌است که تداوم اجرای طرح «شهید سلیمانی» برای شناسایی زودهنگام افراد مبتلا و انجام اقدام‌های پیگیرانه برای درمان، یکی از آنهاست. افزایش واکسیناسیون هم به سرعت دنبال می‌شود و برای تسریع در این امر نسبت به شناسایی گروه‌های جدید شغلی اقدام خواهد شد، اما موفقیت در واکسیناسیون به افزایش استقبال و مراجعه مردم بستگی دارد.

دراین میان مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید صدوقی یزد معتقدند روند شیوع بیماری کرونا در استان روبه کاهش است و چند روز پیش در ستاد ملی کرونا از عملکرد استان یزد دراین حوزه قدردانی شده‌است. براین اساس انتظار می‌رود در هفته‌های پیش رو نیز این روند ادامه یابد، اما در اوایل فصل سرما ممکن است با روند افزایشی مواجه شویم. همچنین حدود 42درصد از جمعیت هدف استان (افراد 18 سال به بالا) نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و 20درصد هم به‌صورت کامل واکسینه شده‌اند که این درصدها بالاتر از میانگین کشوری است. تنها مشکل کنونی دراین زمینه به دیر ارسال شدن واکسن به استان مربوط می‌شود.

کردستان
براساس آخرین آمارها در هفته‌های اخیر میزان مرگ ومیر بیماران کرونایی در کردستان که تا پیش‌از ان زیر 10نفر بود، تاحدودی روند افزایشی نشان می‌دهد. البته تعداد مبتلایان شناسایی‌شده نیز بالاست و این موضوع به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ازسوی مردم بازمی‌گردد. به‌گفته مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان، با وجود آموزش‌های فراوان، اما برخی از مردم مقید به رعایت این نکات بهداشتی نیستند. حتی در برخی اداره‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین است و با توجه به شرایط کنونی، نمی‌توان به بهتر شدن وضعیت کرونا در کردستان چندان امید بست.

دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان پیش‌بینی می‌کند با این وضعیت، درهفته‌های آینده شاهد افزایش نسبی میزان مرگ ومیر بیماران کرونایی در استان باشیم. اینها درحالی‌است که ۱۷مرکز واکسیناسیون تجمیعی در کردستان وجود دارد که روزانه حدود ۱۲هزارنفر را واکسینه می‌کنند. البته کردستان ظرفیت تزریق روزانه بیش‌از ۲۵هزارنفر را دارد، اما به‌دلیل محدودیت و کمبود واکسن، این عدد نصف می‌شود. قول‌هایی برای افزایش سهم واکسن به استان داده شده‌است که درصورت عملی شدن، ظرفیت تزریق بالا می‌رود. 

مرکزی
تاکنون 463هزارو 493دوز واکسن در استان مرکزی تزریق شده‌است که 298هزارو 891دوز آن در نوبت اول و 164هزارو602دوز هم در نوبت دوم تزریق شده‌است. واکسیناسیون در استان مرکزی روند خوبی دارد و با توجه به وجود 6مرکز تجمیعی تزریق واکسن در شهر اراک که با همکاری دستگاه‌های اجرایی درحال فعالیت هستند، مسئولان بهداشتی این استان امیدوارند بتوانند سرعت واکسیناسیون را افزایش‌دهند.

درحال‌حاضر مشکلی در واکسیناسیون گروه سنی بالا وجود ندارد، به‌طوری که 84درصد از افراد بالای 80سال، 89درصد از افراد 75 تا 79سال، 91درصد از افراد 70 تا 74سال، 93درصد از افراد 65 تا 69سال، 91درصد از افراد 60 تا 64سال و 86درصد از افراد 50 تا 59سال واکسینه شده‌اند. هرچه گروه سنی هدف واکسیناسیون کاهش می‌یابد، درصد مشارکت پایین می‌آید، به‌گونه‌ای که تنها40درصد از افراد 45 تا 49سال و 70درصد از افراد 50 تا 54سال برای تزریق واکسن مراجعه کرده‌اند و تأثیر این مسأله در بیمارستان‌ها کاملا قابل مشاهده است و بیشتر افراد بستری شده و فوتی‌ها براثر بیماری کرونا از گروه‌های سنی پایین‌تر هستند.

هرمزگان 
براساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان، از زمان آغاز واکسیناسیون عمومی کشور دراین استان تاکنون،21مرکز تجمیعی واکسیناسیون ایجاد شده‌است که با توجه به استقبال عمومی، به‌زودی یک مرکز دیگر هم به این تعداد اضافه خواهدشد تا واکسیناسیون با شتاب بیشتری انجام و برخی مشکلات ازجمله ازدحام مردم رفع شود. همچنین تاکنون 38درصد از افراد واجد شرایط بالای 18سال دوز اول واکسن و 20درصد هم هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

از ۲۵مردادماه نیز این دانشگاه اعلام کرده‌است که همه متولدان زیر ۱۳۶۰در شهرهایی با کم‌تر از ۲۰۰هزارنفر جمعیت می‌توانند واکسن دریافت کنند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان استقبال مردمی از واکسیناسیون در هرمزگان بسیار خوب بوده‌است، به‌طوری‌که 90درصد از افراد بالای 60سال استان هرمزگان واکسن دریافت کرده‌اند.

قم
با وجود افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون قم از 3 به 18مرکز و کاهش سن گروه‌های هدف واکسیناسیون به 37سال، همچنان این استان در رده پایین جدول واکسیناسیون کشور قراردارد. تا 14شهریورماه 264هزارو 557دوز واکسن در قم تزریق شده که از این تعداد 347هزارو 468دوز مربوط به نوبت اول و 117هزارو 809دوز برای نوبت دوم است. پوشش واکسیناسیون گروه‌های هدف در قم حدود 34درصد است و برخی شهروندان رغبت چندانی به تزریق واکسن ندارند که مهم‌ترین دلیل این موضوع نیز واکسن‌هراسی ازسوی برخی در شبکه‌های اجتماعی است.

استان قم با توجه به افزایش مراکز واکسیناسیون ظرفیت تزریق روزانه 30هزار دوز واکسن را دارد، اما درحال حاضر ازحدود 10درصد این ظرفیت استفاده می‌شود. این استان برای توسعه طرح واکسیناسیون آمادگی لازم را دارد، اما برخی شایعات در زمینه واکسن‌هراسی، مهم‌ترین مانع توسعه واکسیناسیون است. 

کرمان
در روزهای اخیر به‌دلیل کمبود واکسن، افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن کرونا به‌ویژه در شهر کرمان امکان ثبت‌نام نداشتند و مسئولان علوم‌پزشکی گفته‌اند به‌محض دریافت سهمیه واکسن، ظرفیت به تعداد سهمیه مراکز تجمیعی و ایستگاه‌های تزریق واکسن باز می‌شود. سهمیه واکسن کرونا طی 2هفته گذشته بیشتر صرف نوبت دوم شد و نوبت اولی‌ها با کاهش سهمیه مواجه شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش، حدود یک‌میلیون‌و ۲۲۰هزار دوز واکسن به استان کرمان وارد شده و حدود ۷۲۰هزارنفر دوز اول و ۳۶۰هزارنفر هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

روند واکسیناسیون در استان با توجه به افزایش تعداد مراکز و همچنین افزایش ساعات کار، روبه افزایش است. همچنین واکسیناسیون خودرویی نیز با همکاری نیروی انتظامی در دستورکار قرار دارد. دراین میان مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان از روند نزولی ابتلا در این استان خبر می‌دهند ومعتقدند تعداد بیماران بستری در بیمارستان نسبت به هفته‌های قبل، بیش‌از ۲۰درصد کم‌تر شده و از تعداد بیماران سرپایی نیز به همین میزان کاسته شده‌است.

همچنین تاکنون بیش‌از ٨٠درصد از اساتید و معلمان واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون معلمان مدارس غیرانتفاعی نیز درحال کامل شدن است. 

سیستان‌وبلوچستان
از آنجا که سیستان‌وبلوچستان از اولین استان‌های کشور بود که با سویه دلتا مواجه شد، واکسیناسیون جمعیت‌های سنی بیشتری در دستورکار قرارگرفت و هم اینک متولدان ۱۳۶۵و قبل از آن، می‌توانند برای دریافت واکسن به مراکز تجمیعی مراجعه‌کنند. با توجه به اینکه فصل سرما پیش روست، از همه افراد و گروه‌های هدف خواسته شده به مراکز معرفی‌شده مراجعه کنند تا کنترل این بیماری با سرعت بیشتری انجام شود.

هرچند در ابتدا رواج شایعات و باورهای غلط و واکسن‌هراسی موجب استقبال کم از واکسیناسیون شد، اما با گذشت بیش‌از 4ماه از آغاز واکسیناسیون کرونا، تا این لحظه بیش‌از ۲۰۰هزار دوز واکسن به مردم سیستان‌وبلوچستان تزریق شده‌است.

کمبود واکسن برکت از چالش‌های استان محسوب می‌شود که پیگیری‌های لازم برای تأمین آن درحال انجام است و به محض تهیه، اطلاع‌رسانی می‌شود. دراین میان مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان می‌گویند افرادی که نوبت اول واکسن برکت را زده‌اند، نگران تأخیر در دوز دوم نباشند، چراکه تأخیر 2هفته‌ای، تأثیری در اثربخشی واکسن ندارد. گفتنی است با در پیش بودن سال تحصیلی جدید، واکسیناسیون فرهنگیان استان نیز درحال انجام است. 

لرستان
آخرین آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۷۸۹هزارو ۷۸۴دوز واکسن به استان لرستان واردشده که از این تعداد، ۶۲۸هزارو ۸۷دوز به شهروندان تزریق شده‌است. ازاین رقم، ۲۰۲هزار و ۷۲۷نفر هر 2دوز را دریافت کرده‌اند و البته ۴۲۵هزار و ۳۶۰نفر نیز تنها یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. با این شرایط تاکنون درصد تزریق واکسن به گروه هدف(افراد بالای 18سال)، 32/8 درصد بوده‌است. برای تسریع در روند واکسیناسیون در استان، تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون افزایش پیدا کرده‌ و واکسیناسیون کارکنان اداره‌ها و سایر نهادها درصورتی‌که تعداد نیرو کم باشد، به ساختمان ستاد مرکز فوریت‌های پزشکی استان ارجاع داده شده و درصورت تعداد بالای کارکنان، تکنسین‌های فوریت پزشکی به‌همراه کارشناسان مرکز بهداشت با حضور در همان اداره‌ها واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

براساس پیش‌بینی‌ها اگر روند ورود واکسیناسیون مانند هفته گذشته باشد، می‌توان امیدوار بود که تا بهمن‌ماه واکسیناسیون به‌صورت کامل برای گروه هدف در استان لرستان انجام شود. اینها درحالی‌است که براساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان مجموع مبتلایان شناسایی شده در استان از رقم 175هزارو480 نیز عبور کرده‌ و تعداد قربانیان نیز به حدود ۲هزار و 400 نفر رسیده‌است.

چهارمحال‌وبختیاری
چهارمحال‌وبختیاری 688هزارنفر جمعیت بالای 18سال دارد که به‌گفته مسئولان تاکنون 30درصد جمعیت، دوز اول و 15درصد هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند. تا 15شهریورماه، 371هزار دوز واکسن کرونا در قالب 30محموله وارد استان شده‌است که از این تعداد 310هزار دوز تزریق شده‌است. همچنین روزانه 6هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق می‌شود که شتاب بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌است، چراکه در هفته‌های گذشته روزانه 3هزارو 500 دوز واکسن تزریق می‌شد.

هم‌اکنون  110مرکز واکسیناسیون و 16پایگاه تجمیعی در استان فعال شده‌است و بررسی‌های میدانی خبرنگارهمشهری حاکی از آن است که واکسیناسیون در بسیاری از روزها بدون تجمع و متناسب با برنامه زمان‌بندی شده انجام می‌شود. موج پنجم شیوع کرونا در استان از 20تیرماه آغاز شد و پس از ماندگاری این استان به مدت چند هفته در قله این موج، روند نزولی همه‌گیری ویروس کرونا از 13شهریورماه آغاز شده‌است.

قزوین
۱۱مرکز تجمیعی و حدود ۷۵مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی عملیات واکسیناسیون را در قزوین برعهده دارند و این استان با جمعیت حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزارنفری، تاکنون موفق شده‌است ۳۴/۲درصد از افراد بالای ۱۸سال را برعلیه ویروس کرونا واکسینه کند. با این حال کمبود واکسن در 2هفته اخیر محرز بود و بسیاری از شهروندان از مدت‌ها پیش با توجه به فرارسیدن نوبت دوم دریافت واکسن، در انتظارتأمین آن بودند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، در روزهای اخیر وضعیت ارسال و تزریق واکسن در استان‌ها بهتر شده‌است. درحال‌حاضر حدود ۴۰۰هزار دوز واکسن به استان وارد شده‌است و هم‌اکنون روزانه هزارو۴۰۰ تا هزارو۵۰۰نفر در شهر قزوین و هزارو۲۰۰نفر نیز در دیگر شهرستان‌های استان واکسینه می‌شوند. دراین میان آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰هزارنفر جمعیت قزوین، 6/50درصد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مردادماه 5هزارو ۹۵۲بیمار مشکوک به کرونا وجود داشت که این تعداد در شهریورماه با کاهشی محسوس، به ۲هزارو ۷۲۴بیمار رسیده‌است.

این‌درحالی‌است که در 2هفته پیک پنجم کرونا، رکورد ورودی بستری بیماران و همچنین میزان فوتی‌های این استان شکسته شد. 

آذربایجان‌غربی
استان آذربایجان‌غربی در هفته‌های اخیر وضعیت نامناسبی ازنظر ابتلا به ویروس کرونا نسبت به استان‌های همجوار داشت و حتی روزانه بین هزارو500 تا 2هزارنفر به کرونا مبتلا شدند. تعداد فوتی‌ها نیز به روزانه بیش‌از 30نفر هم رسید و اصلی‌ترین علت افزایش همه‌گیری ویروس کرونا در استان هم نزدن ماسک و بی‌اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده‌است. با توجه به اینکه بیش‌از 30درصد جمعیت بالای 18‌سال استان واکسینه شده‌اند و محموله‌های جدید سینوفارم، آسترازنکا و دیگر واکسن‌ها به استان رسیده، سرعت واکسیناسیون نیز بیشتر خواهدشد.

مسئولان امیدوارند با تزریق روزانه 50هزار دوز واکسن در هفته‌های آینده، استان از پیک پنجم کرونا عبورکند و شاهد روند کاهشی بیماری در استان باشیم. درحال‌حاضر نیز برای بهبود وضعیت، افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان در اولویت قرار دارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کم‌تر از 40درصد شهروندان از ماسک استفاده می‌کنند و رستوران‌ها و مراکز تفریحی نیز همچنان فعالند. یکی از دغدغه‌های اصلی درباره کنترل همه‌گیری ویروس کرونا در استان، ورود و خروج مسافرانی است که برای سفر زمینی به ترکیه و اروپا، از مرزهای استان استفاده می‌کنند. برای این منظور مسئولان بهداشتی و درمانی کنترل بیشتر مرز به‌ویژه مرز بازرگان را تشدید کرده‌اند.

البرز
بررسی‌ها نشان می‌دهد البرز هفتمین استان ازنظر میزان پوشش واکسیناسیون در کشور است و تا این لحظه حدود 900هزار دوز واکسن در استان تزریق شده که 40درصد از جمعیت این استان 3میلیون نفری را دربر می‌گیرد. در استان البرز ۲۷مرکز واکسیناسیون فعال است که این آمار از استانداردهای کشور 7مرکز بیشتر است و البته راه‌اندازی 7 مرکز دیگر نیز در دستورکار قرار دارد. روزانه 20هزار دوز واکسن در البرز تزریق می‌شود و هیچ کمبودی دراین زمینه وجود ندارد، اما با این وجود، برخی کمبودها در حوزه‌های تزریق واکسن مانع از شتاب گرفتن روند واکسیناسیون می‌شود. درمجموع، روند همه‌گیری ویروس کرونا در استان البرز ثابت و با یک شیب ملایم رو به کاهش است، در نتیجه باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا هم در برخی روزها ۳۶نفر بوده، اما درحال‌حاضر به ۱۸نفر رسیده و مقایسه‌ها کاهش ۵۰درصدی میزان مرگ و میر را دراین استان نشان می‌دهد. با سرعت گرفتن واکسیناسیون در استان و رعایت محدودیت‌های کرونا وشیوه‌نامه‌های بهداشتی که دراستان البرز از زیر40درصد به بالای ۶۵درصد رسیده‌است، می‌توان امیدوار بود آمار بیماران کرونایی دراین استان کاهش یابد.

زنجان
بنا به گفته مسئولان زنجان، واکسیناسیون رده سنی بالای ۴۰سال دراین استان آغاز شده‌است. هرچند واکسیناسیون در برخی مناطق استان، پوشش کم‌تر از ۵۰درصدی دارد، اما در خود شهر زنجان این میزان حدود ۶۰درصد است. میزان پوشش واکسیناسیون بالای ۴۰سال در مناطقی از شهر زنجان مانند «پونک»، «اسلام‌آباد»، «کوی فرهنگ» و «بی‌سیم» کم‌تر از ۵۰درصد است که پیش‌بینی‌ها از افزایش آن در روزهای آینده حکایت دارد، اما برخی مناطق مانند خرمدره، ابهر و سلطانیه همچنان دراین زمینه با مشکلاتی مواجه هستند.

میزان واکسیناسیون بالای ۷۰سال نیز دراین استان در مناطقی از شهر زنجان کم‌تر از ۶۰درصد بوده و همین میزان در مناطق مختلف شهرهای استان نمود دارد، اما آمار نشان می‌دهد شهرستان خدابنده عملکرد بسیار خوبی دراین بخش داشته است. به‌گفته مسئولان، در شهرستان‌ زنجان با توجه به جمعیت بالای گروه‌های هدف که در اولویت واکسیناسیون قرار دارند و با توجه به جمعیت کم روستاها، مشکل واکسیناسیون در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع می‌شود. در مورد روند همه‌گیری ویروس کرونا در استان هم مسئولان می‌گویند زنجان همچنان در پیک پنجم قرار دارد، اما با توجه به محدودیت‌های اعمال شده و افزایش واکسیناسیون در روزهای اینده، پیش‌بینی می‌شود روند ابتلا به ویروس کرونا نزولی شود.

بوشهر  
استان بوشهر نیز مانند سایر نقاط کشور برای افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌است. افزایش تعداد سالن‌ها، نفرات و اختصاص سهمیه واکسن از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی استان بوشهر برای افزایش سرعت واکسیناسیون تا ۲برابر است. درحال‌حاضر روزانه ۱۰هزارنفر واکسن دریافت می‌کنند که این تعداد با اجرایی‌شدن‌ تمهیدهای پیش‌بینی شده، به ۲۰هزارنفر در روز خواهدرسید.

در ۴۵روز آینده همه افراد بالای ۱۸سال واکسن دریافت خواهند کرد و در ادامه کار دوز دوم را خواهند گرفت. وضعیت همه‌گیری کرونا در استان با روند کاهشی مواجه است و هر روز شاهد کاهش وسعت و شدت بیماری هستیم. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده، وضعیت بهتر از روزهای قبل شود، به‌طوری‌که اکنون به‌نظر می‌رسد از پیک پنجم خارج شده‌ایم. 

ایلام
در استان ایلام تعداد واکسن دریافتی تاکنون بیش‌از ۳۱۶هزار دوز و کل واکسیناسیون انجام شده تعداد ۲۵۸هزارو۱۶۵ دوز است، همچنین واکسیناسیون نوبت اول انجام شده تعداد ۱۸۰هزارو۱۹۰دوز و واکسیناسیون نوبت دوم انجام شده ۷۷هزارو۹۷۵دوز است. درحال‌حاضر در استان جمعیت بالای ۱۸سال استان تعداد ۴۱۷هزارو۹۱۳ نفر است که تعداد ۱۸۰هزارو۱۹۳ نفر از آنان معادل 1/43درصد، دوز اول واکسیناسیون را دریافت کرده‌اند.

به‌گفته مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام، تزریق واکسن کرونا برای گروه‌های جامعه هدف دراین استان به روزانه ۱۰هزار دوز افزایش می‌یابد. براین اساس درحال‌حاضر روند انجام واکسیناسیون جامعه هدف در سطح استان مطلوب است و همه تلاش مسئولان مربوط به ارتقای آمارهای واکسیناسیون معطوف شده‌است. اکنون میزان ابتلا و بستری در استان روندی کاهشی دارد، اما همچنان آمار متوفیان تفاوتی نکرده و مدتی بعد از کاهش آمار مبتلایان و بستری‌ها؛ آمار متوفیان نیز کاهش خواهد یافت.

فارس
خبرها در استان فارس از سرعت گرفتن واکسیناسیون حکایت دارد و مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز از واکسینه شدن 50درصد از جمعیت هدف استان فارس خبر می‌دهند که این افراد دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. استان فارس در روزهای اخیر با تزریق بیش‌از 100هزار دوز در روز، در زمینه تزریق واکسن رکوردشکنی کرده‌است. آن‌گونه که مسئولان مربوط می‌گویند درصورت ورود محموله‌های جدید واکسن ازسوی وزارت بهداشت، همه مردم استان فارس هرچه زودتر بر علیه این بیماری ایمن می‌شوند.

اینها درحالی‌است که براساس بررسی‌های انجام شده، نه‌تنها مراجعان روزانه به مراکز درمانی کاهش داشته که تعداد شهرستان‌های پرخطر استان نیز به 9شهرستان رسیده همچنین درحال‌حاضر 22شهرستان در وضعیت نارنجی و 5شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تاکنون به همت تیم‌های اجرایی واکسیناسیون دانشگاه علوم‌پزشکی و با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه فجر فارس و به‌ویژه مشارکت مردم، حدود 2میلیون‌و ۵۶هزارو ۹۸۹دوز واکسن به مردم فارس تزریق شده و واکسیناسیون به‌سرعت درحال انجام است. 

گیلان 
در استان ۲میلیون‌و ۵۰۰هزارنفری گیلان، تاکنون یک‌میلیون و ۱۵۸هزار دوز واکسن برای تزریق به گروه‌های هدف وارد شده‌است و مراحل تحویل به‌صورت مستمر جریان دارد. براساس آمارهای منتشر شده ازسوی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان تا این لحظه، پوشش واکسن دوز اول گیلان ۱۸/۳درصد و دوز دوم ۳۲درصد است. گیلان جزو 10استان نخست کشور در انجام واکسیناسیون است، با این حال در 2هفته گذشته بسیاری از مراکز واکسیناسیون گیلان تعطیل بودند و بقیه مراکز هم به‌صورت محدود و با تمرکز بر واکسیناسیون دوز دوم به کار ادامه دادند.

بسیاری از افرادی که در سامانه واکسیناسیون ثبت‌نام کرده بودند نیز با وجود دریافت پیامک، موفق به تزریق واکسن نشدند که این موضوع گلایه شهروندان را به‌دنبال داشت. طی 2هفته اخیر از ۶۷مرکز واکسیناسیون استان، حدود نیمی از آنها به‌دلیل اختصاص نیافتن سهمیه تعطیل شدند. در روزهای گذشته در رشت نیز از ۲۳مرکز، تنها نیمی از مراکز واکسیناسیون با تعداد محدودی از سهمیه فعال بودند که گفته می‌شود با رسیدن محموله‌های جدید واکسن، روند واکسیناسیون سرعت می‌گیرد.

در ایام پیک پنجم همه‌گیری ویروس کرونا، بیماران بستری در بیمارستان‌های گیلان به بیش‌از ۲هزارنفر ‌هم رسید، اما براساس آخرین آمارها حدود هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و در روزهای اخیر شاهد روند کاهشی در تعداد بستری‌ها بوده‌ایم.

خراسان‌شمالی
تزریق روزانه واکسن کرونا در خراسان‌شمالی از مرز 7هزار دوز گذشت و در برخی روزها به ۱۰هزار مورد هم رسیده‌است. به‌گفته مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با توجه به ظرفیت‌های موجود و اعلام آمادگی مجتمع لاله سپاه استان برای راه‌اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون در بجنورد، خراسان‌شمالی ظرفیت تزریق روزانه ۲۰هزار دوز واکسن را نیز دارد. تاکنون چیزی درحدود ۳۶درصد از جمعیت هدف در استان واکسینه شده‌اند و اگرچه در برخی از شهرستان‌ها و روستاها روند واکسیناسیون کند است، اما پوشش واکسیناسیون در شهرستان گرمه به ۵۰درصد رسیده‌است.

دراین میان با وجود اینکه روند همه‌گیری ویروس کرونا در استان سیر نزولی خود را طی می‌کند، اما نباید این موضوع به معنای عادی‌انگاری تلقی شود. از ابتدای آغاز طرح ملی واکسیناسیون در خراسان‌شمالی همزمان با سراسرکشور، تاکنون ۳۰۴هزارو ۷۴۵واکسن کرونا به استان وارد و ۲۷۴هزار دوز تزریق شده‌است.

خوزستان
با توجه به ماه‌ها درگیری خوزستان با سویه‌های جهش‌یافته کرونا از اسفندماه سال‌گذشته، این استان هم ازجمله استان‌هایی بود که واکسیناسیون گروه‌های سنی را زودتر از بقیه شهرها در پیش گرفت. درحال‌حاضر گروه سنی واکسیناسیون دراین استان مربوط به دهه60 است و با دریافت محموله جدید، شامل ۵۳۰هزار دوز واکسن، سرعت واکسیناسیون افزایش قابل‌توجهی یافته است.

براساس اعلام مسئولان این استان، با توجه به محموله قبلی و این محموله و همچنین محموله‌های آتی، سرعت واکسیناسیون با کمک نیروهای جهادی 3برابر شده‌است و به این طریق به‌زودی می‌توان افراد متولد دهه70 به بالا را برای دریافت واکسن جزو گروه‌های هدف قرار داد. سرعت واکسیناسیون در خوزستان از 35هزار دوز در روز به 73هزار دوز افزایش یافته و شبانه‌روزی درحال انجام است. این استان به‌دلیل مرزی بودن و پیش‌بینی پیک بعدی در پاییز، به‌تازگی طی نامه‌ای از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرده است تا در مناطق مرزی و روستایی سن واکسیناسیون تا ۱۸سالگی کاهش یابد.

کهگیلویه‌وبویراحمد
کهگیلویه‌وبویراحمد همان‌طور که ماه‌ها بعد از همه‌گیری ویروس کرونا اوضاع خوبی را سپری می‌کرد و به شرایط بحرانی نرسیده بود، حالا هم شرایط خوبی در زمینه واکسیناسیون دارد. براساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج، از ابتدای طرح واکسیناسیون ۴۳۵هزار دوز واکسن وارد کهگیلویه‌وبویراحمد شده که از این تعداد، بیش‌از 300هزار دوز تزریق شده و با توجه به شاخص‌های جمعیتی، این استان رتبه نخست کشور را دراین زمینه کسب کرده‌است.

گفته می‌شود از ابتدای آغاز واکسیناسیون در کهگیلویه‌وبویراحمد تاکنون، ۴۲درصد از گروه‌های هدف واکسن دریافت کرده‌اند که این میزان در کشور ۳۲درصد است. مسئولان استان پیش‌بینی می‌کنند در کم‌تر از یک ماه آینده، دوز اول همه گروه‌های هدف و تا ۲ماه آینده تزریق دوز دوم در کهگیلویه‌وبویراحمد به پایان برسد.

کد خبر 627412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha