ترکیه می گوید با فعال کردن مجدد سفارت خود در کابل اقدامات طالبان را با «خوش‌بینی محتاطانه» زیر نظر دارد اما از تکرار بحران مجدد آوارگان جلوگیری خواهد کرد.

مردم افغانستان در فرودگاه کابل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، می‌گوید که ترکیه حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ خواهد کرد و سفارت این کشور در کابل فعال خواهد بود. به دنبال تسلط طالبان، از دو هفته پیش، کشورهای ناتو ماموریت دیپلماتیک خود را در افغانستان ترک کردند.

ترکیه نیز غیرنظامیان و نیروهای خود، به جز یک «گروه فنی کوچک» را از افغانستان خارج کرده است. اردوغان گفت که سفارت ترکیه در کابل پس از دو هفته فعالیت از فرودگاه این شهر، به ساختمان خود در شهر منتقل شده است.

وی افزود: «برنامه ما در حال حاضر این است که حضور دیپلماتیک خود را به این شکل حفظ کنیم و البته به طور مداوم برنامه‌های خود را با توجه به تحولات مربوط به وضعیت امنیتی به روز خواهیم کرد.»

اردوغان گفته است که ترکیه تا کنون از اظهارات طالبان با «خوش‌بینی محتاطانه» استقبال کرده اما منتظر دیدن اقدامات آنهاست.

از دیگر سو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که این کشور نمی‌تواند بار جدیدی از پناهجویان افغانستانی را متحمل شود. مولود چاووش اوغلو تاکید کرد که اروپا نیز پس از تسلط طالبان، تحت تأثیر موجی از مهاجران افغان قرار خواهد گرفت.

وی پس از گفتگو با همتای آلمانی خود گفت نگرانی‌ها درباره موج جدید مهاجران، پس از تسلط طالبان، همچنان وجود دارد و تاکید کرد که این کشور مسئولیت‌های اخلاقی و بشردوستانه خود را در مورد مهاجرت به اندازه کافی انجام داده است.

حوادث اخیر افغانستان، اتحادیه اروپا را در مورد تکرار بحران پناهجویان نگران کرده است. در سال ۲۰۱۵ نزدیک به یک میلیون نفر گزیران از جنگ و فقر خاورمیانه از مسیر ترکیه به سمت یونان و کشورهای ثروتمند شمال اروپا حرکت کردند.

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود پناهجویان در سال ۲۰۱۶ با ترکیه توافق کرد که در ازای میلیاردها یورو برای پناهندگان برنامه‌هایی را اجرا کند. چاووش اوغلو با تاکید بر عبرت گرفتن از بحران مربوط به پناهندگان سوری گفت اگر مهاجرت از افغانستان به بحران تبدیل شود، اروپا و کشورهای منطقه نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

ترکیه در حال حاضر میزبان ۳.۷ میلیون پناهنده سوری است که بزرگترین جمعیت پناهنده در جهان است، علاوه بر این حدود ۳۰۰هزار افغان نیز در این کشور حضور دارند.

کد خبر 623513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha