چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیش از 10 جشنواره و همایش دولتی، نیمه دوم امسال در حوزه کتاب و ادبیات برگزار خواهد شد

در این بین، سهم رویدادهای ادبیات دفاع مقدس بیش از دیگران است و آنطور که ایسنا نوشته، در ماه‌های آینده، 5 کنگره و جشنواره و مسابقه در این زمینه برپا می‌شود.

علاوه بر این، پاییز و زمستان امسال، مثل پاییزها و زمستان‌های گذشته، جوایز خصوصی ریز و درشتی نیز با رویکردهای مختلف برگزار خواهد شد و به این ترتیب، می‌توان نیمه دوم سال را نیمه جشنواره‌های ادبی نامید؛

هرچند که در حوزه‌های هنری دیگر نیز تمرکز همه رویدادها در همین ایام است، دست کم به این علت که برگزارکنندگان سعی دارند مناسبت دهه فجر را در نظر داشته باشند.

کنگره‌ شعر دفاع مقدس

کنگره‌ شعر دفاع مقدس که قدیمی‌ترین جایزه‌ حوزه‌ ادبیات دفاع مقدس است، هفدهمین دوره‌ خود را  زمستان امسال با دبیری سیدضیاءالدین شفیعی در بندرعباس برگزار می‌کند.

جالب اینکه دوره گذشته این کنگره، با یک سال تأخیر، اردیبهشت‌ امسال با دبیری عبدالجبار کاکایی در ایلام برگزار شد. یعنی امسال 2کنگره در یک سال و در 2 استان خواهیم داشت.

خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی،از جمله میزبانان گذشته این کنگره بوده‌اند.

کتاب سال دفاع مقدس

دوازدهمین دوره‌ انتخاب کتاب دفاع مقدس، آبان امسال باز هم به دبیری محمدرضا سنگری همزمان با هفته‌ کتاب و کتابخوانی به روال گذشته برگزار می‌شود.

13 گروه داوری براساس کتاب‌های منتشر‌شده در سال گذشته برای داوری آثار ارسالی به این دوره جایزه تشکیل شده‌ و بخش‌های مختلفی چون خاطره، زندگینامه‌ داستانی، شعر، داستان، شعر کودک و نوجوان، داستان کودک و نوجوان، تحقیق و پژوهش ادبی، تحقیق و پژوهش نظامی، تحقیق و پژوهش حقوقی و اجتماعی، جنگ و زندگینامه‌ غیرداستانی، هنر، گرافیک و طراحی جلد و انتخاب ناشر نمونه، مورد داوری قرار می‌گیرند.

همایش واکاوی شعر دفاع مقدس

امسال زمستان علاوه بر جوایز و همایش‌های سالانه، قرار است همایشی با نام «واکاوی و بررسی شعر دفاع مقدس» در مشهد برگزار شود. برای برگزاری این همایش، نهادها، سازمان‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی استان خراسان رضوی همکاری خواهند داشت، اما برگزارکننده اصلی این همایش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

سردار حمید حسام، معاون ادبیات و انتشارات این بنیاد، روز گذشته با امضای حکم هادی وکیلی، رسما دبیر کل همایش یادشده را منصوب کرد تا از همین حالا، یک همایش دیگر به همایش‌های دفاع مقدسی نیمه دوم سال اضافه شود. دکتر هادی وکیلی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی  دانشگاه فردوسی مشهد است.

جایزه‌ شهید حبیب غنی‌پور

هشتمین دوره‌ جایزه‌ ادبی شهید حبیب غنی‌پور هم اسفند امسال برگزار خواهد شد. این جایزه که تنها جایزه مسجدی در حوزه ادبیات است و دستپخت حلقه ادبی مسجد جوادالائمه(ع) محسوب می‌شود، تا سال گذشته، 6 دوره پیاپی مراسم نهایی خود را در همین مسجد برگزار کرد، اما سال گذشته بنا به تصمیم مسئولان برگزاری‌اش که در صدرشان امیرحسین فردی نشسته است، در تالار اندیشه‌ حوزه‌ هنری برگزار شد.

شهید غنی‌پور یکی از اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) بود که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.

جایزه‌ ادبی یوسف

دیگر جایزه در حوزه‌ ادبیات دفاع مقدس، مسابقه‌ سراسری داستان دفاع مقدس موسوم به جایزه‌ ادبی یوسف است که تاکنون 2 دوره‌ آن برگزار شده و دوره سومش بهمن‌ امسال با دبیری حسین فتاحی برگزار خواهد شد.

برگزارکننده این جایزه هم معاونت ادبیات بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است و
تا کنون بسیاری از نویسندگان دفاع مقدس، از جمله راضیه تجار، ابراهیم حسن‌بیگی، احمد دهقان، فیروز زنوزی جلالی، زهرا زواریان، بلقیس سلیمانی، احمد شاکری، علی‌اصغر شیرزادی، داوود غفارزادگان، قاسمعلی فراست و امیرحسین فردی به‌عنوان داور در آن حضور داشته‌اند.

اما به جز دفاع مقدس

به جز جوایز ادبی مرتبط با دفاع مقدس، جایزه‌های ادبی فراوانی باقی می‌مانند. جوایز خصوصی و دولتی زیادی که حتی اگر تنها دولتی‌ها را نام ببریم، دست کم 5 رویداد مهم‌تر باقی می‌ماند:

کتاب سال جمهوری اسلامی

شاید کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در میان این گروه از جوایز، مهم‌تر از بقیه باشد؛ البته اگر بعد ادبی‌اش را حذف کنیم، چراکه به ندرت برگزیده ادبیات دارد! با این حال، کتاب سال در رشته‌های فراوانی برگزیده معرفی می‌کند و با حضور رئیس‌جمهوری به آنها 50 سکه بهار‌ آزادی جایزه می‌دهد و آن طور که همین دیروز اعلام شد، امسال هم پدیدآورندگان آثار می‌توانند کتاب‌هایشان را تا 31 شهریور به دبیرخانه بفرستند تا بیست‌وششمین دوره‌اش در بهمن برگزار شود.

هفته کتاب و جشنواره کتاب

علاوه بر همه اینها، هفته کتاب جمهوری اسلامی هم هست. هرچند که این هفته را نمی‌توان یک رویداد دانست و درواقع مجموعه‌ای است از رویدادها و جشنواره‌ها و کنگره‌های مرتبط با کتاب.

به هر حال، یکشنبه همین هفته اعضای ستاد برگزاری هفته کتاب اسامی روزهای شانزدهمین دوره هفته کتاب را مشخص کرده‌اند و این هفته هم امسال از 21 آبان گرامی داشته خواهد شدyبه ویژه در بین روزهای مختلف با نام‌هایی چون کتاب، پدید آورندگان و خادمان نشر، کتاب، کودک، کار و صنعت و... روز شنبه 25 آبان ادبی‌تر خواهد بود، با نام کتاب، ادبیات، شعر و داستان.

البته روز پایانی شانزدهمین دوره هفته کتاب، یعنی چهارشنبه 29 آبان هم روز برگزاری هفتمین جشنواره کتاب و رسانه برتر خواهد بود.

جشنواره‌های سازمان فرهنگی‌ هنری

گذشته از همه این جشنواره‌ها و برنامه‌ها، سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران هم نیمه دوم امسال به تنهایی 3 جشنواره ادبی برگزار خواهد کرد: جشنواره سراسری شعر ایران ما، جشنواره سراسری شعر شب‌های شهریور و جشنواره سراسری طنز تهران.

کد خبر 62460

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز