یک بررسی جدید نشان می‌دهد که تزریق یک دوز سوم یادآور واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک افت آنتی‌بادی‌های ضد سویه‌ی دلتای کروناویروس را برطرف می‌کند.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این یافته‌ها برخی نگرانی‌ها درباره پاسخ ایمنی درازمدت ناشی از واکسن‌ به سویه‌ی بسیار واگیر دلتای کرونای کاهش می‌دهد.

یافته‌های این بررسی در هنگامی منتشر می‌شود که نگرانی‌ها درباره اثربخشی واکسن چینی سینوواک در برابر سویه‌ی دلتا که به سویه غالب کرونا در سطح جهان بدل شده و حتی در کشورهای با پوشش واکسیناسیون بالا باعث افزایش موارد عفونت‌های جدید شده است، بالا گرفته است.

چندین کشور که در برنامه واکسیناسیون‌شان عمدتا بر واکیسن سینوواک تکیه کرده بودند، دادن دوزهای سوم یادآور با واکسن‌های ساخت شرکت‌های غربی را به افراد کاملا واکسینه‌شده با این واکسن چینی آغاز کرده‌اند.

در این بررسی  که نتایج آن روز یکشنبه پیش از داوری همتا منتشر شده است، در نمونه‌های گرفته شده از افراد شش ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن سینوواک فعالیت‌ آنتی‌بادی خنثی‌کننده ضد سویه‌ی دلتا شناسایی نشد.

اما چهار هفته پس از انجام واکسیناسیون، در افرادی که دوز سوم یادآور واکسن سینوواک دریافت کرده بودند، نسبت به افرادی که دو دوز معمول واکسن سینوواک را دریافت کرده بودند، در نمونه‌های خون گرفته شده فعالیت آنتی‌بادی خنثی‌کننده بر ضد سویه‌ی دلتا افزایشی ۲.۵ برابری پیدا کرده بود.

پژوهشگران آکادمی علوم چین، دانشگاه فوران چین، شرکت سینوواک و چند موسسه دیگر که این بررسی را انجام داده‌اند، در مقاله‌شان در این باره بحث نکرده‌اند که این تغییرات در  فعالیت آنتی‌بادی به طور خاص چطور در پیشگیری از بیمار شدن افراد با سویه‌ی دلتا تاثیر می‌گذارد.

این بررسی آزمایشگاهی بر مبنای نمونه‌های به دست آمده از ۶۶ فرد شرکت‌کننده شامل ۳۸ داوطلب می‌شد که یا دو دوز واکسن سینوواک یا سه دوز از آن دریافت کرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت قصد دارد از طریق برنامه کوواکس حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن‌های چینی سینوواک و سینوفارم را تا پایان ماه جاری میلادی به سراسر جهان، عمدتا به آسیا و آفریقا بفرستد. این نخستین تحویل واکسن‌های چینی از طریق این برنامه خواهد بود.

اما برخی از کشورها از پذیرفتن واکسن‌های چینی خودداری و به نبود داده‌ها درباره اثربخشی در برابر سویه‌ی دلتا استناد کرده‌اند.

کد خبر 625415

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha