روسای جمهور روسیه و چین و همچنین نخست وزیر هند در سخنرانی های امروز خود در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آغاز روند عضویت کامل ایران در این سازمان را تبریک گفتند

به گزارش همشهری آنلاین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز ضمن سخنرانی مجازی در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از آغاز روند عضویت کامل ایران در این سازمان حمایت کرد.

پوتین گفت: ما همیشه از مشارکت تمام عیار ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای به دلیل این که ایران نقش مهمی در منطقه اورآسیا ایفا کرده و مدت زمان طولانی با این سازمان همکاری مثبتی دارد، حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور روسیه  تاکید کرد: پیوستن ایران بدون شک به افزایش بیشتر اقتدار بین المللی سازمان کمک خواهد کرد.

نحوه استقبال رهبران جهان از عضویت ایران در شانگهای | پایان مذاکرات ۱۵ ساله

رئیس جمهوری چین نیز در نشست سازمان شانگهای در تاجیکستان گفت که در نشست امروز، ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می‌شود.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین که امروز جمعه به صورت مجازی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان شرکت داشت، اعلام کرد که ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می شود.

رئیس جمهوری چین طی سخنرانی آنلاین خود در این اجلاس از تحریم های اعمال شده بر مبادلات اقتصادی جهان انتقاد کرد.

وی از هیچ کشوری نامی نبرد اما گفت هرگونه موانع در تجارت، تجارت و فناوری باید برداشته شود و این فرصت ها در اختیار همه قرار گیرد.

نحوه استقبال رهبران جهان از عضویت ایران در شانگهای | پایان مذاکرات ۱۵ ساله

نارندرا مودی نخست وزیر هند روز جمعه در جریان سخنرانی مجازی خود در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حال برگزاری است، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت.

مودی گفت: من عضویت تازه ایران در سازمان همکاری شانگهای را به این کشور تبریک می‌گویم. من همچنین انتخاب عربستان، قطر و مصر به عنوان همکاران جدید گفت و گو را تبریک می‌گویم. 

وی در خصوص پروژه‌های ارتباطی در منطقه اظهار داشت: هرگونه پروژه ارتباطی نمی‌تواند یک طرفه باشد. برای اطمینان از اعتماد متقابل، پروژه‌های اتصال باید مشورتی، شفاف و مشارکتی باشد. باید به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشت. 

نخست وزیر هند افزود: هند خواهان روابط تجاری نزدیک‌تر با آسیای مرکزی از طریق بندر چابهار در ایران است. سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران برگرفته از این هدف است. اگر منطقه می‌خواهد از سوخت‌های فسیلی یا تجارت میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بهره مند شود، ما باید بر ارتباطات تاکید بیشتری بکنیم. هند متعهد به افزایش ارتباط خود با آسیای مرکزی است. ما معتقدیم ملت‌های محصور در خشکی در آسیای میانه می‌توانند از اتصال به بازار بزرگ هند نفع زیادی ببرند. 

نحوه استقبال رهبران جهان از عضویت ایران در شانگهای | پایان مذاکرات ۱۵ ساله

این سازمان به عنوان یک نهاد با نفوذ همکاری‌های منطقه‌ای، سازمانی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی از سوی رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد. هدف اصلی تشکیل سازمان شانگهای با توجه به ایفای نقش اصلی روسیه و چین در آن، برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه بود که گرچه هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به‌شمار نمی‌رود اما توانسته در بسیاری از معادلات منطقه‌ای و جهانی نقش موثری ایفا کند.

سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر دارای هشت عضو دایم شامل کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. ایران از سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر در این اجلاس پذیرفته شد. به غیر از ایران سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌ و گوی آن به شمار می روند.

کد خبر 627213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha