رئیس سازمان غذا و دارو از بررسی واکسن اسپوتنیک لایت در کمیته علمی واکسن و تایید آن توسط متخصصان علمی خبر داد. 

واکسن کرونا ـ جانسون و جانسون

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در گفتگو با ایسنا رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در گزارشی که در فضای مجازی منتشر شده از اسپوتنیک لایت به عنوان تنها واکسن تک‌دوز یاد شده اما باید گفت واکسن جانسون و جانسون نیز تک‌دوز است که در کمیسیون قانونی ساخت و ورود سازمان غذا و دارو تایید شده است. بنابراین این مطلب که اسپوتنیک لایت، تنها واکسن تک دوز تاییدشده در ایران است، صحت ندارد. 

او افزود: واکسن‌های ثبت‌شده در ایران، متنوع و زیاد است. هیچ مساله محرمانه‌ای در این رابطه وجود ندارد و البته دلیلی برای اعلام مکاتبات و مراحل تایید و ثبت یک واکسن در کشور نیز وجود ندارد. 
شانه‌ساز بیان کرد: کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنیک لایت را بررسی و تایید کرد و مجوز مصرف اضطراری این واکسن نیز صادر شده است همچنین این کمیسیون واکسن جانسون و جانسون را نیز که تک‌دوز است مورد تایید قرار داد.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی که در تامین واکسن مورد نیاز ایران خست به خرج دادند تا قبل از اینکه تولیدکننده‌های داخلی واکسن نیاز کشور را برطرف کنند، به اقتصاد خودشان آسیب وارد کردند و نتوانستند موفقیتی در کسب سهمی از بازار واکسن ایران داشته باشند. 

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون به دلیل بیماری کرونا و محدودیت‌های سفر به صورت وبیناری جلسه دارند و رأی‌گیری اعضای کمیسیون قانونی ساخت و ورود به صورت اینترنتی انجام می‌شود، اما چون امضای فیزیکی هم مورد نیاز است ممکن است این روند کمی با تاخیر انجام شود. 

او یادآور شد: ثبت یک دارو یا واکسن در ایران برای کشورهای سازنده و تولیدکننده اهمیت زیادی دارد و وقتی ایران در فهرست کشورهایی وارد می‌شود که هدف صادراتی آنها هستند، یک امتیاز و برد بزرگ محسوب می‌شود. 

شانه‌ساز گفت: از سال ۹۱ موفق شدیم که به عنوان سیستم نظارتی قوی در حوزه واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت ثبت شویم و این برای کشورها مهم است. بنابراین به محض ثبت یک واکسن در ایران و صدور مجوز مصرف اضطراری، بلافاصله کشورهای سازنده نام ایران را اعلام می‌کنند که برای خودشان یک ارزش مضاعف ایجاد کرده باشند.

کد خبر 627048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha