مهم‌ترین نکته این است که دستیابی به ایمنی جمعی با واکسن‌های ایمن و مؤثر، باعث کم شدن بیماری و نجات جان افراد می‌شود. با این رویکرد، تزریق در دسترس‌ترین گزینه برای واکسینه شدن علیه کووید-۱۹، منطقی‌ترین راه نجات و پیشگیری از بستری و مرگ است.

واکسن

همشهری- زهرا خلجی: در روزهای اخیر با در دسترس قرار گرفتن مناسب واکسن سینوفارم حرکت‌های عجیبی هم دیده می‌شود. گروهی که اکنون می‌توانند واکسن تزریق کنند به‌دنبال انتخاب واکسن هستند و از مرکزی به مرکز دیگر مثلا برای پیدا کردن آسترازنکا می‌روند. این در حالی است که واکسن نزدن گروه‌های اعلامی عملا برنامه واکسیناسیون کشوری را دچار مشکل کرده و افراد دیگر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، مهم‌ترین راه برای پشت سر گذاشتن بحران کووید-۱۹ در جهان، رسیدن به ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون حداکثری کشورهای سراسر جهان است. درصد افرادی که برای دستیابی به ایمنی جمعی نیاز به مصونیت دارند در هر بیماری متفاوت است؛ به‌عنوان مثال، ایمنی جمعی در برابر سرخک نیاز به واکسیناسیون حدود ۹۵ درصد از جمعیت دارد. ۵ درصد باقیمانده با این واقعیت محافظت می‌شوند که سرخک در بین افرادی که واکسینه شده‌اند گسترش نمی‌یابد. برای فلج اطفال، این آستانه حدود ۸۰ درصد است. اما با توجه به اینکه هنوز میزان ماندگاری ایمنی در بدن هر فرد مشخص نیست، نسبت جمعیتی که برای شروع ایمنی جمعی باید در برابر کووید -۱۹ واکسینه شوند به‌صورت دقیق مشخص نشده است. محققان اما حدس می‌زنند حداقل ۷۰ درصد افراد یک جامعه باید واکسینه شوند تا بتوان از بحران کووید-۱۹ عبور کرد و محدودیت‌ها را کاهش داد.

مهم‌ترین نکته این است که دستیابی به ایمنی جمعی با واکسن‌های ایمن و مؤثر، باعث کم شدن بیماری و نجات جان افراد می‌شود. با این رویکرد، تزریق در دسترس‌ترین گزینه برای واکسینه شدن علیه کووید-۱۹، منطقی‌ترین راه نجات و پیشگیری از بستری و مرگ است.

واکسیناسیون با سینوفارم در ۷۱ کشور جهان

یک مطالعه نشان می‌دهد واکسن سینوفارم شیوع نوع دلتا را در شهر گوانگژو در جنوب چین مهار کرده است. محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گوانگژو به رهبری ژانگ نانشان، اپیدمیولوژیست مشهور چینی، دریافتند که ۲ دوز از این واکسن تا ۵۹ درصد در برابر بیماری کووید-۱۹ ناشی از نوع دلتا و ۷۰.۲ درصد در برابر بیماری متوسط تا خفیف و ۱۰۰ درصد در برابر موارد شدید ناشی از سویه اصلی ویروس، مؤثر بوده است. این تحقیق تخمین می‌زند که هر نوع واکسنی که براساس پلتفرم ویروس غیرفعال ساخته شده‌، می‌تواند از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ جلوگیری کند.

محققان در این مقاله که در مجله  Emerging Microbes & Infections به چاپ رسیده است، می‌گویند: یافته‌های ما نیاز به اجرای مداوم واکسیناسیون دسته جمعی علیه گونه دلتا را توجیه می‌کند. در چین ۲ واکسن سینووک و سینوفارم تولید و به چندین کشور جهان صادر و اهدا شده است که هر دوز نیز توسط سازمان بهداشت جهانی برای استفاده اضطراری در سطح جهانی تأیید شده است. چین به‌طور مستقیم به ۴ منطقه جغرافیایی و در مجموع ۱۱۲ کشور در سراسر جهان واکسن داده است.

از این ۴ منطقه، آسیا و اقیانوسیه بیشترین تعداد واکسن چینی را دریافت کرده اند. در آمریکای لاتین نیز ۱۸ کشور، سینوفارم و سینووک را در برنامه واکسیناسیون عمومی خود قرار داده‌اند. همچنین در آفریقا ۴۲ کشور از چین واکسن دریافت کرده‌اند. سینووک تاکنون به ۴۱ کشور جهان عرضه شده و از سوی دیگر سینوفارم ۷۱ کشور جهان را تحت پوشش قرار داده است. با این حال ۱۰ کشور اولی که بیشترین تحویل واکسن از چین را داشته‌اند به‌ترتیب اندونزی با ۱۹۱ میلیون دوز، برزیل با ۹۵ میلیون دوز، پاکستان با ۳۸ میلیون دوز، فیلیپین با ۳۴ میلیون دوز، ترکیه با ۳۱ میلیون دوز، کامبوج با ۲۶ میلیون دوز، تایلند ۲۷ میلیون دوز، بنگلادش با ۲۴ میلیون دوز، ایران با ۲۳ میلیون دوز و مراکش با ۲۲ میلیون دوز بوده‌اند. سیشل، مراکش، امارات، ترکیه، صربستان، مجارستان و آرژانتین ازجمله کشورهایی هستند که با سینوفارم برنامه واکسیناسیون خود را پیش برده‌اند.

کد خبر 626596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha