«میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین خواستار خودداری آژانس از سیاسی کردن همکاری با ایران از جمله موشکافی در مساله کشف آثار مواد هسته‌ای در سایت‌های ایران شد.

اولیانوف

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از ریانووستی نوشت: اولیانوف روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مسائل باقی مانده در مورد ایران درباره کشف آثار مواد هسته‌ای (در سایت‌های هسته‌ای ایران) ارزش آن را ندارد باتوجه به «ماهیت کهنه یا ماقبل تاریخ و عدم وجود ریسک از نظر عدم انتشار سلاح هسته‌ای» در زمان حاضر با این دقت مورد توجه شورای حکام قرار گیرد.

نماینده دائمی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: سیاسی کردن این مساله فقط مانع کار مناسب می‌شود.   

وی ادامه داد: ما باید توجه خود را بر امور جاری و اهداف موجود تمرکز کنیم بویژه این که تعداد این مسائل به اندازه کافی است.  

اولیانوف در این رابطه از دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو این آژانس خواست تا از تنش‌ها پیرامون این موضوع کاسته و از سیاسی شدن موضوع‌ها جلوگیری کرده و به همکاری‌های فنی توام با آرامش با طرف ایرانی کمک کنند.   

 وی افزود: هر گونه سودجویی سیاسی و فشار از خارج که فقط منجر به بن بست کشیده شدن مساله شود را غیرسازنده می‌دانیم.  

اولیانوف روز سه شنبه هم در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که سفر مدیرکل آژانس به تهران موید این واقعیت است که گفت‌وگو و دیپلماسی می‌تواند پیچیده‌ترین مسائل را حل کند.

وی با ایراد سخنانی در این نشست که فرازهایی از آن در حساب رسمی توئیتر دفتر نمایندگی روسیه در وین منتشر شد افزود که به همین خاطر مسکو «از برجام و بازگشت سریع به اجرای این توافق از سوی تمام طرف‌ها حمایت می‌کند»

این دیپلمات روسیه عنوان کرد که ملاقات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاثیر ثبات ساز به موقع و عملی داشته است. وی با بیان اینکه شورای حکام باید اهمیت این دیدار را مد نظر داشته باشد افزود: ملاقات دو طرف به حذف شکاف در ارتباط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک و باب مذاکره با دولت جدید ایران را باز کرد. همچنین تمایل دو طرف را برای ادامه گفت‌وگوها مورد تاکید قرار داد.

مدیرکل آژانس یکشنبه گذشته در تهران بود تا با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره همکاری‌های فنی دو طرف گفت‌وگو کند. گروسی ملاقات خود با طرف ایرانی را سازنده و حاوی معنای بسیار مهم عنوان کرد و گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم تاکید کرد که روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

اظهارات گروسی و اسلامی در بیانیه مشترک هم به نوعی منعکس شد. دو طرف در این بیانیه روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

همچنین در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، دو طرف تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

براساس این بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.

گروسی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در وین،  توافق به دست آمده با ایران را گامی به جلو برای حل اختلاف نظرها میان دو طرف توصیف کرد و گفت که از نظر او دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات است.

کد خبر 627027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha