محمدرضا نوروزپور: عادت جدید کاربران اینترنتی در آمریکا که رو به افزایش گذاشته دانلود پادکست، به‌منظور شنیدن آن در ساعت‌های فراغت یا ساعت‌های مناسب است.

رشد استفاده از پادکست در میان جوانان اینترنت باز آمریکایی مؤسسات نظرسنجی و تحقیق را برآن داشته است تا به این باور برسند که تهیه پادکست و علاقه اینترنت بازان به درست کردن این مدیوم اینترنتی ساده رو به افزایش گذاشته است. این حقیقتی است که بخش اینترنتی مؤسسه تحقیقاتی و نظرسنجی پیو در آمریکا به آن صحه گذاشته است.

براساس آنچه در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر شده، مؤسسه پیو به این نتیجه رسیده است که اینترنت بازان آمریکایی که عمده آنها را جوانان و میانسالان تشکیل می‌دهند بخش وسیعی از وب‌گردی خود در اینترنت را به ساخت پادکست‌های مختلف و یا دانلود پادکست‌های مختلف اختصاص داده‌اند.

یک گروه تحقیقاتی که به سفارش بخش اینترنتی پیو (Pew Internet) و پروژه امریکن لایف، عادت‌های اینترنتی وب گردان آمریکایی را مورد بررسی قرار می‌دهد دریافته است که 19 درصد از کاربران اینترنتی مشخصا با پادکست سرو کار دارند و به دانلود و گوش دادن مستمر آنها مبادرت می‌کنند.

مطالعه مشابهی در اوت سال 2006 نشان می‌داد که تنها 12 درصد از وب گردان به پادکست علاقه دارند و نسبت به دانلود و گوش دادن آنها مبادرت می‌کنند. مطالعه‌ای که چندی قبل‌تر از آن یعنی در فوریه و آوریل همان سال انجام شده بود آمار کمتری را نشان داده بود و براساس آن، پادکست‌ها فقط مطلوب 7 درصد از جامعه وب‌گردان آمریکایی بودند و آنها تنها بخشی از این جامعه بودند که به دانلود آنها علاقه‌مندی نشان می‌دادند.

مردها پادکستی‌تر از زن‌ها

از این‌رو تحقیقات جدید مؤسسه پیو برای پادکست‌باز‌ها و آنها که علاقه‌ای به بارگذاری فایل‌های صوتی خود در اینترنت دارند خبر خوشی به همراه دارد و اینکه بازار این مدیوم رسانه‌ای برای حضور در فضای مجازی بسیار داغ است.

 این مطالعه جدید که به تازگی در برخی از روزنامه‌های آمریکا منتشر شده، سوای از این نشان می‌دهد که مردها نسبت به زن‌ها علاقه بیشتری به دانلود پادکست‌ها دارند و 22 درصد از مردان آنلاین در برخورد با فایل‌های پادکست آنها را دانلود می‌کنند اما این آمار در مورد زن‌های آنلاین تنها به 16 درصد خلاصه می‌شود. با این همه برعکس تصور، این افراد مسن و پیر نیستند که علاقه‌مند به گوش دادن پادکست‌ها هستند بلکه این تحقیق نشان می‌دهد که وب‌گردان اینترنتی که سن آنها کمتر از 50 سال است مشخصا علاقه‌مندی بیشتری به دانلود این فایل‌های شخصی صوتی در اینترنت دارند.

از میان این افراد که همگی زیر پنجاه سال داشته‌اند، 23‌درصد از آنها به دانلود پادکست و گوش دادن به آن علاقه داشته و این کار را انجام داده‌اند و چهار درصد از آنها در پاسخ‌های خود گفته‌اند که همین دیروز یکی دانلود کردم و همانگونه که معلوم است افراد آنلاین بالای پنجاه سال تمایل زیادی به دانلود پادکست‌ها نداشته‌اند و تنها 13 درصد از آنها گفته‌اند که پادکستی گوش داده یا دانلود کرده‌اند و تنها یک درصد از این تعداد در پاسخ‌های خود گفته‌اند که همین دیروز یکی از آنها را دانلود کرده است.

از آنجا که پهنای باند در دانلود هرگونه فایلی نقشی مستقیم و مؤثر دارد، افرادی که در خانه چنین مزیتی دارند و به باند پهن متصلند نسبت به سایر کاربران اینترنتی، علاقه‌مندی بیشتری برای دانلود پادکست‌ها از خود نشان داده‌اند. با این همه در این مطاله آمده است که پادکست، به موضوعی تثبیت شده در زندگی روزمره کاربران اینترنتی بدل شده طوری‌که سه درصد از کل کاربران اینترنتی که نظرسنجی از آنها به عمل آمده در همان روز یک پادکست دانلود کرده بوده‌اند و 17 درصد از این تعداد ابراز داشته‌اند که این کار روزانه آنها در اینترنت بوده و هست.

در این تحقیق همچنین آمده است که در نوامبر 2006 پادکست الی (Podcast Alley)، یکی از معروف‌ترین دایرکتوری‌های پادکست در اینترنت، بیش از 26 هزار پادکست زیرمجموعه خود داشته است که شامل یک میلیون اپیزود بوده است. این مطالعه همچنین نشان داده است که این تعداد در این بازه زمانی تقریبا دوبرابر شده و به 43 هزار پادکست و دو میلیون اپیزود رسیده و در Podcast Alley لیست شده است. در این میان شاخه فناوری با چهار هزار پادکست محبوب‌ترین و مشهورترین بخش در این دایرکتوری بوده است. همچنین در اظهار نظر مکتوبی که یکی از اعضای گروه تحقیق مؤسسه پیو به روزنامه گاردین ارسال کرده آمده است: فضاهای دانشگاهی نیز نقش بسیار مهمی در تولید و افزایش استفاده از پادکست داشته‌اند.

بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها هم اینک انواع مختلفی از سخنرانی‌ها و مجموعه‌ای از سخنوران معروف دانشگاهی را در فهرست تولید پادکست خود در آورده‌اند و آنها را از این طریق در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: برخی از اساتید دانشگاه‌ها تجربه‌های متفاوتی از پادکست به دست آورده‌اند مثلا پادکست‌هایی از خودشان یا دانشجویان موفق‌شان را تهیه و از طریق اینترنت در اختیار سایر دانشجویان قرار داده‌اند و از دانشجویان خواسته‌اند تا اظهارات و تکالیف دانشگاهی خود را به جای روش سنتی نوشتن روی ورق به‌صورت پادکست تهیه و روی اینترنت بگذارند.

همه « ‌ای پاد» دارند

درست مانند دانلود پادکست‌ها، استفاده از‌ ای‌پاد و ‌ام‌پی‌تری پلیر‌ها نیز در آمریکا به شدت افزایش پیدا کرده است. جوانان 18تا 29 سال مهم‌ترین مشتریان استفاده از ‌ای‌پاد و ‌ام‌پی‌تری پلیر هستند و 61 درصد از آنها نیز وسائلی با کارکرد مشابه در اختیار دارند. مطالعه قبلی مؤسسه پیو در همین زمینه در سال 2007 نشان داد که 34 درصد از آمریکایی‌های بالغ و 43 درصد از کاربران اینترنت در آمریکا یا یک ‌ای‌پاد و یا یک ام‌پی‌تری پلیر از خودشان داشته‌اند که در واقع در قیاس با سال 2006 رشدی 20درصدی در جمعیت و 26 درصدی در میان کاربران اینترنتی داشته است.

کد خبر 62711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار