مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

مرحله چهارم مرمت بافت تاریخی تنها روستای دالانی کشور در شهرستان سامان استان چهارمحال وبختیاری تا ۲۰ روز دیگر به اتمام می‌رسد.

روستای یاسه‌چای

به گزارش همشهری آنلاین، ۴ سال پیش بافت روستای تاریخی «یاسه‌چای» شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری به دلیل ویژگی ممتازش به ثبت ملی رسید و از همان زمان طرح مرمت آن در دستور کار قرار گرفت و اکنون مرحله چهارم این طرح در دست اجرا قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: اتمام پروژه مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

کورش بابایی بیان کرد: از زمان اجرای طرح تاکنون، اعتبارات سالانه مرمت این روستا جهت اجرای بازسازی مورد استفاده قرار گرفته و در کنار این اعتبارات، مشارکت مالکان هم در پیشرفت طرح موثر بوده است.

وی توضیح داد: در این طرح مشارکتی برخی مالکان هم با تقبل نیمی از هزینه مرمت موحب شده‌اند تا کارها پیشرفت بهتری داشته باشند، اما برای اتمام نهایی مرمت بافت تاریخی روستا نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

هزینه بالای زیرساخت‌های تکمیلی

معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این روستا از زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز بهره‌مند هست، اما در زمینه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب این روستا با مشکل اساسی روبه رو است که همین مساله باعث شده تا تکمیل مرمت و بهره‌برداری از بافت تاریخی هزینه‌بر شود.

وی اضافه کرد: اکنون مردم در این روستا زندگی می کنند. برخی هم با مرمت خانه‌ها قرار است از آنها برای رونق گردشگری و تبدیل خانه‌ها به واحدهای بومگردی، کسب و کاری راه‌اندازی کنند. همچنین برخی افراد هم خانه‌های متروکه و بسیار فرسوده را خریداری و مرمت آنها را آغاز کرده‌اند که بعد از پایان کار، این واحدها برای تبدیل به مراکز بومگردی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ویژگی‌های شاخص یاسه‌چای

بابایی درباره ویژگی‌های شاخص و تاثیر ثبت ملی شدن این روستا اظهار کرد: روستای یاسه‌چای تا پیش از ثبت ملی شدن چندان مورد توجه گردشگران نبود، اما بعد از این اتفاق، شاهد حضور گردشگران در این روستا هستیم.

وی ادامه داد: یاسه‌چای از نظر گردشگری دارای چند ویژگی بارز است که همین مساله در جذب گردشگران تاثیر بسزایی دارد. یکی از ویژگی‌ها سبک و نوع خاص معماری آن است. درواقع یاسه‌چای تنها روستای دالانی کشوراست. همه کوچه‌های آن سرپوشیده است و در ورودی همه خانه‌ها در این دالان‌ها باز می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری افزود: تاریخ ایجاد این روستا به زمان صفویه برمی‌گردد که کم بودن زمین مسطح، ایجاد ایمنی و محافظت از تغییرات آب و هوای از مهم‌ترین دلایل شکل گیری این نوع خاص معماری بوده است.

بابایی همچنین گفت: واقع شدن یاسه‌چای در ساحل زاینده رود از دیگر جذابیت‌های روستا برای گردشگران است. اکنون در ساحل زاینده رود کمپ‌هایی برای ماندگاری گردشگران ایجاد و باعث رونق این روستا شده است. همچنین وجود باغ‌های گردو و بادام هم بر جذابیت روستا افزوده است.

مرحله چهارم عملیات اجرایی تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای شهرستان سامان آغاز شد. در این مرحله تعمیر و مرمت بدنه‌سازی و معبرهای بافت تاریخی روستای یاه‌چای انجام خواهد شد.

تاکنون برای تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای شهرستان سامان افزون‌ بر ۴ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی تامین و هزینه شده است.

کد خبر 624092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha