هکتارها از نیزارهای تالاب انزلی گیلان عصر روز گذشته دچار آتش‌سوزی و بخشی از آن صبح امروز مهار شد. مدیر کل مدیریت بحران گیلان با اعلام اینکه ۹۵ درصد حریق در تالاب انزلی مهار شده گفت: شواهد حاکی از عمدی بودن آتش‌سوزی با هدف زمین‌خواری است که عوامل آن شناسایی شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینا، مدیرکل مدیریت بحران گیلان عنوان کرد: توانستیم یک راه باز کنیم و ماشین های اطفا را به منطقه ببریم و عملیات اطفا تا خاموشی کامل ادامه دارد.

امیر مرادی از آغاز حریق در تالاب انزلی از عصر دیروز خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه این آتش سوزی در نقاطی از تالاب رخ داده که نیزار بوده و امکان تردد ماشین های آتش نشانی برای اطفای حریق وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شهریور تاکنون درگیر حریق در نقطه نقطه از نیزارهای تالاب انزلی هستیم، افزود: افراد سودجو با هدف تغییرکاربری این اراضی اقدام به راه اندازی حریق عمدی می کنند و متاسفانه امکان شناسایی این افراد وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، منطقه درگیر حریق را چراغ پشتان انزلی عنوان کرد و گفت: این منطقه جزو نواحی ساحلی بوده و به تالاب متصل می شود، اما نیزاری هست و اکنون حیوانات زیادی در معرض خطر قرار دارند.

مرادی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ آتش نشان از شهرستان های همجوار بندرانزلی برای مهار آتش حضور داشته اند، گفت: متاسفانه شاهد آتش سوزی ۱۰ هکتاری در این منطقه هستیم و با توجه به شرایط منطقه، امکان افزایش وسعت تا ۵۰ هکتار وجود دارد.

وی از اعزام یک فروند بالگرد هلال احمر برای امداد هوایی اطفای حریق با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبر داد و بیان کرد: این بالگرد از ساعت ۱۸:۲۰ دوشنبه (دیروز) اقدام به مهار آتش سوزی کرد، اما با تاریک شدن هوا امکان پرواز بالگرد وجود نداشت. به همین دلیل آتش نشانان شلنگ های آب را به یکدیگر متصل کردند تا بتوانیم آتش را مهار کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان عنوان کرد: متاسفانه امکان دسترسی به منطقه مورد نظر وجود نداشت و ماشین های آتش نشانی متوقف شده بودند، اما توانستیم یک راه باز کنیم و ماشین های اطفا را به منطقه ببریم و در حال حاضر ۵ درصد حریق باقی مانده و ۹۵ درصد را مهار کره ایم.

وی با اشاره به خسارت جبران ناپذیر محیط زیست در پی این آتش سوزی، یادآور شد: متاسفانه زندگی پرندگان و جانوران منطقه به خاطر سودجویی و طمع و بی رحمی عده ای در حال از بین رفتن است.

گفتنی است، این دومین بار در ماه جاری است که نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی طعمه حریق شد. سوم شهریور نیز بیش از ۷ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی در محدوده روستای شانگ‌های پرده در آتش سوخت.

کد خبر 623768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    عاملیت آتش سوزی تالابها و جنگلها باید با آتش بسوزند تا شاید متوجه سوختن شوند غیر از جواب نمی دهد