مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

دکترای اکولوژی و فعال محیط زیست در استان مرکزی گفت: عوارض واحدهای آلاینده شازند برای بهبود محیط زیست هزینه نمی‌شود.

نیروگاه شازند

به گزارش همشهری آنلاین، پالایشگاه‌ها انواع مختلف آلودگی را ایجاد می‌کنند؛ آلودگی هوا و آلودگی آب که کمتر به آن توجه شده از جمله این موارد هستند. پتروشیمی و پالایشگاه شازند بین شهرهای شازند و اراک احداث شده که با توجه به جهت باد آلودگی‌های حاصل از این مراکز آلاینده به سمت شهر اراک سرازیر می‌شود.

دکترای اکولوژی و فعال محیط زیست در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: آلاینده‌هایی که طی فرآیند پالایش نفتی از طریق فلرها و دودکش‌ها وارد محیط می شوند و آلاینده های کربنی از اصلی ترین آلاینده‌های پالایشگاه محسوب می شوند.

«سیاوش آخانی» افزود: این در حالی است که متاسفانه در شبکه پایش آلودگی شهر اراک فقط دی اکسید گوگرد، دی اکسید کربن و برخی از ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون پایش می‌شوند و آلاینده های چرب کربنی سنجش نمی‌شوند در صورتی که این موارد آلاینده های اصلی و مهم پالایشگاه هستند و طبق پروتکل های جدید دنیا باید سنجش شوند.

وی تصریح کرد: واحدهای آلاینده بایستی تحت قالب هایی چون عوارض و جریمه در بهبود محیط زیست آن منطقه و تجهیز امکانات پایش آلودگی تلاش کنند.

آخانی افزود: طی این سال‌ها روند دریافت عوارض به درستی دنبال نشده و عوارض آلودگی که مربوط به صنایع نفتی و انرژی دشت شازنده بوده است مانند پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه در حوزه بهبود محیط زیست هزینه نشده و در روندی اشتباه در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته، و شهرداری‌ها به جای صرف این هزینه در راستای بهبود محیط زیست و فضای سبز شهری  آن را صرف آسفالت خیابان‌ها و پروژه‌های عمرانی و... کرده‌اند.

این کارشناس محیط زیست گفت: از طرفی پساب‌های صنعتی که به محیط وارد شده باعث آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی شهر شده است و از طرفی دیگر آلودگی هوای دشت شازند با بارندگی ها وارد خاک شده و با ورود حجم بسیاری از فلزات سنگین به خاک موجب اسیدی شدن آن می شود که این موارد در بلند مدت چالش هایی جدی برای سلامت مردم ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: برای مثال فلزات سنگین موجود در هوا با بارندگی ها به خاک راه یافته و از این طریق وارد محصولات کشاورزی و چرخه غذایی انسان و حیوانات می شوند که این موضوع در بلند مدت پیامدهای خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

آخانی افزود: علاوه بر آن ورود این فلزات سنگین به خاک، کاهش بهره وری آن و در نتیجه کاهش و عدم کیفیت محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت که این موضوع مشکلاتی را در زمینه اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: معمولا جانمایی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه طبق برنامه‌ آمایشی در کنار چاه‌های نفتی، دریاها و مسیرهای آزاد شکل می‌گیرد چرا که ظرفیت اکولوژیکی شهرهای کنار آب بیشتر بوده و از طرفی صادرات محصول در این مناطق با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

کد خبر 626567

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha