ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، با انتقاد از خروج بی برنامه کشورش از افغانستان، درباره سرنوشت تجهیزات پیشرفته جا مانده آمریکا در این کشور و مهندسی معکوس آن ها ابراز نگرانی کرد.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، خروج دولت بایدن از افغانستان را مورد انتقاد قرار داده و نسبت به اینکه چین و روسیه می‌توانند مهندسی معکوس تجهیزات نظامی ایالات متحده را آغاز کنند ابراز نگرانی کرده است.

وی در مصاحبه‌ای که روز گذشته داشت، برنامه خروج را «نامناسب» توصیف کرد و هشدار داد که به احتمال زیاد این اتفاق آمریکا را به خطر می‌اندازد و به نفع دشمنانش است.

ترامپ همچنین درباره پایان یافتن جنگ در افغانستان ابراز تردید کرد و گفت که تعداد زیادی پناهجوی افغان بدون بررسی‌های لازم در ایالات متحده و دیگر کشورها اسکان داده شده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت آشفته فرودگاه کابل تاکید کرد که افرادی که به همراه نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند لزوما مترجمان و کارمندان این کشور نیستند بلکه افرادی هستند که به داخل هواپیماها حمله کردند؛ «این افراد، بسیاری از این افراد تروریست خواهند شد. خب؟ آنها تروریست خواهند شد. آنها بسیار قوی بودند. آنها در سوار شدن به هواپیما بسیار پرانرژی بودند.»

وی در ادامه افزود: دشمنان ملت آمریکا در حال حاضر از ذخیره سلاح‌های آمریکایی، خودروهای زرهی و هواپیماهایی که نیروهای ایالات متحده در افغانستان رها کردند، استفاده می‌کنند. «من مطمئن هستم که چین و روسیه همین حالا هلیکوپترهای آپاچی ما را در اختیار گرفتند و در حال جدا کردن قطعات آن هستند تا بفهمند دقیقاً چگونه ساخته شده‌اند.»

ترامپ با ابراز نگرانی نسبت به مهندسی معکوس ادوات پیشرفته نظامی آمریکا این را یک ننگ دانست و تاکید کرد که این تجهیرات «در حال حاضر بهترین هستند».

ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ تقریبا ۸۳ میلیارد دلار صرف آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان کرده است.

 ارتش ایالات متحده ۷۳ هواپیما  در افغانستان جا گذاشته که برخی از آنها از کار افتاده بودند. مقامات پنتاگون گفتند خلبانان افغان برخی از هواپیماهای پیشرفته را به کشورهای خارجی برده و بقیه را رها کرده‌اند.

کد خبر 626406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha