تعداد کیوسک‌های مطبوعاتی در قم کاهش یافته و اگر در این مراکز سیگار و تنقلات عرضه نشود، بقیه دکه‌های مطبوعاتی تعطیل می‌شوند یا تغییر کاربری می‌دهند.

كيوسك مطبوعاتي

به گزارش همشهری آنلاین، دکه‌داری مطبوعاتی در استان قم پرچالش‌ترین حرفه فرهنگی است. در حال حاضر دو شهرستان تازه تاسیس کهک و جعفرآباد و شهرهای سفلچگان، قنوات و دستجرد کیوسک مطبوعاتی ندارند. فقط شهر قم است که کمتر از ۱۰ کیوسک مطبوعاتی دارد که تعدادی از آنها فعال نیستند. بیشتر این دکه‌ها در هسته مرکزی شهر وجود دارند و مناطقی همچون پردیسان که حدود ۱۵۰ هزار جمعیت دارد حتی یک کیوسک روزنامه فروشی ندارد.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به همشهری گفت: چند سال پیش ۲۱ دکه مطبوعاتی فعال در شهر قم وجود داشت و برای ۴۰ کیوسک دیگر جانمایی شده بود، اما نه تنها هیچ دکه‌ای در این شهر اضافه نشده، دکه‌های موجود هم هر سال کمتر شده‌اند.

محمدجواد محرابی یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش دکه‌های مطبوعاتی را به مزایده گذاشتن این دکه‌ها توسط شهرداری دانست و گفت: بعضی از دکه‌هایی که در ورودی شهر و مکان‌های پرتردد ایجاد شده‌اند به دلیل بالابودن اجاره، به سوپرمارکت کوچک تبدیل شده‌اند.

در حال حاضر هیچ یک از دکه‌های مطبوعاتی در قم تنها به عرضه نشریات و مطبوعات اختصاص ندارد. کاهش اقبال شهروندان به روزنامه‌خوانی و افت تیراژ رسانه‌های چاپی باعث شده درآمد دکه‌داران کاهش یابد، به گونه‌ای که اگر سیگار و اقلام خوراکی در این دکه‌ها عرضه نشود درآمد ناشی از فروش مطبوعات هزینه اجاره آن را جبران نمی‌کند.

دکه‌داران قم از اینکه بیمه نیستند، درآمد اندکی دارند و حرفه آنها در حال تغییر کاربری است نگرانند. روزنامه‌های محلی هم تولیدات چاپی خود را به صورت رایگان در ادارات و مجموعه‌های مختلف توزیع می‌کنند و فروش مطبوعات در دکه‌ها نزدیک به صفر رسیده است.

محرابی در مورد پیگیری‌های انجام شده برای افزایش کیوسک‌های مطبوعاتی گفت: با مسئولان سازمان میادین و شهرداری مکاتباتی انجام شده و جلساتی برگزار شده ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

کد خبر 624683

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha