مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان از آغاز عملیات اجرایی فاز نخست درگاه ورودی به کویر لوت در منطقه شهداد خبر داد.

کلوت شهداد

به گزارش همشهری آنلاین، معین افضلی با بیان اینکه  این پروژه تا ۴ ماه آینده به اتمام خواهد رسید اظهار کرد:این عملیات در محور شهداد - نهبندان با اعتباری معادل ۶ میلیارد ریال آغاز شده است.

وی تصریح کرد: این درگاه ورودی برای ساماندهی تورهای گردشگری، نظم‌دادن به گردشگران و راهنمایی آنان و همچنین حفاظت بیشتر از میراث جهانی بیابان لوت در دست راه‌اندازی است.

مدیر پایگاه میراث جهانی کویر لوت در استان کرمان بیان کرد: سالانه بیش از ۱۸۰ هزار گردشگر ایرانی و خارجی از بیابان لوت و دیگر جاذبه‌های این منطقه ثبت جهانی دیدن می‌کنند.

وی تاکیدکرد: بیابان لوت بین سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد و ۷۰ درصد آن در کرمان واقع‌شده است؛ ۹۵ درصد از آثار طبیعی شناخته‌شده این پهنه گسترده نیز که منحصربه‌فرد و بی‌همتا هستند در کرمان جای گرفته ‌است.

بخشی از بیابان لوت در سال ۹۵ به عنوان نخستین جاذبه طبیعی ایران به ثبت جهانی رسیده که قسمت عمده آن در استان کرمان قرار دارد و بخش شهداد یکی از دروازه های ورود به آن به شمار می‌رود. بخش شهداد در ۱۰۰ کیلومتری شرق کرمان قرار دارد.

استان کرمان غیر از کویر لوت ۶ اثر ثبت جهانی دیگر دارد و در مجموع با ۷ اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را درکشور دارد.

ارگ بم به عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ شازده ماهان و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم از جمله آثاری هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند.

کد خبر 623885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha