یک بررسی جدید نشان می‌دهد که میزان بالای کروناویروس در ریه‌ها یک عامل دخیل عمده در مرگ بیماران کووید-۱۹ است.

lung

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این یافته‌ها نظریه‌های پیشین در این باره که عفونت‌ها همزمان مانند ذات‌الریه باکتریایی یا واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی عامل اصلی مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند، با تردید روبرو می‌کند.

این پژوهشگران نمونه‌های باکتریایی و قارچی از ریه‌های ۵۸۹ بیمار بستری کووید-۱۹ را که به شدت بیمار بودند و نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی (تهویه مکانیکی) پیدا کرده بودند، را آنالیز کردند.

بیمارانی که به علت کووید-۱۹ درگذشته بودند، نسبت به بیمارانی که زنده مانده بودند، به طور میانگین میزان ویروسی ۱۰ برابر بیشتر در راه‌های تنفسی پایینی‌شان داشتند.

دکتر عمران سلیمان، سرپرست این پژوهش و استادیار بخش پزشکی سازمان سلامت لانگون نیویورک در باره این یافته‌ّ‌ها گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که ناتوانی بدن در برآمدن از عهده شمار بالای ویروس آلوده‌کننده ریه‌ها عامل اصلی مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در این پاندمی است.»

این پژوهشگران که یافته‌هایشان را در ژورنال Nature Microbiology منتشر کرده‌اند، می‌گویند شواهدی وجود ندارد که عفونت‌های ثانوی باکتریایی علت مرگ‌های بیماران باشد و علت شاید این باشد که این بیماران مقادیر زیادی آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بودند.

دکتر سلیمان گفت گرچه دستورالعمل «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) دادن داروهای ضد ویروسی مانند ردمسیویر را به افراد دچار بیماری شدید کووید-۱۹ که به مرحله نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی یا تهویه مکانیکی رسیده‌اند، تشویق نمی‌کند، اما یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد چنین داروهایی ممکن است واقعا برای چنین بیماران سودمند باشد.

این پژوهشگران می‌گویند به نظر می‌رسد مشکلی در دستگاه ایمنی تطبیقی (دفاع از بدن با آنتی‌بادی‌ها) مانع از مبارز موثر با کروناویروس در شماری از بیماران می‌شود و اگر بتوان علت این مشکل را پیدا کرد، شاید بتوان درمانی موثر یافت که با تقویت دفاع‌های خود بدن بر کروناویروس غلبه کند.

البته این پژوهشگران می‌گویند این بررسی فقط شامل بیمارانی می‌شد که از دو هفته نخست از بستری‌شان جان به در برده بودند، بنابراین ممکن است عفونت‌های باکتریایی یا واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی بدن در مرگ‌هایی که در مراحل ابتدایی‌تر رخ می‌دهد، نقش داشته باشد.

کد خبر 624213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha