چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری فرانسه موجب وزیدن توفانی از خشم در این کشور شده است، زیرا وی پس از تظاهراتی که در املاک یکی از دوستانش رخ داد، رئیس پلیس آن منطقه را از کار بر کنار کرد.

روزنامه برلینر مورگن پست گزارش داد، فرانکو بایرو (François Bayrou)، سیاستمدار میانه‌گرای فرانسوی به کنایه گفت: «آرزوی شاهزاده برآورده شد.»

اصناف پلیس و سوسیالیست‌های مخالف دولت هم این رسوایی را سندی دال بر آن می‌دانند که نیکلا سارکوزی از قدرتش برای مساعدت‌های شخصی سو‌ءاستفاده می‌کند.

شنبه شب ده‌ها ملی‌گرا در کروسیکا (Korsika)، باغ کریستین کلاویر (Christian Clavier)، بازیگری که دوست سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه است را اشغال کردند. آن‌ها با این اقدام قصد داشتند به «استثمار در جزیره کورس» اعتراض کنند.

دومینیک روسی (Dominique Rossi)، هماهنگ‌کننده نیروهای امنیتی جزیره کورس از روز جمعه از این تظاهرات که قرار بود در نزدیکی ویلای کلاویر برگزار شود، اطلاع داشت. با این حال وی نخواست پلیس‌های بیشتری برای حفاظت به کار گمارده شوند.این مساله باعث شد سارکوزی جوش بیاورد.

 بر اساس گزارشی که رادیو فرانس اینتر و یوروپ 1 منتشر کرد، او فورا با کلاویر تماس گرفت و به او گفت: «شکی نیست که تو بابت دوستی‌مان هزینه می‌پردازی.»

کاخ الیزه از موضع‌گیری در برابر این گزارش سر باز می‌زند. حقیقت این است که روسی دوشنبه شب با تلفنی که از وزارت کشور به او شد، از اخراج فوری‌اش با خبر شده است.

بایرو، رییس حزب MoDem که مخالف دولت است، از «تصمیم مستبدانه و نامتناسب» گلایه کرد. همچنین به گفته امانوئل روکس (Emmanuel Roux)، رییس صنف کمیسرهای پلیس (SCP)، هیچ اتهامی متوجه روسی نیست.

 وی گفت: «ما نمی‌توانیم مقابل همه ویلاها پلیس را در حال آماده باش نگه داریم، این حرکت تحریک‌آمیز است.»

سارکوزی بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. او یک بار با قایق تفریحی صنایع وینسنت بولور به مسافرت رفت و پس از آن موجبات اخراج پاتریک پوویر دارور (Patrick Poivre d'Arvor) فراهم آمد.

 دلیل این اخراج این بود که وی سارکوزی را که برای اولین بار در اجلاس گروه هشت شرکت می‌کرد، به جوانی نوپا تشبیه کرده بود که با قدرتمندان سر یک میز می‌نشیند.

کد خبر 62407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز