تصور کنید که روی کاناپه دراز کشیده‌اید وپاهایتان را روی هم انداخته‌اید و دارید سریال تلویزیونی محبوبتان را می‌بینید، هنگامی که سریال تمام می‌شود و می‌خواهید بلند شوید، ناگهان متوجه می‌شوید پای‌ راست‌تان به اصطلاح «به خواب رفته است.»

nerves

نه تنها پایتان را نمی‌توانید حرکت دهید، بلکه در سراسر آن احساس سوزن سوزن شدن می‌ککنید. برای یکی دو دقیقه‌ای این احساس آزارنده و عجیب ادامه پیدا می‌کند، اما بعد از مدت کوتاهی به تدریج دوباره پایتان به کار می‌افتد و می‌توانید به طور طبیعی بایستید و راه بروید.

اما چه اتفاقی برای پای «خواب رفته» شما رخ داده است؟

هنگامی که پای شما به خواب می‌ رود، در واقع اشکالی در ارتباط میان مغز و عضلات پا رخ داده است.

هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید که بدنتان را حرکت دهید، بایستید، راه بروید یا ورزشی را انجام دهید، مغز شما است که پیام‌های لازم را به عضلاتتان می‌فرستد تا آنها به درستی عمل کنند. اگر مغز نتواند با یک عضله یا گروهی از عضلات به درستی ارتباط برقرار کند، آنها نمی‌توانند به درستی عمل کنند و وضعیت‌هایی مانند «خواب رفتن» ایجاد می‌شود.

«خواب رفتن» معمولا با احساس بیحسی یا مورمور یا به اصطلاح عامیانه «سوزن سوزن شدن» در یک منطقه شروع می‌شود که در پزشکی به آن «پارستزی» می‌گویند.

برخی از افراد فکر می‌کنند که نرسیدن خون به عضو علت به خواب رفتن آن است، در حالی که اینگونه نیست.

در واقع علت «خواب رفتن» پای شما این است، اعصابی که مغز را به پا متصل می‌کنند به خاطر وضعیت نشستن یا خوابیدن شما زیر فشار قرار گرفته‌اند. این اعصاب پیام‌ها را میان مغز و پای شما رد و بدل می‌کنند. اگر این اعصاب برای مدتی زیر فشار قرار گیرند، شما در پایتان احساس بیحسی می‌کنید، زیرا مغز پیام‌های طبیعی درباره وضعیت پا یا حرکات آن دریافت نمی‌کند.

هنگامی که پایتان را تکان می‌دهید و فشار از روی این اعصاب برداشته می‌شود، آنها به اصطلاح «بیدار می‌شوند» و در این هنگام است که احساس «سوزن سوزن شدن» ایجاد می‌شود و پس از چند دقیقه همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

برای اینکه از خواب رفتن پایتان جلوگیری کنید: وضعیت‌تان به طور مرتب تغییر دهید، برای مدت طولانی پاهایتان را روی هم نیندازید و هنگامی برای مدتی طولانی در جای خود نشسته‌اید، هر چند وقت یک بار از جای خودتان بلند شوید و بایستید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 626572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mehrdad ADAMI IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    16 2
    Ok
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    20 0
    سپاس ،عالی بود