رمان‌هایی درباره بی‌عدالتی‌های تاریخی، چیستی آگاهی و بررسی پیامدهای سرگیجه‌آور اینترنت در بین شش نامزد نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۱، از معتبرترین جوایز ادبی جهان قرار گرفته‌اند.

شش نامزد نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۱

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در فهرست شش نامزد نهایی جایزه ۶۹۰۰۰ دلاری بوکر نام سه نویسنده آمریکایی و کتاب‌هایشان به چشم می‌خورد؛ «کسی درباره این حرف نمی‌زند» پاتریشیا لاک‌وود درباره تاثیر رسانه‌های اجتماعی، «دایره بزرگ» مگی شیپ‌ستید درباره یک حماسه هوانوردی و «سرگشتگی» ریچارد پاورز درباره داستان یک ستاره‌شناس و پسر ناهنجار او. پاورز پیش‌تر در ۲۰۱۹ با «فراداستان» جایزه پولیتزر را برده و با همین کتاب جزو نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۸ بوده است.

سه رقیب دیگر جایزه بوکر امسال به موضوع آسیب‌های تاریخی پرداخته‌اند؛ آنوک آرودپراگاسام سریلانکایی در «گذرگاه شمالی» یک داستان جنگی و پیامدهای آن را روایت کرده است، دیمن گلگات از آفریقای جنوبی در «وعده» سراغ نژادپرستی و حساب‌کشی رفته و ندیفه محمد، نویسنده بریتانیایی-سومالیایی در «مردان پولدار» روایتی از ناراستی‌های قضاوت و عدالت در اسکله‌های دهه ۱۹۵۰ کاردیف، ولز ارائه داده است.

جایزه بوکر که تا همین اواخر با نام من بوکر شناخته می‌شد، سال ۱۹۶۹ بنیان نهاده شد و ابتدا ویژه تقدیر از نویسندگان بریتانیایی، ایرلندی و کشورهای مشترک‌المنافع بود. برندگان این جایزه با شتاب بیشتر در دنیای نویسندگی شناخته می‌شدند و پیشرفت می‌کردند و البته از سال ۲۰۱۴ گستره تا به تمام نویسندگان و کتاب‌هایی رسید که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده‌اند.

داوران جایزه بوکر امسال ابتدا از مجموع ۱۵۸ رمان برگزیده به فهرست ۱۳ نامزد ابتدایی رسیدند که نام «کلارا و خورشید» کازوئو ایشی‌گورو هم بین آنها بود. نویسنده ژاپنی برنده نوبل تا امروز چهار بار به فهرست شش نامزد نهایی راه یافته و یک مرتبه در ۱۹۸۹ با «بازمانده روز» آن را برده است. برنده نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۱ روز سوم نوامبر در لندن معرفی می‌شود.

کد خبر 626992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha