رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص تزریق ۲ برند متفاوت واکسن‌ کرونا در دوزهای اول و دوم توضیح داد.

واکسن آسترازنکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که تزریق ترکیبی واکسن اثربخشی واکسن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد یا سلامت فرد را، گفت: این اقدام برای بدن فرد ضرر ندارد و ما بیشتر نگران اثربخشی واکسن‌ها هستیم. 

وی ادامه داد: شواهدی در خصوص اثربخشی تزریق ترکیبی واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا و همچنین تزریق ترکیبی اسپوتنیک و آسترازنکا با هم وجود دارد و به تازگی هم در مورد اثربخشی واکسن‌های غیرفعال چینی مطالعاتی صورت گرفته است. به طور کلی باید شواهدی در این خصوص وجود داشته باشد که ما بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

استاد تمام ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تزریق واکسن آسترازنکا در دوز دوم برای افرادی که در دوز اول واکسن اسپوتنیک‌وی دریافت کرده‌اند، گفت: تصمیم‌گیری‌ای که در کشور ما در خصوص تزریق ترکیبی واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا صورت گرفته، بر اساس مطالعاتی است که در کشور روسیه انجام شده و ما شواهد آن را در اختیار داریم و به نظر من بهترین انتخاب است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تاکنون مطالعاتی در خصوص تزریق ترکیبی واکسن‌های ایرانی با یک واکسن دیگر - برای مثال برکت و سینوفارم - انجام شده است یا نه، توضیح داد: در مورد این موضوع تاکنون مطالعاتی صورت نگرفته است و باید روی آن کار شود. از لحاظ تئوری می‌توان روی آن فکر کرد، اما باید مطالعاتی در این خصوص صورت بگیرد.

او گفت: هیچ کشوری تاکنون این موضوع را مورد بررسی قرار نداده که برای دوز بعد از تزریق واکسن غیرفعال مرسوم در کشورمان که سینوفارم است، از واکسن‌های مسنجرانه استفاده کنند. البته به نظر نمی‌رسد این اقدام نتایج بدی داشته داشته باشد، اما باید شواهد آن به دست بیاید.

وی اظهار کرد: شرکت آسترازنکا به دلیل مشکلی که در تزریق این واکسن پیدا شد، در دوز اول اسپوتنیک استفاده کرد و این نتیجه به دست آمد که می‌توان اسپوتنیک - آسترازنکا یا آسترازنکا - اسپوتنیک را برای دوزهای اول و دوم تزریق کرد.

کد خبر 625929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha